Skoda

50 éves a Škoda 1203

2018.11.01.

Bár Magyarországon az 1970-es és 1980-as években a KGST tagországok által gyártott kisbuszokból leginkább a Barkas és a Nysa terjedt el, de ennek a piaci szegmensnek más szereplői is voltak. A csehszlovák ipar a Škoda 1203-mal képviseltette magát. Ez a típus most ünnepli 50. születésnapját.

 

A vasfüggöny innenső oldalán a hosszú fejlesztési idő nem éppen a sikeres termék garanciája. Inkább a rendszer sajátosságaiból adódó anomália. Az alapötlet, mely szerint szükség lenne egy kb. egy tonna terhelhetőségű áruszállító járműre még az 1950-es évek közepén fogalmazódott meg. Akkor a Barkas még a tervezőasztalon se létezett, a Nysa-ról nem is szólva. Azonban a Škoda, ahogyan a többi vállalat a régióban nem a saját ura volt. S a párthatározatok által kijelölt úton haladva csak 1968-ban indulhatott meg a típus gyártása. Mire bemutatták, már el is avult. Elég ha csak megnézzük a Škoda másik, akkor népszerű típusát az 1000 MB-t. Ahhoz képest az 1203 egy letűnt kor mementója.

Az 1203 története 1956-ra nyúlik vissza, amikor a csehszlovák Autóipari Minisztérium illetékesei megbízták a Škodát egy megfelelő szállítójármű tervezésével. A Škoda kínálatában akkor csupán egy ilyen jellegű modell szerepelt: az 1200-as alapjaira épített 1201 kombi, amelyből ugyan mentőautó-kivitel is létezett, de mindenki tudta, hogy ez csupán szükségmegoldás. Az első változatból, a 979 kódjelzésű kisbuszból az egykori Petera karosszériaművek helyén létrejött Vrchlabi Automobil Üzemben négy prototípus készült, ebből egy ma a Škoda Múzeum gyűjteményének része. A műszaki alapok továbbra is az 1201-ből származtak.

 

Škoda 979 kísérleti kisbusz 1957-ből

 

Az 1960-as években a 990, 997 kódjelzésű kísérleti modellekből lassan kirajzolódott az 1203 végső alakja.

Škoda 979 kísérleti kisbusz 1961-ből

Ám eközben a legtöbb pénzügyi forrást az új 1000 MB vitte el, hiszen Mlada Boleslavban teljesen felújították, modernizálták a gyártósort. Így a haszonjármű-projekt háttérbe szorult. Ráadásul 1961-től már az 1201 utódja, a logikusan 1202-nek nevezett kombi is szerepelt a kínálatban. Ezt az aszimmetrikus ajtómegoldású (egyik oldalon egy, másik oldalon két ajtó) járművet platós kisteherautóként is meg lehetett vásárolni.

Végül 1968. őszén a Brno városában megrendezett hagyományos Nemzetközi Vásáron került sor a hivatalos bemutatóra. Az érdeklődők azonban inkább a Tatra 603-hoz és a Citroën DS-hez tódultak.

A sorozatgyártásra kész változat

Az 1203-mal számos probléma akadt. Az ősöreg, Octavia-eredetű Jikov-porlasztós 1221 cm3-es motor a gyári prospektus szerint 49 lóerőre és 88 Nm forgatónyomatékra volt képes. A motor erejét négyfokozatú, szinkronizálatlan váltó közvetítette a hátsó kerekekhez. Hivatalosan a jármű 100 km/h végsebességre volt képes, ám már 90 km/h-nál is eléggé instabilnak bizonyult. A dobfékek sem álltak helyzetük magaslatán.

Az 1203 mikrobusz változata

A belső kárpitozás és a műszerfal egy része az 1000 MB-ből származott

1000 MB hátsó lámpák

A 11 literes fogyasztási érték vágyott álomnak bizonyult, a valóság inkább 14-15 liter volt. Mindehhez egy relatíve kicsi, 38 literes üzemanyagtank járult. Ám a csehszlovák közületi vásárlók mégis nagyon örültek az újdonságnak, hiszen az 1202 csak félmegoldás volt, a Barkasból és társaiból pedig sohasem tudtak eleget importálni.

A Vrchlabiban található telep időközben ismét a Škoda vállalat része lett, ahol az 1202-es típust gyártották. Itt rendezték be az 1203 gyártósorát is. A motorok, váltók Trnavából (Nagyszombat) érkeztek. Nagyszombaton 1916-ban a Philip Coburg herceg alapított egy vasgyárat, amelyből az 1948-as államosítást követően hadiüzemet alakítottak ki. Az 1960-as években ismét a civil piacon használható termékek gyártása került előtérbe. 1967-ben az új cégnév Trnavské automobilové závody (TAZ) azaz Trnava Autógyár lett. A Praga V3S teherautónak is szállítottak alkatrészeket.

A Škoda 1203 fejlesztése kisebb átalakításokra korlátozódott, mint a fejtámaszok vagy a laminált szélvédő. A legnagyobb problémát az elavult motor jelentette, de ezen a téren a párt illetékesei nem engedtek változtatást.

Tíz év alatt nem sokat változott a típus

Csehszlovákiában nagyon elterjedt volt a mentőautó

Sőt egy újabb párthatározat további bonyodalmakat okozott. Ugyanis kitalálták, hogy Csehszlovákia keleti, szlovák felén is kell autókat gyártani. Ennek eredményeként a Škoda 1203 gyártását át kellett költöztetni a TAZ-hoz. Ez persze nem ment egyik napról a másikra: 1974-1982 között a kisbuszból Vrchlabiban és Nagyszombaton is gyártottak kisebb sorozatokat.

Egy kísérleti modell új, OHC motorral és modern karosszériával 1972-ből

1982-re fejeződött be ez a költözés, ettől kezdve kizárólag Nagyszombaton készült a Skoda-TAZ 1203. 1968-tól 1981 végéig között kb. 70000 darabot gyártottak Vrchlabiban, ezen időszak során Magyarországra kb. 200 db érkezett (miközben Barkasból több, mint 7000).

Škoda 1203 a budapesti forgalomban az 1980-as években. Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr/67075.

A Škoda 1203, mint szervizautó. Forrás: Baumaschinebilder.de

Az 1980-as évekre az 1203-t már tucatnyi különböző felépítménnyel kínálták: létezett nyolcüléses személyszállító, zárt furgon, szerviz-, tűzoltó-, katonai-, halottaskocsi stb. Eközben a kerek fényszórók helyére szögletesebb lámpatestek kerültek, és egyre több lett a külső műanyag díszítés is.

Nagy Imre újratemetése 1989-ben. Forrás: Terror Háza, THM-BJ 09407

A rendszerváltás után a TAZ, amely nem a Škoda tagvállalata volt, kimaradt a privatizálásból. Ettől kezdve az 1203-t Škoda jelvény nélkül árusították. A motor hengerűrtartalmát 1433 cm3-re növelték, de az immár TAZ 1500 névre hallgató típuson ez sem segített.

Szépen restaurált TAZ 1500. Forrás: https://www.flickr.com/photos/skodafiel/21894074556

Utoljára 1995-ben próbálkoztak ráncfelvarrással. Ekkor a Feliciához is kínált 1,9 literes VW dízelmotor került az autó orrába. 1999-ben a TAZ bezárta kapuit. Az 1203 története azonban nem ért véget. A cseh Ocelot cég megvásárolta a gyártási jogokat, s azóta egyedi megrendelésre évi néhány tucat darabot készítettek az elpusztíthatatlannak bizonyuló szerkezetből. A legújabb hírek szerint idén az Ocelot is bedobta a törülközőt, így fél évszázad után az 1203 valószínűleg végleg a történelemkönyvek lapjaira vándorol át.

Az Ocelot-féle változat

 

Források:

https://prokee.blog.hu/2007/10/09/skoda_1203

http://veteran.auto.cz/clanek/588/skoda-1203-raz-dva-tri-petactyricet

https://www.garaz.cz/clanek/1203-neni-zadna-troska-i-kdyz-jde-o-nejvysmivanejsi-skodu-793

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....