felmérés

Addig hajtjuk az abroncsot, amíg simára nem kopik

2016.03.29.

Bár a vezetők több mint fele ismeri a törvényben előírt profilmélységet, mégsem ellenőrzi elég gyakran az abroncsai állapotát – derült ki a Vredestein friss felméréséből. Mindössze 43 százalékuk van tisztában azzal, hogy egy abroncsgarnitúrát napi használat esetén 3-4 évente cserélni kell.

A több mint ezer magyar sofőr részvételével készült kutatás azt vizsgálta, hogy az autósok mennyi figyelmet fordítanak az abroncsaik állapotára. Bár a megkérdezettek 55%-a tudta, hogy a személyautó abroncsok törvény által előírt profilmélysége 1,6 mm, azt már csak negyedük tippelte meg helyesen, hogy a biztonságos közlekedéshez 2,5-3 mm-es minimumra lenne szükség a nyári gumik esetében is.

Nem mindegy a mintázat

„A megfelelő mintázat többféleképpen is hozzájárul a biztonságos vezetéshez: a hosszanti árkok gondoskodnak a gyors vízelvezetésről, a mintázat gumi-levegő aránya és a futófelület anyagkeveréke pedig a tapadást és a féktávolságot befolyásolják. Ha az abroncs felülete elkopott, ezek a funkciók egyszerűen nem működnek megfelelően” - mondta Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője. 

„A tervezőmérnökök újabb és újabb mintázatokkal kísérleteznek, hogy fokozzák az abroncsok teljesítményét. A biztonság mellet ma már az sem mindegy, hogy milyen az abroncs külső megjelenése. A Vredestein abroncsok mintázatát évtizedek óta szoros együttműködésben készítik a világhírű Giugiaro műhely dizájnerei és az Apollo Vredestein mérnökei” – tette hozzá Mikolai Béla.

A mintázat funkciói közül a válaszadók a vízelvezetést (92%) és a tapadást (80%) tartják a legfontosabbnak. Ezt a szakértő is megerősítette, kiemelve, hogy a kopott gumik használata különösen esős időszakban veszélyes, mert gyorsan bekövetkezhet az úgynevezett felúszás vagy aquaplaning. Ez akkor alakul ki, amikor az elkopott mintaárkok nem tudják elég gyorsan elvezetni a vizet a kerekek alól, így a jármű elveszíti a kapcsolatot a talajjal és irányíthatatlanná válik.

Meddig használjuk?

A sofőrök 6%-a szerint egy abroncsgarnitúra átlagos élettartama 1-2 év, 43% szerint 3-4 év, míg 42% használná 5-6 évig őket. Valójában az abroncs élettartamának egyik fő meghatározója a kopás mértéke, ez pedig a futott kilométertől, a tárolási körülményektől és a vezető habitusától is függ. A magyar autósok átlag 16-19.000 km-t autóznak egy év alatt, egy garnitúra gumiabroncsot ilyen futás mellett 3-4 évente cserélni kell a szakértő szerint.

„Hamarabb elkoptatjuk az abroncsainkat, ha nem a megfelelő levegőnyomással használjuk azokat. A felmérés szerint csak a magyar autósok fele ellenőrzi legalább hetente egyszer az abroncsait profilmélység, nyomás és látható hibák megállapítása szempontjából. Aki naponta használja az autóját, jól tenné, ha hetente, de legalább minden tankolásnál ellenőrizné a gumikat. Érdemes heti 5 percet áldozni abroncsainkra, mert ezzel óvjuk magunkat, családtagjainkat, a környezetünket és a pénztárcánkat is” – mondta Mikolai Béla.

 
 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.02.27
Két nagy Opel átvizsgálása után inkább egy V50-es Volvo lett a befutó. Mesélem, miért… ..
2020.02.27
A fejlesztőknek immáron van szoftveres megoldása a nemlineáris, többskálás tulajdonságú anyagokhoz....
2020.02.27
Shahrokh Heidari Franciaországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.02.27
Egy Mondeo kombinál több egy méterrel hosszabb áruszállítóval beállni a parkolóhelyre egy zsúfolt....
2020.02.27
Több éve az európai uniós átlag csaknem kétszeresével nő a magyar lízingpiac - közölte a Magyar....
2020.02.27
A Genfi Autószalonon (2020. március 5-15.) az új Touareg R világpremierjével a Volkswagen 2020-ban....
2020.02.27
Az idei Genfi Nemzetközi Autószalon számos új és izgalmas jármű és fejlesztés találkahelye lesz,....
2020.02.27
Az új technológiák sokszor annyira fellelkesítik az érdeklődőket, hogy egy minimális előrelépés egy....
2020.02.27
A Japánba visszatéréssel egy fontos piacon folytatja exportoffenzíváját az Opel. Jövő évtől,....
2020.02.27
A magas vezetési pozíció, a széles kilátás és az első osztályú kényelem aerodinamikai és műszaki....