autólopó

1 nap, 1 utca, 8 eltűnt autó

2025.09.06.

Sziszifuszi munka az utcák, közterek eltakarítása, pláne, ha súlyos darabokról van szó.

Hiába visznek el naponta többtucatnyi szabálytalanul parkoló autót, attól még nem javul a helyzet, legfeljebb nő az önkormányzatok és a rendőrség bevétele a bírságokból. Már országosan is több a gépkocsi, Magyarországon, mint a szabályosan használható parkolóhely. Az ingyenesek száma a belső kerületekben a nullához közeli. Nem véletlenül drágultak a garázsok, melyeknek négyzetméter ára és bérleti díja a lakásokéval vetekszik.

Egy nyitott, őrzött parkolóhelyen 50 ezer forintot is elkérnek egyetlen hónapban, a Margit körút környékén ennél is drágábbak a zárt helyek. Már ha egyáltalán van kiadó arrafelé, meg a belvárosban. Napjainkban már a külső kerületek is parkolóhiányban szenvednek, sokszor pont a hosszú időre letámasztott autók miatt. Erre válaszul már több lakótelep is lekeríti és sorompóval védi a helyi lakosok fizetővé vált beállási lehetőségeit, különösen a kedvező tömegközlekedési útvonalak mellett.

Sok vidéki ingázó budapesti villamosmegálló környékén hagyja napközben a kocsiját, így gyorsabba ér a belvárosba, ráadásul nem kell költenie a fizetős parkolásra, ami óránkét már az ezer forintot is elérheti, ráadásul az önkormányzatok a helyi lakosoknak is egyre több helyet zárolnak, miközben alaposan megemelték a második és harmadik parkolási engedély árát. Ezzel jelentős mennyiségű hely szabadult fel, hiszen sokan inkább megváltak a ritkán használt kocsijuktól.

Különösen a külső és még nem fizetős kerületekben jelentenek gondot a tartósan letámasztott autók, melyekkel jogilag nehéz mit kezdenie a hatóságoknak, de több kerületben nem adják fel a harcot a parkolóhelyek felszabadításáért. A szabálytalanok esete egyszeűbb, mert a bírságolás után a forgalom biztosítása érdekében viszonylag gyorsan hatóságilag elszállítják azokat.

A kerékbilincselő és járműelszállítő Fővárosi Rendészeti Igazgatóságnak (FÖRI) munkája öt év alatt majdnem megduplázódott: 2024-ben 3314 „teljes vagy 50 százalékos” szabálytalan autóval volt feladata, ami azt jelenti, hogy ezeket platóra emelve a Kozma utcai telephelyre szállította.

Ha már  fotózzák, vagy felemelik a kocsit és tulajdonos az elszállítás előtt megérkezik, akkor is ki kell fizetni a húszezer forintos büntetés felét.

A szabálytalan autók elszállítása ügyében 1760 esettel a VI. kerület vezet, de mostanság a külső kerületekben is megnőtt a lopós autók forgalma.

Augusztus közepén egyetlen nap alatt a Pannónia és a Zalaegerszeg utcákból nyolc üzemképtelen autót szállítottak el a Kispesti Rendészeti Központ szakemberei és speciális járművei. mely január óta ötven, az elmúlt 11 évben közel ötszáz helyfoglalótól szabadította meg a Wekerle telepet és könyékét.

Nincs okuk az optimizmusra, mert „Sajnálatos módon a többsége visszatérő helyfoglaló, ezért felügyelőink rendszeresen intézkednek, hogy ezek a parkolóhelyek újra szabaddá váljanak.”

Mostanság már nem csak a szabálytalan és illetéktelen autókat szállítják el, mert az elmúlt időszakban megszaporodtak az olyan bejelentések, hogy "leparkolt" e-rollerek akadályozzák a gyalogosforgalmat, ezért ellenőrzik a szabálytalan lerakatokat is.

Jogi háttér

Nem minden autó üzemképtelen/elszállítható ami annak látszik, szigorú jogszabályok határozzák meg a forgatókönyvet, a hatóságok a legjobb szándékkal sem mindent tehetnek meg.

Hatósági, vagy lakossági bejelentésre először felszólító matricát ragasztanak annak az autónak a szélvédőjére, aminek lejárt a műszaki érvényessége. Az elszállítás szempontjából mindegy, hogy részlegesen vagy teljesen ki van vonva a forgalomból, vagy nincs kötelező biztosítása, stb. Akkor is üzemképtelennek minősül, ha nem található rajta rendszám.

Miután ezek a feltételek teljesülnek, akkor matricázható az autó, melynek tulajdonosával így tudatják, hogy leghamarabb 10 napon belül elszállítják gépjárművét, hacsak nem helyezi azt el magánterületen, vagy nem vált hozzá közterület-használati engedélyt.

Ha ez alatt az idő alatt eltűnik a helyszínről az autó, vagy engedélyt váltanak ki tárolására, akkor az ügyet lezártnak tekintik. Ha nem, akkor a lehető legközelebbi ütemezés alkalmával elszállíttatják a kijelölt telephelyre, ahol 6 hónapig őrzött körülmények között tárolják. Ez alatt lehetősége van a tulajdonosnak kiváltani az autóját a jogszabályban meghatározott díjak kifizetése után. Amennyiben ez nem történik meg, akkor egy igazságügyi műszaki szakértő szakvéleménye következik, aki megállapítja, hogy az autó roncsként bontásra értékesíthető, vagy esetleg egyben érdemes árverezésre bocsátani.

Országos körkép

Magyarország szinte minden településére igaz a krónikus parkolási mizéria, amelyen az egyre nagyobb autók sem javítanak, mert már nem mindegyik fér el a törvényben meghatározott 2,5×5,5 méteres minimum méretű helyen. Nem véletlen, hogy sokan azért nem vesznek nagyobb autót, mert a hatvanas-hetvenes években épült garázsokat Zsigulikra méretezték. Különösen a lakótelepeken és a régebbi házakban jelent ez gondot, nem véletlen, hogy a belvárosban már egy teremgarázs is többe kerül, mint egy új autó, ami tízmillió forintot jelent.

Az ingatlan.com felmérése szerint az eladó és kiadó garázsok átlagára folyamatosan nőtt az elmúlt 3 évben Budapesten és vármegyeszékhelyeken: Budapesten az eladó garázsok átlagára 5,9 millió forintról 8 millió forintra, míg a kiadó garázsok átlagára 25 ezer Ft/hóról 29 ezer forint/hónapra emelkedett.

A vármegyeszékhelyek esetében az eladó garázsoknál 6,5 millió forintról 8,5 millió forintra, míg a kiadók 22 ezer Ft/hóról 28 ezer Ft/hóra változtak.

Az új lakóparkok teremgarázsainak is köszönhetően a vármegyeszékhelyeken jelentősen nőtt a kínálat. Budapesten 2022-ben átlagosan 272 eladó és 985 kiadó garázsból választhattunk, míg jelenleg átlagosan 799 eladó és 1623 kiadó garázst kínálnak. A vármegyeszékhelyeket nézve az eladó garázsok száma összesen 253-ról 918-ra nőtt, a kiadóké pedig 370-ről 566-ra.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....