Allison

Allison automata váltóval üzemel a kirándulóvonat

2017.12.26.

Magyarország leghosszabb, 109 km hosszú, keskeny nyomtávú vasútpályáját a Zalaerdő Zrt. működteti. A vasúti szerelvények az erdőgazdálkodás téli feladatai mellett tavasztól őszig kirándulók tömegeit is szállítják a festői tájakon. A lenti környéki erdei vasútpályán napjainkban 10 darab C50-es mozdony teljesít szolgálatot. Az elmúlt évek során immár a harmadikat újította fel a társaság Allison automata sebességváltóval. 

Az első - 1960-ban gyártott - C50-es mozdony átépíttetését a Zalaerdő Zrt. még 2013-ban kezdte meg. A mintegy 200 órás tesztüzem során az Alpokalja erdei útjain üzemelő keskeny nyomtávon közlekedő mozdonynak változatos terepviszonyok között kellett megállni helyét. Miután a teszteket sikerrel teljesítette, a kiránduló-szezon kezdetéig a teherfuvarozásban használták a mozdonyokat, majd a szükséges átalakítások után, a felújított gépek a kirándulók utazását tették kényelmesebbé a nyári turistaszezonban.

„Nagyon jól bevált az automata sebességváltó. Egyszerűen lehet működtetni, a mozdony vezetőjének nem kell foglalkozni a váltásokkal, szabadabban figyelhet a rakományra és az egyéb körülményekre, ami biztonságosabb vonatvezetést eredményez.” - mondta Gál Károly a Zalaerdő Zrt vagyongazdálkodási osztályvezetője. „Az Allison folyamatos erőátviteli technológiája (Continuous Power TechnologyTM) pedig jó szolgálatot tesz a nehéz farakománnyal való induláskor és a nagy súlyú kocsik fékezésekor is”.

A Zalaerdő Zrt. elégedettségét tükrözi, hogy a cég még az első mozdony tesztüzeme alatt megrendelte az Allison automata váltóval történő átépítést a második, majd hamarosan a harmadik mozdony részére is. Mivel időközben az Allison bevezette a FuelSense®, üzemanyag megtakarítást célzó csomagját, a megrendeléseket már a FuelSense-szel teljesítették. Mindhárom mozdony 5. generációs vezérléssel működik, amelynek EcoCal eleme automatikusan alacsonyabb váltási pontokat ad. A Dinamikus Terhelés Érzékelési funkció szintén működik, mely váltási pontjaival folyamatosan alkalmazkodik a terhelési viszonyokhoz és a pálya dőlésszögéhez. 

Az Allison folyamatos erőátviteli technológiája (Continuous Power TechnologyTM), illetve a FuelSense® csomag is jól alkalmazható a vasúti hajtás jellegzetességeihez, a hidraulikus nyomatékváltó pedig finom indulást tesz lehetővé az alkalmanként akár 60 tonnás tömeggel. A megszakítás nélküli folyamatos váltás minden pillanatban elérhető, így biztosítja a folyamatos erőátvitelt a kerekekre, a haladási fázisban pedig finom váltásokat tesz lehetővé. Ezek az Allison által szabadalmaztatott technológiák biztosítják a nehéz teherrel történő egyenletes gyorsítást a meredek domboldalakon, valamint a nagyon hatékony motorféket lassításkor. E tényezők az üzembiztonság szempontjából is fontosak, legyen szó akár nagy súlyú farakomány, vagy a személyszállítás megvalósításáról.

Átépített mozdony, a kor igényeinek megfelelően

A hajdani Csepel motoros C50-es típusú gépek teljes remotorizációjára sor került, mivel az alkatrészek kopása miatt a hajtáslánc gazdaságosan már nem volt javítható. A modernizáció során a környezetvédelmi és gazdaságos üzemeltetési szempontok mellett fontos volt a kor színvonalának megfelelő modern megoldások alkalmazása. A főegységek kiválasztásánál pedig - ahol elérhető volt -, hazai gyártású főegységek beépítésére törekedtek.  

A Zalaerdő Zrt. a szentgotthárdi gyártású Allison automata sebességváltó mellé az új Cummins QSB4,5 típusú motorokat választotta.  A 3000 SP típusú váltót az adott beépítési környezethez igazították. A munkákat az Allison magyarországi képviselete a Liberatus Kft szakemberei az Erdőgép 95 Kft. munkatársaival együttműködve végezték el.

A mozdonyok vezérlését is teljesen átépítették. Sok változtatás történt a vezetőfülke vezérlő felületén. Új, modern és színes LCD monitoros kijelzőket építettek be, amelyek a hajtáslánc működési adatainak megjelenítése mellett biztosítják az adatcserét a hagyományos elektromos rendszer és a CAN hálózat között.

 „Az Allison Transmission speciális meghajtások széles skálájához értékesít automata sebességváltót. A városi buszoktól a speciális alkalmazásokon át akár az olajfúró tornyok üzemeltetéséig, a legkülönbözőbb cégekkel dolgozik az Allison, s számos elégedett vásárlót tudhat ügyfelei között” – mondja Lovász György – az Allison Transmission magyarországi forgalmazó vállalatának ügyvezetője. „Ugyanakkor minden egyes speciális megoldás izgalmas kihívást jelent mérnökeink számára”.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....