Gumiabroncsok
A közösségi oldalak autós csoportjait március közepétől kezdik ellepni a „Felkerültek a nyári papucsok” kezdetű posztok. Ezzel nem csak a gond, hogy a harmadik ilyen bejegyzés után tök unalmas, – főleg, ha szakmai ártalomból egyszerre vagy tagja 2-3 nagyobb autós közösségnek – hanem azért mert a nyári gumik ideje akkor még egyáltalán nem jött el.
Mikor kell váltani?
A tök unalmas kérdésre tök unalmas válaszok vannak. Az ökölszabályként indult, mára pedig kőbe vésett törvényként mantrázott +7 fok napi átlaghőmérséklet felett már lehet nyári abroncson közlekedni.
Ez a megközelítés legalább valami mérhető értékhez kapcsolja a váltást. Ilyen lehet még, hogy május elejétől már biztosan mindig jó a nyári gumi.
Kinyírom a téli abroncsomat nyáron?
Igen. Ha egész nyáron fent vannak, és a 35 fokos kánikulában, 70 fokos aszfalton csapatunk a téli gumikon, akkor extrém mértékben fognak kopni. Mostanában (gumiabroncs forgalmazó belső szakértőjétől) hallottam, hogy nyáron, téli abroncsokkal közlekedve megnövekszik a fékút. Ideális körülmények között ennek a kijelentésnek inkább van marketing szaga, mintsem fizikai megalapozottsága, de ebbe most ne is menjünk bele.
Én is úgy szoktam érezni, amikor már szemezek a klímagombbal és még téli abroncsokon gurulok, hogy most minden méteren érezhető mennyiség kopik le a friss téli gumimból. Hogy a fogyasztói társadalom díszpolgára leszek – veszünk másikat! És akkor május 4-én(!) a Volvo Fan Club Hungary oldalán Dani posztolt egy képet.
Jeges a Volvo teteje
OK, igaz, hogy nem Magyarországon készült, hanem Dániában a hazaút előtt. Aztán a német-cseh határ közeléből jelentkezett újra.
Havas levelű fák 2019. május 4-én
Mikor kötelező a téli gumi?
Magyarországon nem kötelező, soha. Ausztriában például az, de ott is csak a november 1. és április 15 közötti időszakban. Pedig Ausztriában még április végén is több helyen havazott. Tulajdonképpen a hangsúly nem is a havazáson, hanem a hidegen van.
Játszunk el a gondolattal!
Aki már március idusán átszerel(tet)i a kerekeket az adott esetben még pórul is járhat. Vegyünk például egy hideg hajnalt. A városi reggel 5 fok környékén van. Úgy hozza az élet, hogy hajnalban vidékre kell mennünk, de lehet, hogy elég egy reptéri fuvar, vagy egy kanyar az M0-áson és máris oda a város hőszigete. És ne csak bunkó pesti módra gondolkodjunk, tegyük fel, hogy egy szokatlan hideg éjszakán, vagy hajnalban át kell mennünk valamelyik komolyabb hegyünkön.
Előfordulhat, hogy a hideg időben a nyári abroncsok nem teljesítik azt a tapadást, mint melegben. Az alacsonyabb hőmérsékleten megkeményedik. A megcsúszás csak egy pillanat. A manőverek, kanyarok, fékezések 99.9%-ban elegendő volt a nyári abroncs tapadása, csak abban az egy pillanatban jött volna jól még néhány newton-nyi tapadás, csak egy picivel több, de nem volt…
Érzelmi alapon
Sokan azért cserélik le idejekorán a téli garnitúrát, mert a nyári gumik általában jobb minőségű, szebb és nagyobb felnin vannak. Remélem, hogy ők legalább vannak olyan bölcsek, hogy ha mégis beköszönt a tavaszi tél, akkor a nyári gumis autóikkal inkább otthon maradnak. A cikket május 4-én kezdtem írni, akkor még csak a külföldi, fenti fotókból kiindulva, erre másnapra itthon is megtörtént:
A Kőszegi Hegység erdeje 2019. május 5-én. (Forrás: Országos Meteorológiai Szolgálat Facebook oldal)
Szóval, aki esetleg még mindig téli gumiabroncsokat használ, ne ostorozza magát, mert lehet, hogy már túl van azon a pillanaton és volt tapadás.