gumiabroncs

A téli gumitól a Forma 1-ig

2019.03.12.

Érdekes körutazást teszünk jelen írásban. A főszereplő a téli gumi-kérdés, a startpont Franciaország, a cél pedig a Forma 1.

A franciák és a téli gumi

Jól lehet, a nyugati országok sok mindenben fejlettebbek nálunk, azért bőven akad sajátosság a tarsolyukban, ha a közlekedésről vagy a kényelemről van szó. És a végén rádöbbenhetünk, nem is süt olyan szomorúan a Napocska mifelénk.

A téli gumi használatának kötelezővé tétele az örök kérdéskörbe tartozik. Bizonyos országokban vagy bizonyos országok hegyvidéki régióiban előírás a vagdaltabb abroncs fentléte, sőt hóláncot is kell tudni prezentálni a hatóságoknak adott esetben. A havas közlekedésben való részvétel esetén sokkal egyszerűbb azonban az általam „francia módszer” névre keresztelt eljárás választása, amely röviden annyiban merül ki, hogy hó esetén nem indulunk el sehova. A busz sem valószínű, hogy jön a városban. Pár centi hó és otthonról zajlik a munka, a suliban is a nullához tart a diáklétszám – pláne, ha három megállónyi távolságból nem érkezik meg a tanár a hóra hivatkozva. Amúgy elkotorni sem kell, mert pár nap és úgyis elolvad. És ez teljesen elfogadott arra felé. Kényelmesebb megoldás, nemde?

És mi a vidító? Kint sok a 120 km/órás korlátozás az autópályákon, illetve a nemrég bevezetett 80 km/órás országúti limitet talán visszaállítják 90 km/órára – ugyan csökkentek a balesetek az utóbbi intézkedésnek hála, de mivel arrafelé most nagy a társadalmi feszkó, az emberek így biztos kiautózzák majd magukból a dühöt.

Van, ami száz éve nem változik. Gumi és aszfalt, örök páros – amíg a drónos légitaxik nem veszik át az uralmat.

Tehát a flottapartnerek nem végzik el a szokásos abroncscserét. Magyarként ez teljesen meglepett. Ugyan hallani pletykákat, hogy kötelező lesz a franciáknál a téli gumi a 2019/2020-as téli szezonban (november 1.-március 1.), ennek végeredményét kíváncsian várom. Az országot átszelő, nagy utazókat vagy a hegyekben lakókat leszámítva a népesség nagyrésze nyári gumival közlekedik. És érdekes módon egész jól elboldogul ez a kis Peugeot is a nagy hóban, már-már olyan lehetetlennel egyenlő kérdéseket felvetve bennem, mint hogy a Franciaországban kapható nyári abroncsok másak lehetnek részben, mint amit itthon a gumis húz fel a négy felnimre.

Vagyis kint elfogadott és megszokott télen a nyári gumizás (és a gyakoribb otthon maradás), de lássuk csak, miért fontos az abroncsok időszakos lecserélése – mert hogy okkal van nyári, téli és négyévszakos abroncs a piacon!

Senki se akarja megtudni, mennyibe kerül egy ilyen felni és rá egy darab abroncs. A kocsi árából jó pár családi ház kijönne.

A gumitípusokról általánosságban

A már jól ismert, sokat emlegetett 7 Celsius-fokos határ elérése arra int minket, hogy vegyük fel a téli gúnyát, vagyis a nyári abroncsokat cseréltessük le télire. A gumi mintázata és anyaga eltérő, így hidegben és havas úton is képes „gumiként” funkcionálni, segítve a stabil fékezést, a tapadást és a hatékonyabb erőátadást.

A nyári abroncs ezzel szemben más keveréket kap. Azért nem célszerű egész évben téli abronccsal járni, mert a nagy melegekben (de elég egy 15 fokos, napsütéses délelőtt is) rágógumiszerűen „elolvad” alattuk a gumiabroncs, súrlódó hangot hallatva egyenesben, még inkább kanyarban, továbbá nagyon és rendellenesen kopik. Nem képes tenyérnyi felületen érintkezni az úttal, nem megfelelő az erőátadás, vagyis a hajtás és a kanyarodás-fékezés közbeni stabilitás is jelentősen romlik.

A nyári abroncs gördülési ellenállása kisebb a meleg időszakban, tehát végső soron a motort is kevésbé terheljük. Mindez a fogyasztáson is megmutatkozik, tizedliterekről beszélünk száz kilométeren.

Mi mindent visel el a gumiabroncs?

Az az egészséges, ha a gumicserével párhuzamosan elvégeztetünk egy halom szemrevételezéses ellenőrzést. Mert az abroncs és a felfüggesztés szoros kapcsolatban áll egymással, ha a járműdinamikáról beszélünk.

Mert lehet csoda motorunk, szuperkönnyű karosszériánk, a keréktalpponti erők fogják meghatározni azt, hogy mi is történik pontosan autónkkal az úton. Egyenseben és kanyarban egyaránt. Hogy adódik át a hajtónyomaték az aszfaltra, hogy viselkedik a rendszer az átterhelődések következtében adódó nyomtávváltozásra. Ezzel a gondolati kitérővel máris olyan témába csöppentünk, amely a legfontosabb a motorsportban, amelynél akár „fejek is hullanak.”

Apropó, ki tudja, miért éppen fekete a gumiabroncs?

Virtuális gumicsere. Melyik résztvevő a leggyorsabb?

Forma 1

A gumiabroncs - amely kormányzáskor, kanyarodáskor különböző mértékű kúszást szenved, és ennek függvényében változik az átvihető oldalerő maximuma – viselkedéséből lehet az egyik lehető legtöbb következtetést levonni a versenysportban. Hőmérséklete és szlip-erőnagyság karakterisztikája befolyásolja az irányíthatóságot és a vezethetőséget – sok esetben a függvényekből olvasható ki a sokat emlegetett kigyorsítás fontossága is: a versenyautóknál egy bizonyos tartományban nem is a kormányelfordítás szöge játszik nagy szerepet a határon való autózásban, hanem a gázadással ébresztett hosszirányú erő, amellyel nagyon precízen lehet a határgörbén táncolni kanyarodás közben, változtatva az ébredő oldalerő nagyságát. Sok rázókő, nagy hőmérséklet, aztán még a kikényszerített ferdefutás is szerepel a terítéken.

A jó futóműgeometria segít a lehető legnagyobb erők létrehozásában és a középpont körüli elfordulásban, hogy dőlés és a gyorsítás-lassítás okozta bólintó és terpesztő mozgások esetén is megőrizhető legyen a stabilitás és megfelelő mértékű és irányú erők ébredjenek a talppontban.

Összességében, amikor túlzott gumikopást hallunk egy-egy Forma 1-es csapatnál, akkor ott valami nagyon nincsen rendben az autóval. A megfelelő egyensúly hiányában a hajtóerő nem tud megfelelően átadódni az aszfaltra. Hiába a legerősebb V6-os konstrukció és a leghatékonyabb karosszéria a szériában, azokban a körökben még sok tized marad benne. Talán több Forma 1-es rajongó emlékszik még a tavalyi szezon egy-két futamára, amikor a Toro Rosso Honda 1,5-2-szeres versenytávot volt képes autózni ugyanazokkal az abroncsokkal – akkor végre valamit nagyon jól eltaláltak a japánok, még hogyha nem is végeztek az élen. Külön tudomány…

A gumiabroncs a hétköznapi életünkben szintén komoly szerepet tölt be. De nem a gyorsaság, hanem a biztonság miatt szemrevételezzük a KRESZ szerint minden elindulás előtt. Másutt meg több száz mérnök erőfeszítése és annak hatékonysági mutatója tükröződik benne. A Forma 1-ben a nem megfelelő gumikopás olyan intő jellel ér fel, mint otthon egy szótlan és mogorva feleség: valami a teljes rendszerrel nagyon nincs rendben.

A cikksorozat következő részében megvizsgálunk egy Forma 1-es sebességváltót, ha már elkalauzoltam a kedves olvasókat a francia szokásoktól a népszerű versenysorozatig.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....