Opel

Ami áldás a magyaroknak, átok a koreaiaknak

2017.12.01.

A Michael Lohscheller Opel-vezér és Carlos Tavares PSA-vezér által bejelentett újratervezés pillanatnyi lélegzethet juttatta az európai gyárakat, köztük a szentgotthárdi motorgyárat. Biztos jövőképet azonban nem festettek fel. Annál inkább vázolták a sötét felhőket.

Ezek szerencsére egyelőre elkerülik Vas megyét, de annál inkább árnyékolják Nagy-Britanniát és főleg Dél-Koreát. Az Opel új pályára állítása ugyanis azt is jelenti, hogy kevesebb autót importál a francia kézbe 2,2 milliárd euróért kerülő német márka a korábbi anyacég General Motors dél-koreai gyáraiból. A dél-kelet-ázsiai országban készül a nálunk nem forgalmazott Opel Karl és az itthon igen népszerű Mokka X szabadidő-autó.

Lohscheller azt mondta: „2020-ra évi 200 ezer autóval kevesebbet importálunk majd”. A GM Korea tavaly négy gyárából összesen 134 137 autót exportált Európába, ez a teljes termelésének 20 százaléka. A névtelenséget kérő gyári illetékesek kijelentették, hogy a gyáraik ezzel a lépéssel halálra lettek ítélve, a jövőjük megpecsételődött. A németek bejelentése egybevág a koreai szakszervezetek és a GM közötti bértárgyalásokkal, így eleve paprikás Szöulban a helyzet. Az ázsiai országban magasak az autógyári bérek, a szakszervezetek pedig igen erősek, sztrájkjaik sok kárt okoztak az amerikaiaknak, akik többször is kifejtették, nem kívánják elhagyni az országot, ugyanakkor jövedelmezőbbé fogják tenni az ottani leányvállalatot.

A GM-nél azonban elfogyott a türelem, ezt jelzi, hogy megszabadultak a veszteséges Opeltől és azt se felejtsük el, hogy amióta Mary Barra 2014-ben átvette a General Motors irányítását a vállalat kivonult Oroszországból, Indonéziából, illetve mi európaiak búcsút mondhattunk a Chevrolet márkának.

Mi lesz a Vauxhall sorsa?

Ez a kérdés fontos a szentgotthárdiaknak is, akiknek amúgy a Mokka X kiesése sem lehet közömbös, a motorok egy része (1,6 literes dízel) ugyanis nálunk készül a Koreában összeszerelt autóhoz. A brit piac egyik vezető modellje a Vauxhall Astra, amelynek minden motorváltozata nálunk készül, de a többi Vauxhall-modell jelentős hányadában is magyarországi motorok dolgoznak. 

A Brexit miatt különösen nehéz a brit/német márka sorsa, a gyáraiban igen magasak a bér- és gyártási költségek. Míg a kontinensen sehol nem jelentettek be karcsúsítást, addig Nagy-Britanniában a PSA vezetés 400 munkahely megszűnését tervezi az észak-nyugat angliai Ellesmere Port üzemében, ahol Astrákat gyártanak. A cél az üzem hatékonyságának növelése.

Sok gazdasági szakértő úgy véli, a Vauxhall márkának nincs se jövője, se létjogosultsága, egyszerűen be kellene szántani. Másképp véli azonban Carlos Tavares. A PSA első embere lehetőséget és nem akadályt lát a márkában, igaz, még nem fejtette ki, miként kívánja újra éleszteni. Arra azonban utalt, hogy sok lehetőséget kell megvizsgálni, így egyáltalán nem biztos, hogy a jövőben a Vauxhall megmarad egy átcímkézett jobbkormányos Opelnek. Ezzel azt akarja mondani a vállalatvezető, hogy lehetséges új, a brit szíveket megdobogtató, a tradíciókból építkező önálló márka kifejlesztése és felvirágoztatása. Ennek a gondolatnak a megvalósítása egyébként a Brexit gazdasági hatásait is mérsékelné és a munkaerő nagy részét is megtartaná.

A Vauxhall márkát 1857-ben alapították, autókat 1903 óta állítanak elő. 1980 óta modelljei teljes mértékben megegyeznek a német mérnökök által német ízlésre faragott Opel modellekkel. A Vauxhallnak van még gyára a London melletti Lutonban, ahol kisteherautókat és kisbuszokat gyártanak.

Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....