Opel

Vetélytársaknál is etalon Dános I. rész

2015.06.06.

Ő az akiről anélkül is könnyen megírnám portréját, hogy ezért külön találkoznunk kellene, mert meghatározó korszakot éltünk át együtt, az újkori magyar autóipar születését, ami már negyedszázada történt. Nem tévedés, stimmelnek a dátumok, mert a szentgotthárdi Opel gyárat 1992. márciusában avatták, de a történet régebben kezdődött, hiszen Dános Andrást már akkor felvették a General Motorshoz, amikor még alig száradt meg a tinta a magyarországi beruházásról

Volt zenekera, dolgozott újságíróként, szereti az autókat, szóval nemcsak azért sikeres szakmájában, mert jól beszél idegen nyelvet, hanem vérbeli és elismert pr-es.

-Hogy kerültél az Opelhez?

-Akkoriban nyíltak az ablakok a világ felé, így több lehetőség között választhattam a Közgazdaságtudományi Egyetem után. A nemzetközi szak elvégzése után két konvencionális munkahely is adódott, ám a honvédség után már elegem volt a szolgálatból, így a diplomácia nem jött szóba, de a banki miliő is elriasztott. Aztán megláttam a közgáz folyosóján egy rádiós álláshirdetést, ami már érdekelt. Főállásban dolgoztam a Magyar Rádiónak, a TV Híradónak, de alkalmazott a Danubius Rádió, a BBC, a Times napilap, miközben több szabadúszó újságírónak, például a japán Asahi Simbum tudósítójának lapszemléztem magyarról angolra.

-Külföldi lehetőség?

-Az 1987-88-as évben jutott egy ösztöndíj Párizsban, ahol sok szakmabelivel ismerkedtem meg, többek között ott találkoztam Chris Mattingley barátommal, aki később a General Motors zürichi központjába ment dolgozni. 1990 nyarán megkérdezte, hogy nem akarok-e munkahelyet váltani. Először nemet mondtam, mert akkor még a változások korát éltük, ami egy újságírónak különösen izgalmas korszak volt, de aztán lekerült a címlapokról Magyarország és elült a pezsgő politikai élet.

- Aztán meggondoltad magad…

- Igen, mert izgatott az újabb feladat, aminek tényleg globális hírértéke volt, mert szeptemberben hivatalosan is bejelentették, hogy első nyugati beruházóként az Opel autógyárat épít egy kelet-európai országban, egészen pontosan Szentgotthárdon.

- Hogy kerültél hivatalosan GM állományba?

- Ebben Chrisnek volt komoly szerepe, aki mint a GM pr-ese, alkalmasnak talált, ajánlásának köszönhetően pedig már éreztem, hogy sínen vagyok.

- Mi volt a következő lépés?

-Az első szűrő az osztrák pr-es volt, utána jött a GM európai központja. Az első bécsi beszélgetéshez még laza öltözékben jelentkeztem, a következő lépcsőhöz Zürichben már öltönyt kellett vennem, de így is igazi dumálós interjú volt, ahol az is felmerült, hogy értek-e az autókhoz, meg hogy egyáltalán szeretem-e őket? Igazi kelet-európai őszinteséggel magyaráztam el, hogy a magyarországi Merkúr választék nem igen szolgált rajongásom tárgyául, amire elnevette magát a kérdező.

- Bérkérdés?

- Miután elmondtam, hogy hány helyre és hányféle pénznemben kaptam addig juttatást, ráadásul ecseteltem a szezonális ingadozásokat, a font, dollár és forint fekete árfolyamát, szóval megpróbáltam hűen előadni az akkori magyarországi jövedelmem forrásait, a német pénzügyi igazgató feladta és minden kívánságomat teljesítette.

- Bejött a cinkelt lapozás…

- A sikeres zürichi meghallgatás után első opeles főnökömnél már szinte formális volt az állásinterjú, Hoffmann úr akkoriban a GM ausztriai gyárában, Aspernben székelt és készítette elő a magyarországi projektet. 1990 decemberében pedig már a General Motors alkalmazottja voltam, pedig a magyarországi leányvállalat csak másfél hónappal később alakult meg.

- Tulajdonképpen ki vett fel állományba?

- December elsején az osztrák cég állományába kerültem és egy hónapig schillingben kaptam fizetést. 1991 januárban megalakult az Opel Magyarország, melyhez a Rába egykori munkatársa, az akkor már GM személyzetisként dolgozó Tamási Pál állította ki lapomat, amin a 2-es szám szerepelt. Ő nem sokkal később távozott a cégtől, így én vagyok a legrégebbi alkalmazott.

Következik a második rész

Születésnapi buliján is jól játszott

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....