Mazda 3

6 millió kelt el belőle és már húsz éves ez a Mazda modell

2023.10.24.

Az első három generáció során egyes régiókban Axela néven volt ismert, 2003-as bevezetése óta népszerű választás a kompakt autók kategóriájában. A Mazda3 20 éves évfordulója alkalmából tekintsük át a modell történetét.

1999-ben a Mazda elkezdte lecserélni a régi Familia, 323 és Protegé modellek designját, ekkor születtek meg az új hatchback és szedán modellek. Ezt az munkát Hideki Suzuki vezető formatervező irányította, és a Mazda amerikai, németországi, valamint japán tervezőközpontjainak együttműködésével valósult meg. 2001-ben Hasip Girgin terve került kiválasztásra, aki hat hónapot töltött Hirosimában a tervek finomításával, mielőtt a gyártást engedélyezték. A végleges terméket 2003-ban mutatták be a 60. IAA Cars Frankfurti Autószalonon, majd az első generációs Mazda3 egy hónappal később Japánban is megjelent. A modell hamar népszerűvé vált, mert jó felépítésű volt, megfizethető áron lehetett hozzájutni, és öröm volt vezetni.

2006-ban a Mazda a Genfi Autószalonon mutatta be a teljesítményorientált Mazda3 MPS-t (Mazda Performance Series). Az új modell egy olyan részlegesen önzáró differenciálművel és erős, 2.3-literes turbófeltöltéses motorral érkezett, amelyet a Mazda6 MPS-ben is használtak. Az autót pozitívan fogadta mind a média, mind a vásárlók.

Evolúció és innováció

A Mazda3 második generációját 2008-ban mutatták be, premierje a Los Angeles-i Autószalonon és a Bolognai Autószalonon volt. Bár továbbra is a Ford, a Mazda és a Volvo által közösen kifejlesztett "C1" architektúrát használta, élete során ez a modell további frissítéseken ment át, amelyekkel a Mazda3 kínálatába bekerült a Skyactiv technológia és a különböző teljesítményváltozatok.

A teljesítményorientált MPS modell visszatért a második generációhoz, és olyan fejlesztéseket vonultatott fel, mint az elektronikus vezérlőegység beállításai, a sebességfokozatok finomítása, a fékek és a felfüggesztés továbbfejlesztése, a dugattyúk finomhangolása, a kormányrendszer tökéletesítése és a designfejlesztések. Az MPS ismét nagy népszerűségre tett szert a média és a vásárlók körében egyaránt.

2013 közepén érkezett meg a Mazda3 harmadik generációja, a Skyactiv technológiák teljesebb készletével, és eltávolodva a közösen fejlesztett "C1" platformtól, egy újonnan kifejlesztett Mazda Skyactiv alvázra épült, amely az első generációs CX-5-tel közös. Ez a Mazda3 volt az első, amely a Kodo formatervezési nyelvet alkalmazta, és olyan újításokat vezetett be, mint a GVC (kanyarstabilitás szabályozó rendszer), illetve a Skyactiv sebességváltók és motorok.

Elköteleződve a fenntartható Zoom Zoom szemlélet és a Mazda többmegoldásos megközelítése mellett, a Mazda3 "Skyactiv-CNG" koncepciójának alapját a harmadik generációs Mazda3 képezte, amely sűrített földgázzal működik, és a Skyactiv-G motor sokoldalúságát példázza. A Toyota Hybrid Synergy Drive rendszerével közös technológiát alkalmazó "Skyacitv-Hybrid" hajtásláncot szintén gyártották és a japán vásárlóknak értékesítették, ami jól mutatja a Mazda elkötelezettségét modellkínálatának elektrifikációja iránt.

A Kai koncepcióautót formatervezési alapként használva, a Mazda3 negyedik, jelenlegi generációja 2018 novemberében mutatkozott be a Los Angeles-i Autószalonon, és a Mazda első olyan járműve volt, amely a "prémium felé vezető út" ambícióját képviselte. Ez a generáció volt az első Mazda3, amely vizuálisan is alapvetően megkülönböztette a hatchback és a szedán változatot. A feltűnő formaterv számos iparági díjat nyert - köztük a 2020 World Car Design of the Year díjat -, akárcsak az újonnan bevezetett Skyactiv-X gyertya által vezérelt kompressziós gyújtású benzinmotor (most e-Skyactiv X), amely az új 24 voltos mild-hibrid rendszerrel kombinálva a dízel és benzines teljesítményjellemzők ideális kombinációját kínálja.

A Mazda3 negyedik generációja több nagyszilárdságú acélt épített be a szerkezetébe, amivel a nemzetközi hatósági teszteken során kiváló biztonsági eredményeket produkált. Emellett bevezette a GVC Plus-t, amely a harmadik generáció GVC-rendszerének továbbfejlesztett változata.

Special edition modell a 100. évfordulóra

A Mazda Motor Corporation 2020-ban ünnepelt 100. évfordulójának alkalmából megjelent a Mazda3 special edition modellje. A különleges kiadás a csúcsfelszereltségre épült, és olyan designelemeket tartalmaz, amelyeket a Mazda első személyautója, az R360 Coupe inspirált. A Snowflake White gyöngyházfényű fényezéssel, a pazar burgundi árnyalatú belső térrel és az évfordulót ünneplő emblémával, ez a limitált szériás modell valóban kiemelkedett a tömegből.

Hatása a Mazdára

Bevezetése óta a Mazda3 jelentős szerepet játszott a Mazda márka imázsának kialakításában, és a világszerte több mint 6 millió darabos eladással a Mazda egyik legkelendőbb modellje lett. Most, hogy a Mazda3 a 20. születésnapját ünnepli, izgalmas látni, hogy mit tartogat a jövő a számára.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
A logisztika nem csupán szállítás, hanem összetett, valós idejű döntések hálózata – mondja Berta....
2025.12.12
Elárverezik a svéd autóipari és biztonságtechnikai cég, a Holmbergs Safety Systems gyárát - írja az....
2025.12.12
2025 végére is stabilan tartja pozícióját a Suzuki Vitara és az S-Cross a kompakt SUV szegmensben,....
2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....
2025.12.12
Íme, néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszer a közúti közlekedés biztonságának növelésére.....
2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....