ikarus

Ötvenéves magyar országimázs: Ikarus 200-as

2022.12.09.

A legendás magyar autóbuszmárka története szekerekkel indult, a cégalapító nem csak jó mester volt, de jó üzletember is.

Marketingképzés nélkül is tudták a régi szakik, hogy mi kell a fogyasztói elégedettséghez. Így volt ezzel az 1895. márciusában alapított kovácsműhely tulajdonosa is, aki jó munkája mellett minden ügyfelét megkínálta egy pohár borral, hogy jobban teljen az idő, amíg megjavította szekerüket. Nem véletlen, hogy az Uhry Imre Kocsigyár, majd Karosszéria és Pótkocsi Gyár gyorsan kinőtte városligeti telephelyét, az Elemér utcából az István útra, majd 1913-ban a Gizella utcába költözött.

Uhri Imre kovácsmester alaposan eltanulta a bognárkodást, de nem rendelkezett hároméves gyakorlattal, ezért segédjének felfogadta Kovács Lajost, akinek nevére iparengedélyt szerzett 1898. november 18-án, így cég hivatalosan is kétiparágas kocsigyártóvá vált.

Az Uhry műhelyben készült csoportkép 1929-ből      Forrás: László János/Fortepan

Az első világháború további megrendeléseket hozott a műhelynek, mely a szomszédos telkek megvásárlásával bővítette telephelyét.

1929-ben elkészült az ezredik Uhry karosszériás autó, a cég akkoriban száz főt foglalkoztatott.

1933. október 12-étől Uhri Testvérek Autókarosszéria és Járműgyáraként szerepelt a céglistán.

Az eltérő írás magyarázat, hogy olykor különbözőképpen jegyezték az Uhri-Uhry nevet.

Ekkor már nem csak budapesti, hanem több vidéki város megrendelésére is készített buszkarosszériákat a műhely Büssing, Fiat, Ford, Graef & Stift, MÁVAG és Rába alvázakra.

Az Uhry műhely munkái megjelentek az autós szépségversenyeken is, készítettek elegáns Adler Cabrioletet és postakocsikat. Jellemző Uhry mentalitására, hogy nem fordított gondot cégének imázsára és nem költött reklámra, mert ezek nélkül is jöttek a vevők.

MÁVAG N26-os busz Uhry felépítménnyel, 1938     Forrás: LSB

A második világháborús közúti jármű megrendelései, valamint a repülőgépgyártás és javítás alaposan megnövelte a Mátyásföldön is terjeszkedő cég kapacitását és munkásállományát, mely egy év alatt megduplázódott és 1943-ban már meghaladta az 1100 főt.

Európa legnagyobb kézműipari karosszériagyárát 1948. március 26-án államosították, így jött létre az Ikarus Karosszéria és Járműgyár.

A korszak jellegzetes modellje volt a 30-as, 311-es, az 55-ös és 66-os jelzésű farmotoros, majd a 180-as csuklós, az 556-os, a 620-as és 630-as. Ezek népszerűek voltak itthon, de európai és globális szinten nem voltak nyerők. Aztán jött az egységesítés és egy friss dizájnhullám, ami egy fiatal formatervezőnek és bevállalós vállalatvezetésnek volt köszönhető, az új modellcsaláddal már sikeresen szerepelt a világpiacon a magyar márka, mely addig szűkebb keretek között mozgott.

A meglehetősen zárt KGST és a szocialista országok piacán kívülre terjeszkedve Európa legnagyobbjává nőtte ki magát a gyár, és az Ikarus nemzetközi pozíciójának megerősödését hozta az új modellcsalád. Az első 200-as prototípusok alapos tesztelése után 1972-ben elindult a sorozatgyártás.

A Finta László által formatervezett típuscsaládnak köszönhetően világelső lett az Ikarus: 1972-ben még hatezernél kevesebb, az új modell bemutatása után már évi tízezer, az 1978-as csúcsévben több mint 12 ezer busz készült Mátyásföldön és Székesfehérváron.

Némi körkép a viszonyításhoz: abban az évben a piac második helyezettje, a Daimler-Benz volt (8210 db), majd a FIAT-OM (4851 db), a Volvo (2414 db), a Saviem (2379 db), a Scania ( 2330 db) és az M.A.N. (2328 db) következett.

Az Ikarus nem csak éves összes mennyiségben volt világelső, de az egy modellcsalád darabszámában is: 1972 és 1991. között 210 252 darab készült 200-asokból, ezeket négy földrész ötven országában forgalmazták.

Elismertségét az is bizonyítja, hogy a legrangosabb expó mezőnyben, Nizzában és Monacóban is különdíjat kapott a Steyr motoros Ikarus 250 SL luxusbusz.

Az elegáns környezetben a vetélytársak között parkolva tűnt ki különösen a magyar jármű forradalmi formaterve, mely öt évtized után sem tűnik avultnak.

De semmi sem tartott örökké a szocialista piac összeomlása megpecsételte a nagy hagyományú magyar buszipar sorsát. Ahogy Finta László Ikarus tanulmányának előszavában Michelberger Pál, akadémikus, az Ikarus egykori mérnöke megfogalmazta: „A rendszerváltással egyidejű KGST összeomlás megkérdőjelezte az Ikarus létét, mivel a kádári kormányzat az Ikarus által megtermelt 46 százalékos haszonból csak 2 százalékot hagyott a cégnél, így annak nem volt tőketartaléka. Az új kormányzat pedig nemcsak adósságot terhelt a gyárra, de devizaszerzési okból általa elrendelt termelés fenntartásához 38 százalékos kamatra adott forgótőkét a gyár adójából feltőkésített állami bankoktól, amiből egyenesen következett a gyár gazdasági ellehetetlenülése. Ezért privatizálták, az új tulajdonos pedig tőkejuttatás nélkül felszámolta a 80-as évek világelső autóbuszgyárát.”

Michelberger Pál, akadémikus, az Ikarus egykori mérnöke: „...nem jelent vigaszt annak ismerete, hogy esetünket megelőzően majd követően más autóbuszgyárak is hasonló sorsra jutottak. Így az E. Auwarter, Berliet, Büssing, Chausson, Drögmöller, Gaubschat, Guy, Henschel, Kassbohrer, Leyland, Magirus, Plaxton, Saurer, Steib, Vetter, Viberti és még sok más cég. De azok egyik sem jelentette országa imázsának részét.”

Kevés magyar márka volt annyira ismert a világon mint az Ikarus, többségük már csak veterán járművekről, vagy a krónikákból ismert, lásd Weiss Manfréd, Danuvia, Pannónia, Ganz-Mávag, Ganz Hajó és Darugyár, Láng Gépgyár.

Az Ikarusok gyártásuk befejezése után még évtizedekkel is részei voltak több világváros közlekedésének, a 200-asnál fiatalabb konstrukciójú 415-ösök és 435-ösök után idén a 260-asokat és 280-as csuklós Ikarusokat is kivonták a budapesti forgalomból.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....