Anyukám is érteni fogja - Vezér(lés)áldozat 3. rész | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja - Vezér(lés)áldozat 3. rész

2016.09.25.

Mit okozhat, ha összeomlik a vezérlés és hogyan lehet ezt megelőzni?

Cikkünk előző részeiben átnéztük, hogy mire való a vezérlés, hogyan működik, és milyen hajtásai vannak. Tisztába tettük, hogy a szíjas vezérléseknek minden esetben van előre meghatározott élettartama, míg a láncos vezérlések általában örökéletűnek mondottak, de 250-300 kilométer után azokat is illik kicserélni, pláne V-motoroknál. Ma utána nézünk annak, hogy mit okoz, ha elszakad a vezérmű szíj, vagy lánc, és kiderül az is, hogyan lehet mindezt megelőzni.

Ha minden kötél szakad

A szíj, vagy lánc szakadása következtében megszűnik a főtengely és a vezérmű tengely közötti hajtás. Ekkor egy pillanatig sem garantált, hogy amikor a dugattyú a felső szélső pozíciójában van, akkor minden szelep zárva lesz. Ha valamelyik szelep nyitva marad, akkor annak jókora pofont kever le a dugattyú felső síkja és hát igaz az is, hogy a fal adja a másikat.

Törött perselyek a D5 hengerfejében - javíthatatlan

Szinte garantált következmény, hogy a vékonyka szelepszár eltörik, de legalább is meggörbül. A szelepszárak a hengerfejben egy furatban vannak megvezetve, ezeket szimeringek tömítik. A Volvo D5-ös dízelmotorjának elhíresült típushibája, hogy ha a vezérlés megszakad, akkor mehet a kukába a hengerfej is, mert öntvényből darabok törnek le, egyszerűen javíthatatlan. A hengerfej csere ára nagyságrendileg másfél millió forint. Ráadásul ennél a motornál a klímát, generátort hajtó hosszbordás szíj szakadása is veszélyes, mert az elszabaduló szíj könnyen elszakíthatja a vezérlést is.

Renault 1.9 dCi hengerfej törött szeleppel és egy lyukkal....

A száráról letörő szeleptányér beleesik a hengerbe, ott károsíthatja a henger belső falát, vagy annak speciális bevonatát, amelyet szinte lehetetlen helyreállítani, úgyhogy egy közepesnél kevesebbet érő autó gyakorlatilag azonnal totálkárossá válhat. Vagy mint pl. a fenti képen látható: a törött szelepszár a hengerfej anyagába fúródott…

Ezért a vezérlés épségére, állapotára nagyon oda kell figyelni

Alap, hogy muszáj kicserélni a szíjat a megadott futásteljesítmény lefutásakor, vagy még előtte. Említettük már, de jó lesz még egyszer ismételni, hogy a legtöbb konstrukciónál a motor hűtőfolyadékának keringetéséért felelős vízpumpa cseréje együtt jár a vezérlés alkatrészeinek cseréjével. Azért írják elő a gyárak a pumpa cseréjét is, mert ennek meghibásodása esetén megint meg kell bontani a vezérlést, ami megint horror összegekbe kerül majd. Úgyhogy ne akadékoskodjunk, ha a számlán látszólag indokolatlan tételként látjuk a vízpumpát.

dugattyu1.jpg

A kép bal felső részén látható fényes rész akkor alakult ki, amikor az előző képen látható lyuk létrejött

Nem mindegy hol és hogyan cserjük a vezérlést

A vezérlés extra érzékeny területe a motornak, így a cseréje is igazi szakértelmet és nem utolsó sorban típusismeretet követel. A tengelyekre szerelt lánckerekek pozíciója kritikus az összeszereléskor. Amennyiben nem a megfelelő helyzetben rakják össze a vezérlést az akár azzal lehet egyenértékű, mintha elszakadt volna a szíjunk.

Muszáj még szót ejtenünk a felhasznált alkatrészekről is. Mire egy középkategóriás autóhoz összeszedik a szükséges alkatrészeket (lánc, vagy szíj, vezető- és feszítő görgők, vízpumpa) és hozzászámolják a cseréhez szükséges normaidőt, általában simán elérik a 100.000 forintos végösszeget, de inkább még többet. Persze kaphatóak a nem gyári kivitelű, utángyártott alkatrészek is. Ha valamin nem javasoljuk a spórolást, hát akkor az a vezérlés cseréje.

vez_celszerszam.jpg

Vezérléscseréhez szükséges célszerszám készlet

Tekintettel arra, hogy szakadás következtében lehetséges meghibásodások javítása 5-10 szerese a gyári alkatrészekkel, márkaszervizben elvégeztetett vezérlés cserének, mindenkinek az a jó tanácsunk, hogy ne a „sarki fűszeres” végezze el ezt a rendkívül fontos karbantartási feladatot.

Célszerszámok

Nem beszéltünk még arról, hogy a vezérlés megbontásához és az alkatrészek helyes pozícionálásához a legtöbb autó esetében célszerszámok szükségesek. Egy-egy motortípus esetében ez 40-80 ezer forintos tétel. Hol van az a sufniszerelő, aki képes finanszírozni ezt minden motorhoz. A megfelelő szerszámok nélkül pedig orosz ruletté válik a vezérléscsere – nem tudjuk, meddig húzzuk.

Törött vezérmű fogaskerék - nem gyári alkatrész

Összefoglalva

A vezérlés cseréje tehát szakértelmet, tapasztalatot, típusismeretet, hozzáértést és a legtöbb esetben célszerszámokat kíván. Az elhanyagolt vezérlés időzített bomba, ami, ha robban, akkor nagyot szól és irgalmatlanul nagy kárt tud okozni, amit rettentő drága lesz megjavíttatni. Egy korrekt szerviz a vezérléscsere esedékességére maga is felhívja a figyelmet, de magunk is utána nézhetünk autónk szervizkönyvében, hogy mikor lesz esedékes a beavatkozás. A vezér(lés)áldozatot jobb nem meghozni…

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.01.23
A motorsport bővelkedik az olyan versenyzőkben, akikben megvan a tehetség bármilyen jármű....
2018.01.23
Van öt ember Magyarországon, akinek az elmúlt néhány hónapban biztosan számos irigye akadt: ennyi....
2018.01.22
- Az informatikusok, a villamos- és gépészmérnökök gyakorlati képzésnek támogatására együttműködési....
2018.01.22
A Hungexpo G-pavilonjában, 2018. március 23-25. között kerül megrendezésre immár hatodik alkalommal....
2018.01.22
A Tour de France versenyen aratott győzelem és a legjobb kerékpárcsapat címmel járó, sikeres évad....
2018.01.22
Májusban rendezik a XI. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Versenyt Egerben, ahol az eddigi....
2018.01.22
Qiao Wei Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára. ..
2018.01.22
Új generációs önvezető kísérleti járművet mutatott be a Toyota a CES informatikai szakkiállításon.....
2018.01.22
- Csökkenti bruttó 2 forinttal a 95-ös benzin és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti....
2018.01.22
- A korábbi évek adatát több mint 20 százalékkal meghaladva tavaly megközelítette a négymilliót a....