Volkswagen Golf

50 éves lett a VW Golf – bemutatjuk a generációit (2. rész)

2024.04.24.

A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel.

Golf IV (1997-2003)

75-241 lóerőig tartott a Golf IV teljesítményskálája, húszféle motorral gyártották a modellt

A Volkswagen a harmadik generációval elkezdett irányt folytatta a negyedik generációs Golffal, amelyet 1997-ben mutattak be. Ez a modell a minőséget és a kifinomultságot helyezte előtérbe, és sokak szerint igényesebb belső térrel rendelkezett, mint a prémium testvér, az Audi A3-as. Nagyszerű tulajdonságai voltak a mezei változatoknak (kivéve a hátsó lábtér méretét), de a turbómotoros GTI dinamikailag némileg csalódást okozott.

Golf GTI

A négyes Golffal vezette be a Volkswagen-konszern a költségeket drasztikusan csökkentő platform-stratégiát, a Skoda Octavia, az Audi A3 és a Seat Leon is lényegében csak a külső héjában és a műszerfalában különbözött a Golftól. Szintén a négyes Golf nagy újdonsága volt az átlátszó búrás, divatos fényszórópár, a két háttérvilágítású műszerfal, valamint az is, hogy a lehető legkisebb hézagok választották el a külső karosszériaelemeket, ami a minőségérzetet javította.

A belső minőség mindenkit levett a lábáról

Különleges motorok is megjelentek a motorpalettán, például a 2,3 literes, 170 lóerős öthengeres benzines (VR5), az 1,6-os, 115 lóerős közvetlen befecskendezésű benzines (FSI), vagy a 2,8 literes, 204 lóerős, V6-os benzines. Az 1,9-es TDI-k kínálata 90-150 lóerőig tartott.

A hathengeres csúcsmodell, a Golf R32

A Golf R32 – az első R-jelzésű modell – 2002-es bevezetése sokat javított a négyes Golf megítélésén, amelyet addig nem tartottak sportosnak. A továbbfejlesztett, immár 3,2 literes, 241 lóerős VR6-os motor a Haldex összkerékhajtással kombinálva szenzációs élményautót varázsolt a Golfból, és végre a külsőt és a futóművet is sportosabbá tették – ez hiányzott a Golf III VR6-osból. Fontos tudni, hogy a 2003-as Golf R32 volt a világ első, duplakuplungos váltóval (DSG) szerelt sorozatgyártású autója – ami eleinte csak a német piacon volt elérhető –, a gyári gyártású Audi TT nem sokkal utána kapta meg ugyanezt a hajtásláncot.

 

Golf V (2003-2008)

Az ötödik Golf-nemzedékkel (2004) folytatódott, és minden korábbinál több új modellt eredményezett a Golf PQ35-ös padlólemezére épülő platform-stratégia a Volkswagen-konszernen belül. Végre a hátsó lábtérre sem lehetett panasz, mivel a tengelytávot 66 mm-rel (2578 mm-re) növelte a Volkswagen. Aki pedig még több helyet akart, annak a magas építésű egyterűt, a Golf Plust, és a hétszemélyes, szintén Golf-alapokra épített Tourant kínálta a Volkswagen.

Golf Plus

Az ötös Golf a sikeres Ford Focus által ihletett független hátsó felfüggesztésnek köszönhetően végre visszakapta azt a dinamizmust, amit az előző két Golf-nemzedékből hiányoltak az emberek. Ez az ügyes futómű és a merev karosszéria, a villámgyorsan kapcsoló DSG-váltó és az nyomatékos, 200 lóerős kétliteres turbómotor végül az egyik legjobb Golf GTI-t eredményezte.

Az utolsó hathengeres Golf volt a 250 lóerős R32

Visszatért az R32 is (immár 250 lóerővel), de az előző generációs modellhez képest kissé puhább jellege miatt nehéz volt igazolnia a GTI-vel szembeni jelentős felárát. Új változat volt a 170 lóerős Golf GT, amelynek 1,4-es motorja egyszerre volt kompresszoros és a turbófeltöltésű. Papíron ígéretesnek tűnt a nagy fajlagos teljesítményű négyhengeres, amely a turbólyuk eliminálását ígérte, de a gyakorlatban nehezen vezethetőnek és megbízhatatlannak bizonyult.

 

Golf VI (2008-2012)

Inkább erős acelift, mint új konstrukció

A 2008-ban érkező hatos Golf gyakorlatilag egy jelentős ráncfelvarrás eredménye volt, amely az elődből ismert PQ35-ös platform merevített változatát használta, további finomításokkal és fejlettebb fedélzeti technológiával, igényesebb anyagokból épített belsővel. Mindössze öt évig gyártották, 2013-ig. A leggyorsabb változatban a nehéz és szomjas 3,2 literes VR6-os motor helyett a GTI kétliteres turbós négyhengeresének (EA888) továbbfejlesztett változata kapott helyet 270 lóerővel, emiatt a lökettérfogatra utaló „32” nevet is elhagyták, így a csúcsmodellből egyszerűen Golf R lett.

Golf R négy hengerrel és 270 lóerővel

A sima GTI 210 lóerős, a GTI 35. Edition 235 lóerős volt, a GTD-ben pedig 170 lóerős adott le a kétliteres, közös nyomócsöves CR TDI motor. A hatos Golfból készült utoljára kabrió, a vászontetős verzió a 2011-es Genfi Autószalonon mutatkozott be menet közben is mozgatható tetőszerkezettel.

 

Golf VII (2012-2020)

2012 novemberében érkezett a hetedik nemzedék, amely vitathatatlanul a Golf-sorozat csúcsát jelentette. Ez volt az első modell (és a vele egyszerre érkezett Audi A3), amely a ma már mindenütt elterjedt MQB platformra épült, aminek köszönhetően új mércét állított fel az ergonómia és az építési minőség terén, és ugyanolyan jól vezethető is maradt, mint az előző két generáció.

Alltrack néven terepkombi is készült a hetes Golfból

Nem volt olyan összehasonlító teszt, amit ne nyert volna meg a számtalan modellváltozatban létező hetes Golf. Japánban az Év autójának választották meg 2013-ban, első európai autóként kapta meg a rangos elismerést. Fontos újdonság volt a tisztán elektromos (e-Golf), és a plug-in hibrid Golf (GTE) megjelenése. A sportos vonalat a 220/230/245 lóerős GTI mellett a 300/310 lóerős, összkerék-meghajtású R, valamint a lecsupaszított, 265 lóerős GTI Clubsport, a 310 lóerős GTI Clubsport S, valamint a 290 lóerős GTI TCR változat alkotta.

Tisztán elektromos hajtással is meg lehetett venni

Az előző generációhoz képest a hetes Golf tágasabb utastérrel rendelkezett, nagyobb vállteret biztosított az első és hátsó utasok számára, emellett nagyobb hátsó lábteret és nagyobb csomagtartót is. 20 mm-rel volt szélesebb, mint a hatos Golf, és 59 mm-rel volt hosszabb a tengelytávja. „A világ legjobb kompakt ferdehátúja még jobb lett” – írták róla a tesztelők szerte a világon. És úgy tűnik, ebben a közönség is egyetértett, hiszen a hetes Golfból összesen több mint hatmillió példány készült - ezzel a kettes óta ez lett a legkelendőbb Golf-generáció.

 

Golf VIII (2020-)

Ezt az elsöprő sikert a nyolcadik generáció sajnos nehezen tudta reprodukálni. A 2019 novemberében bemutatott, MQB Evo platformra épülő modell a Volkswagen digitális forradalmának elindítója volt. Sorozatos szoftverhibák és a globális járvány miatt azonban lassan indult be az értékesítése, a sokat kritizált hibákat – amelyek elsősorban a fedélzeti infotainment-rendszert és az ergonómiát érintették – 2024 elején egy alapos ráncfelvarrással próbálta kijavítani a Volkswagen. Újgenerációs fedélzeti rendszer, fizikai gombokkal rendelkező multifunkciós kormány, nagyobb hatótávú plug-in hibrid jellemzi a 8.5-ösnek hívott frissített változatot.

Ami a jövőt illeti, a 2028-ban érkező kilences Golf lesz az első kizárólag elektromos hajtású generáció. Ahogy a hetedik bevezette az MQB architektúrát, a kilencedik Golf lesz az első VW, amely a fejlett SSP platformra épül majd. Az SSP kiemelt tulajdonságai közé tartozik a 800 V-os elektromos architektúra és a 300 kW feletti töltési sebesség.

Wolfsburgban, a Volkswagen központi gyárban a mai napig több mint 20 millió példányt gyártottak a nyolc Golf-generációból, ezenfelül még további 17 milliót készítettek más német, belga, brazil, kínai, maláj, mexikói, szlovákiai és dél-afrikai gyárakban. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt fél évszázadban ötpercenként hét új Golfot gyártott és adott el a Volkswagen.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.27
Verőce térségében találták meg hétfőn a település közelében több mint egy hete történt hajóbaleset....
2024.05.27
Egy olcsónak tűnő C-osztály valódi arca ..
2024.05.27
Emberek közé hajtott egy terepjáró szombaton délután Červená voda községben, a Sabinovi járásban,....
2024.05.27
A Hyundai és a hozzá minden szállal kötődő Kia töretlenül tartja az előkelő helyet a leggyakrabban....
2024.05.27
Május utolsó hétvégéjén, a japán motorsport legnagyobb jelentőségű versenyén debütált a megújult....
2024.05.27
A Volkswagen és a Német Labdarúgó Szövetség (DFB) még négy évig folytatja sikeres együttműködését.....
2024.05.27
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.27
Életében először versenyzett esőben; újabb két dobogós helyezést szerzett az újoncok között;....
2024.05.27
Autós üldözésre és lövöldözésre került sor szombaton éjszaka Liptószentmiklós belvárosában, miután....
2024.05.27
Ankara előrehaladott tárgyalásokat folytat a kínai BYD és a Chery vállalattal elektromos járművek....