Skoda Octavia

25 éves a modern kori Skoda Octavia kombi

2022.10.07.

Már a tanulmány verzió is nagy sikert aratott, mivel a nagy rakteret elegáns formatervvel ötvözte. Nem is változtattak rajta sokat a sorozatgyártásig.

Az első Octavia hozta meg az áttörést a Skodának

1996 szeptemberében, öt és fél évvel azután, hogy csatlakozott a Volkswagen-csoporthoz, a Skoda Auto a központjában, Mladá Boleslavban megnyitotta Európa akkori egyik legmodernebb autógyárát az első modern generációs Octavia sorozatgyártása, ami egy új korszak kezdetét jelentette a cseh autógyártó számára. A Volkswagen-csoport modern A4-es platformján alapuló, a Golf IV-essel műszakilag közeli rokonságban álló ferdehátú kompakt modell fejlesztési munkái már 1992-ben megkezdődtek, eleinte még a Golf III műszaki alapjain.

 

Dirk van Braeckel vezetésével a tervezőcsapat CAD technológiát használt az időtlenül modern formájú karosszéria megalkotásához. Az 1958-as születésű holland formatervezőnek nehéz dolga volt, mert az Octaviával új identitást kellett adnia a megkopott vonzerejű, ex-szocialista cseh márkának, ráadásul úgy, hogy a Skoda múltbéli erősségeit (tradíció, minőség, sportosság) is meg kellett tartania és ki kellett hangsúlyoznia. 

Václav Havel cseh elnök adja át az új Skoda-gyárat 1996-ban

A Skoda mindent az új modellre tett fel, de a maximalista hozzáállás hatalmas beruházásokat igényelt a hatékony és modern gyártástechnológiákba. Ennek eredményeként 11 milliárd cseh koronából kibővült a gyártókomplexum Mladá Boleslavban, a 32 ezer négyzetméteres új üzem fontos részévé vált a hegesztőüzem, amelynek kapacitása több száz karosszéria volt a három műszakos munkanap alatt.

így nézett ki az első gyári rajz

1997. szeptember 10-én mutatkozott be a Frankfurti Autószalonon a modern kori Octavia puttonyos változata, igaz, akkor még csak szériaközeli tanulmány formában (a lila tanulmányautó most a Mladá Boleslavban található Skoda Múzeum gyűjteményéhez tartozik). Kevesebb mint hat hónappal később, 1998 februárjában már meg is kezdődött a kombi sorozatgyártása, a szériaverzió csak néhány részletben tért el a koncepciótól.

Az 1997-es lila tanulmány ma már a gyári múzeum féltett kincse

Új mércét állított fel a Skoda a gyártásban: Mladá Boleslav legnagyobb présüzemében készült a kombi Octavia karosszériája, melynek oldalsó részét egyetlen fémlemezből sajtolták. Az üzem legnagyobb présberendezését használták a célra, amely tizedmilliméteres pontosságot biztosított, a szükséges présforma tömege pedig 63 tonna volt.

Közel félmilliót gyártottak belőle 12 év alatt, még ma is az utcakép része

1998 márciusában, a Genfi Autószalonon ünnepelte világpremierjét az első modern Octavia kombi szériaváltozata, az első vásárlók két hónappal később vehették át járműveiket. A 4,5 méter hosszú autó tengelytávja 2512 mm volt – ugyanannyi, mint a ferdehátúé (vagyis a hátsó lábtér ebben is igen szűk volt, ami az Octavia legnagyobb hibája). De a kombi 6 mm-rel hosszabb és 26 mm-rel magasabb volt, ezért konfigurációtól függően15-30 kilóval nyomott többet. A hátsó rész 548-1512 literes csomagtartót kínált, ami 20-182 literrel múlta felül a kompakt kategóriában csomagtartó-rekordernek számító ötajtós karosszériaváltozat adatait.

548 literes csomagterével új mérce volt a kompakt kombik között

A kombi változat az első évben az összes Octavia-eladás 15%-át, a következő évben 36,7%-át, 2001-ben pedig már 40,5%-át tette ki. A hatalmas kereslet miatt 1998 októberétől már az vrchlabí gyár szerelőszalagjáról is Octaviák gördültek le, amikor itt a kisebb és régebbi Felicia gyártása a végéhez ért.

Modern műszerfalat kapott, de az anyagminőség  elmaradt a Golf IV szintjétől

Összesen tízféle benzinmotorral és ötféle dízelmotorral gyártották az első modern Octavia kombit, a kínálat a 60 lóerős 1,4-es szívómotortól a 180 lóerős, hengerenként ötszelepes 1,8 literes győri turbómotorral szerelt RS-ig terjedt, ami 2000-ben, a modellciklus felére időzített ráncfelvarráskor érkezett. A sportkombi mindössze 8 másodperc alatt gyorsult fel 0-100 km/h-ra, a végsebessége 231 km/h volt.

A sportos apukák vágyott autója volt a kombi RS

Készült összkerékhajtású verzió is a kombi Octaviából, a Haldex-kuplungos hajtást az 1,9 literes TDI dízelmotorhoz, a kétliteres, 115 lóerős benzines szívómotorhoz és az 1,8 literes, 150 lóerős benzines turbómotorhoz lehetett kérni. A kettővel több hajtott kerék mellett ezek a verziók igényesebb, többlengőkaros hátsó futóművet kaptak hátra a csatolt lengőkarok helyett, a hasmagasságukat megemelték, a tankjuk méretét pedig 55-ről 63 literre emelték meg a nagyobb fogyasztás miatt.

Könnyű terepen is jól elboldogult a 4x4-es kivitel

Hét évvel a debütálása után, 2004 szeptember 25-én mutatkozott be a második modern generációs Octavia kombi, de a régi gyártása sem fejeződött be, így egyes piacokon Tour néven, kedvező áron még elérhető maradt 2010-ig, a vrchlabí gyárból. Több mint 12 éves pályafutása alatt az első modern Octavia kombiból összesen 472 492 darab készült. A harmadik modern Octavia kombi világpremierje 2013 március 7-én volt, a jelenlegi, negyedik modern nemzedéké pedig 2019 november 11-én.

A lefelé nyíló fedélrészt asztalnak lehetett használni

Persze nem az 1997-ben debütált tanulmány volt a történelem első Octavia kombija, az ugyanis központi csővázzal, hosszirányban szerelt első motorral és hátsókerék-hajtással a Brnói Nemzetközi Mérnöki Vásáron debütált 1960. szeptember 11-én. 1961 nyarától 1971-ig gyártották Kvasinyban a modellt, aminek 4065 mm hosszú, 1600 mm széles, 1430 mm magas, de csak háromajtós karosszériája öt felnőttnek adott helyet. A két részre bontott fedéllel rendelkező csomagtartó 690 literes volt a plafonig pakolva, a hátsó ülések ledöntésével pedig 1050 literesre nőtt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.08
A győri HUMDA Lab végzett az első helyen az újoncok között Abu Dhabiban. ..
2024.05.08
Meghökkentő gerillamarketinggel vezeti be Hollandiában az LBX városi crossovert a Lexus. A kampány....
2024.05.08
A járvány idején jelentősen csökkent az autólopások száma. 2023-ban azonban a rendőrség jelentős....
2024.05.08
A 64-es főúton, Balatonbozsok belterületén egy kamion balesetezett. A 36-os km-nél a rendőrök....
2024.05.08
- A kormány elfogadta a kereskedők javaslatát, és úgy döntött, hogy az üzemanyag árának....
2024.05.08
Mérnökből érezhetően többet, szoftverfejlesztőből kevesebbet kerestek a tavaszi egyetemi....
2024.05.08
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában nagyobb tudással kerül forgalomba a Toyota Crown....
2024.05.08
- A Nemzetgazdasági Minisztériumban egyeztetett a győri Széchenyi István Egyetem, a kínai....
2024.05.08
- Több mint 27 millió forintos kárt okozott egy rongáló a MÁV-START jegykiadó automatáiban -....
2024.05.08
Egy kicsi, takarékos, praktikus és megbízható kisautót kerestünk, amikor eldöntöttük, hogy idén is....