Opel
Ezek szerencsére egyelőre elkerülik Vas megyét, de annál inkább árnyékolják Nagy-Britanniát és főleg Dél-Koreát. Az Opel új pályára állítása ugyanis azt is jelenti, hogy kevesebb autót importál a francia kézbe 2,2 milliárd euróért kerülő német márka a korábbi anyacég General Motors dél-koreai gyáraiból. A dél-kelet-ázsiai országban készül a nálunk nem forgalmazott Opel Karl és az itthon igen népszerű Mokka X szabadidő-autó.
Lohscheller azt mondta: „2020-ra évi 200 ezer autóval kevesebbet importálunk majd”. A GM Korea tavaly négy gyárából összesen 134 137 autót exportált Európába, ez a teljes termelésének 20 százaléka. A névtelenséget kérő gyári illetékesek kijelentették, hogy a gyáraik ezzel a lépéssel halálra lettek ítélve, a jövőjük megpecsételődött. A németek bejelentése egybevág a koreai szakszervezetek és a GM közötti bértárgyalásokkal, így eleve paprikás Szöulban a helyzet. Az ázsiai országban magasak az autógyári bérek, a szakszervezetek pedig igen erősek, sztrájkjaik sok kárt okoztak az amerikaiaknak, akik többször is kifejtették, nem kívánják elhagyni az országot, ugyanakkor jövedelmezőbbé fogják tenni az ottani leányvállalatot.
A GM-nél azonban elfogyott a türelem, ezt jelzi, hogy megszabadultak a veszteséges Opeltől és azt se felejtsük el, hogy amióta Mary Barra 2014-ben átvette a General Motors irányítását a vállalat kivonult Oroszországból, Indonéziából, illetve mi európaiak búcsút mondhattunk a Chevrolet márkának.
Mi lesz a Vauxhall sorsa?
Ez a kérdés fontos a szentgotthárdiaknak is, akiknek amúgy a Mokka X kiesése sem lehet közömbös, a motorok egy része (1,6 literes dízel) ugyanis nálunk készül a Koreában összeszerelt autóhoz. A brit piac egyik vezető modellje a Vauxhall Astra, amelynek minden motorváltozata nálunk készül, de a többi Vauxhall-modell jelentős hányadában is magyarországi motorok dolgoznak.
A Brexit miatt különösen nehéz a brit/német márka sorsa, a gyáraiban igen magasak a bér- és gyártási költségek. Míg a kontinensen sehol nem jelentettek be karcsúsítást, addig Nagy-Britanniában a PSA vezetés 400 munkahely megszűnését tervezi az észak-nyugat angliai Ellesmere Port üzemében, ahol Astrákat gyártanak. A cél az üzem hatékonyságának növelése.
Sok gazdasági szakértő úgy véli, a Vauxhall márkának nincs se jövője, se létjogosultsága, egyszerűen be kellene szántani. Másképp véli azonban Carlos Tavares. A PSA első embere lehetőséget és nem akadályt lát a márkában, igaz, még nem fejtette ki, miként kívánja újra éleszteni. Arra azonban utalt, hogy sok lehetőséget kell megvizsgálni, így egyáltalán nem biztos, hogy a jövőben a Vauxhall megmarad egy átcímkézett jobbkormányos Opelnek. Ezzel azt akarja mondani a vállalatvezető, hogy lehetséges új, a brit szíveket megdobogtató, a tradíciókból építkező önálló márka kifejlesztése és felvirágoztatása. Ennek a gondolatnak a megvalósítása egyébként a Brexit gazdasági hatásait is mérsékelné és a munkaerő nagy részét is megtartaná.
A Vauxhall márkát 1857-ben alapították, autókat 1903 óta állítanak elő. 1980 óta modelljei teljes mértékben megegyeznek a német mérnökök által német ízlésre faragott Opel modellekkel. A Vauxhallnak van még gyára a London melletti Lutonban, ahol kisteherautókat és kisbuszokat gyártanak.
Biró Csongor