Tóbiás és Balambér kalandjai - A biztonsági öv | Autoszektor
biztonsági öv

Tóbiás és Balambér kalandjai - A biztonsági öv

2015.03.15.

Csatold be, és indulás!

Tóbiás és Balambér a két kutyakölyök, a gyerekek meséken keresztül való szórakoztatása, és tanítása mellett, minden héten hoz egy jó tanácsot, amit a tudatos közlekedésre is odafigyelő szülők hasznosíthatnak a mindennapokban.

Ismerd meg Tóbiás és Balambér Kalandjait! Légy részese te is a két kutyakölyök meséjének! Kattints ide és küldünk egy ajándék mesét!

 

Az autózás fejlődése az évek során igen csak felgyorsult. Ma már nem csak nagyon okosak és sok oldalúak az autók, de egyre biztonságosabbak is. Rengeteg mérnöki munka van a biztonsági felszerelések mögött is. Felismerték az 50-es évek elején, hogy az egyre nagyobb sebességre képes autók bizony nem mindig teljesík egy baleset során a biztonság fogalmát. Ekkor kezdték el az autók biztonságosságát is fejleszteni. Megszülettek az önhordó karosszériás autók, melyeknek az első nyúlványai kezdetleges gyűrődési zónák voltak.

 

Egy ilyen gyűrődési zóna feladata, hogy az autó, tegyük fel, frontális ütközése során fellépő energiák hatásos elnyelésére, vagy annak csökkentésére szolgál. Csak, hogy büszkék legyünk, a gyűrődési zóna koncepciója is egy magyarhoz köthető, mégpedig nem máshoz, mint Barényi Bélához, aki 1951-ben szabadalmaztatta terveit. Az első gyűrődési zónával készült autó 1959-ben készült el, és az itt felhasznált töréstesztek és módszerek a mai napig fellelhetők az autógyártásban. Mint sok más biztonsággal kapcsolatos fejlesztésben, úgy a gyűrődési zónák fejlesztésében is élen járt a német Mercedes-Benz.
 


 

Az 50-es évek végén nagyon biztonsági fejlesztés kezdett elterjedni. A gyűrődési zónák sajnos mit sem érnek az emberek megvédésében, ha nincs valami, ami az ülésben tartaná őket, hogy n repüljenek ki az autóból. Szintén 1959-ben rukkolt elő egy svéd mérnök, Nils Bohlin, azzal a V alakú biztonsági övvel, amiket a mai napig használunk az autókban, ugyanis mindmáig ez az övelrendezés az, amely könnyen kapcsolható és a legjobban szétoszlatja a testen a lassulási energiákat.

A biztonsági öv gyorsan teret hódított és a német EURO NCAP szakembereivel indult hosszas fejlesztőmunka eredményeképp már olyan dolgokra is képesek, amikre kitalálói valószínűleg nem is gondoltak. A biztonsági övek a mai autókban övfeszítővel rendelkeznek, melyek a légzsáktól kapott elektromos jel hatására az autóülésbe feszítik az utast, aki így az autó részévé válik, és kisebb eséllyel sérül meg.

Nézzük mit történik, ha nem kapcsoljuk be a biztonsági övet!

Aki még volt olyan szerencsés, vagy profi, hogy nem szenvedett autóbalesetet és kisebb koccanásban sem volt része, az elképzelni sem tudja, milyen érzés lehet, mondjuk 30km/h-ról 0-ra lassulni kevesebb, mint egy másodperc alatt. Bárkinek, akár gyerekeknek is, lehetősége van kipróbálni az ország több pontján is megtalálható biztonsági öv szimulátort. Ebben az érdeklődő megtapasztalhatja, milyen érzés már egy kis sebességű ütközés során is az ülésben maradni. Aki ezt megtapasztalja, biztos, hogy az élmény után sokkal körültekintőbben és óvatosabban fog majd közlekedni, hiszen nem szeretné még egyszer átélni azt, kicsiben, vagy akár nagyobban.

Egy ilyen szimuláció során a delikvenst egy autóból kiszerelt ülésbe csatolják, és nagyjából 15km/h-ás, csillapítatlan ütközést végeznek el vele. egy ilyen ütközés során, mivel nincs gyűrődő zóna emiatt olyan, mintha az ember 30km/h-val ütközne falnak autóval. Van, hogy az utas kezébe adnak egy pohár vizet, ami akár a reggeli forró kávét is szimulálhatja az ütközés során. Feladat, hogy tartsuk a vizet a pohárban. Ez senkinek sem sikerül. Belegondolva, hogy a sima víztől semmi bajunk nem lesz, a forró kávét reggel a combunkra önteni egy kisebb ütközés során akár komoly égési sérülésekkel is járhat

A gyerekülések is, szép lassan beépültek a kötelező biztonsági felszerelések közé. Minden gyereknek adott méret alapján kell gyerekülést választani, amik akár a későbbiekben is jó szolgálatot tehetnek, hiszen másban nem tudjuk megfelelő biztonsággal szállítani őket. A gyerekülések rögzítési módjai között szerepel a manapság EU szabvánnyá előlépett ISOFIX gyerekülés rögzítő rendszer, aminek köszönhetően a gyerekülés az autó részévé válik.


 

Az évek során sok olyan biztonsági felszerelés került az autókba, melyek mind-mind egyre biztonságosabbá tették a közlekedést. Ennek ellenére ne feledkezzünk el róla, az emberi hiba, mint tényező még mindig ott van, és hiába van legmodernebb ESP és ABS az autónkban, attól még ugyanúgy megsérülhetünk. Sőt, nem csak mi, hanem mások életéért is felelünk. emiatt fontos a közlekedési szabályok betartása, és az a néhány alapvető dolog, hogy nem ülünk fáradtan vagy tudatmódosító szer hatása alatt autóba. Ne feledjétek, csak óvatosan!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....