Volkswagen Passat

Túl az egymillió kilométeren, 19 éve vette használtan a Volkswagen Passatot

2024.03.04.

Eredetiek a dugattyúk, a gyűrűk, a főtengely és a hajtókarcsapágyak, igaz a harmadik turbó és a negyedik hengerfej szolgál már a motoron. Mindezt 30 ezer kilométeres olajcsere-periódussal teljesítette a legendás élettartamú dízel.

– Örömmel osztjuk meg veletek az egyik hűséges Volkswagen tulajdonos történetét, aki arról számolt be, hogy 2003-ban a Porsche Szegednél vásárolt Passatja elérte az egymillió kilométert a motor és váltó javítása nélkül – osztotta meg február elején közösségi oldalán Nagy Lajos. A márkakereskedés értékesítési vezetője nem hagyta ki a ziccert és azon túl, hogy együtt „fotózkodott” az autóval és tulajdonosával, meg is hívta a párost a legújabb Passat február közepi szegedi bemutatójára.

Varga Árpád, Nagy Lajos és a milliós Passat

Az igazsághoz és a bejegyzés pontosításához tartozik, hogy az autót használtan vásárolta jelenlegi, egyben második tulajdonosa, még 2005-ben, pontosan 73 ezer 796 kilométerrel. Varga Árpáddal az új Passat bemutatóján beszélgettünk.

– Makón éltem, amikor 1970-ben megszereztem az A- és B-kategóriás jogosítvány Szegeden, oktató ugyanis akkor csak a megyeszékhelyen volt. Érdekes, hogy vezetni egy Volkswagen Bogáron tanultam, ám az autó a gyakorlati vizsga előtti napon megadta magát és át kellett ülni egy Trabantba. De azzal is sikerült, ráadásul elsőre. Ugyanakkora helyre kellett beállni a Trabival is, mint a Ladákkal, én jobban elfértem – emlékszik vissza az autós és volkswagenes kezdetekre Varga Árpád.

Az első Passat...

Saját autónak szóba sem jöhetett kétütemű, így Daciát vezetett először, volt neki belőle három is, amit két Lada Samara követett. A másodiknál látott meg egy USA exportra készült Passatot, amiben a biztonsági öv sínen ment előre, amikor kinyitották az ajtót. Azóta ilyet sem a filmben, sem a valóságban nem látott Varga Árpád. Ebbe egy 2 literes 138 lóerős motor dolgozott.

Megvásárolta a használt autót, és azonnal gázosította is, lévén, hogy minden korábbi kocsijában benne volt a gáz. – Kiderült, rossz ötlet volt gázüzeműre átállítani a Passatot, bizonytalan lett az alapjárat. A szerelők azt mondták, adjak túl rajta, mert ha bele kell nyúlni, az sokba kerül. Egy óra alatt elvitték az Ecserin, persze csak miután beletettem több mint 100 ezer kilométert – meséli, hozzátéve, banki revizorként sokat utazott.

A munkaautó belseje, nagytakarítás után

Később is maradt a Passatnál, következő autója egy malacorrú a B3-as volt. Ezzel frontálisan ütközött, majdnem meghalt. Az mentette meg, hogy az erős A-oszlop nem csuklott össze, így nem csúszott be a hirtelen keresztbe forduló IFA alá az akkor még légzsák nélkül szerelt Volkswagen. A balesetről fotó is készült, egészen szépen tört az autó.

Ezek után már tényleg csak Passat jöhetett szóba, következett egy a B4-es, ezzel is több mint 400 ezret ment. Nem volt vele semmi baj, ám egyszer csak meglátta Szegeden a Bajai úti márkakereskedésben a mostani autóját, és az szerelem lett első látásra

Harmicezrenként cseréltek olajat a motorba

– Pénteken vettem észre, szombat és vasárnap zárva volt a kereskedés, de én mindkét nap kimentem nézegetni. Hétfő reggel fél 8-kor megvettem, így 8-ra hiába hozott a régi tulaj rá egy vevőt, jó barátját, de mondták neki, hogy késő bánat, már elkelt – emlékszik vissza a hosszú kapcsolat kezdetére.

Történt mindez 2005-ben, a csupán kétéves autóban azonban volt már közel 74 ezer kilométer. Egy Varga Tamás nevű fogorvos használta, sokat járt a kocsival Ásotthalomra. Az már tényleg csak véletlen egybeesés, hogy papíron és a forgalmiban Árpád fia, Varga Tamás a jelenlegi tulajdonos, már az ő vállalkozásában rója millió feletti kilométereit a Passat.

Ami sok, az sok

Súlyosbító körülményként több mint 500 ezer kilométert úgy gurult az autó, hogy egy 6 méteres, 15 mázsás kéttengelyes utánfutó volt rákapcsolva. Rendezvény sátrakat szállított, akkoriban ezek kölcsönzésével foglalkozott.

– Mindig 30 ezer kilométerenként cseréltem olajat, igaz, közben 3-4 litert azért utána kellett tölteni. Eredetiek a dugattyúk, a gyűrűk, a főtengely és a hajtókarcsapágyak. A motor tehát nem esett át nagyjavításon, igaz a harmadik turbó és a negyedik hengerfej szolgál már rajra. A nagy súly, az utánfutó miatt nyáron gyakran felmelegedett a motor, többször is kiment a hengerfejtömítés. Amikor már nem lehetett tovább utána köszörülni, cseréltük, persze, használtra. Egy korrekt budapesti cégtől szereztük be, szépen be volt marva a szelep helye, csak be kellet szerelni – mondja Varga Árpád, hozzátéve négyszer cserélték már a kettőstömegű lendkereket is.

Rend a lelke mindennek - az utolsó vezérléscsere dátuma

Mindig jó minőségű motorolaj került az autóba, plusz minden cserénél használta a Prolong Engine Treatment típusú olajadalékot. Sajnálja, hogy most négyszer annyiba kerül belőle egy liter, mint amikor kezdte, jelenleg 50 ezer forint felett mérik literjét. Ebből kell bele a 4 liter olajhoz 4 deci, de szerinte újabb motornál elég a 2 deci is. A hosszú élettartamhoz egy kis adalék, hogy az irányjelző izzóját még nem kellett cserélni Vargáéknak.

Ezzel az autóval nagyon sokáig, egészen pontosan 997 ezer kilométerig nem volt érdemi balesetük. Ám elcsaptak egy kutyát és ezt az állaton túl az első lökhárító bánta, nem úszták meg a cserét. És erre a sorsra jutott a jobb első sárvédő is.

A legújabb Passat bemutatójára az "ünneplős" autóval érkezett Varga Árpád

A millió feletti kocsi mindig munkautó volt, nem is gurult messzebb, mint Románia, ugyanakkor van egy „ünneplős” kombi Passatja is Vargáéknak, azzal már bejárták Európát, Franciaországba is voltak vele. Mindössze egy évvel fiatalabb, mint a főszereplő autó, azt is használtan vették, de még csak 325 ezer kilométer van benne.

Új Volkswagen Passatja sosem volt, nem is tervez ilyen autót vásárolni, ugyanakkor minden álma egy B8-as. Akár a használtba a használtat beszámítás is szóba jöhet, mint megoldás…

(További egymilló kilométer futásteljesítmény feletti autókról itt olvashat.)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....
2024.05.01
Vádat emeltek egy kecskeméti férfi ellen, aki gépjárművezető oktatóként és vizsgabiztosként dolgozó....
2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....
2024.04.30
- A Bajáról Dombóvárra közlekedő személyvonat és egy személygépkocsi összeütközött kedden kora este....