Anyukám is érteni fogja – Abban az egy pillanatban | Autoszektor

Gumiabroncsok

Anyukám is érteni fogja – Abban az egy pillanatban

2019.05.08.

Csak abban az egy pillanatban kellett volna egy kicsivel nagyobb tapadás

A közösségi oldalak autós csoportjait március közepétől kezdik ellepni a „Felkerültek a nyári papucsok” kezdetű posztok. Ezzel nem csak a gond, hogy a harmadik ilyen bejegyzés után tök unalmas, – főleg, ha szakmai ártalomból egyszerre vagy tagja 2-3 nagyobb autós közösségnek – hanem azért mert a nyári gumik ideje akkor még egyáltalán nem jött el.

Mikor kell váltani?

A tök unalmas kérdésre tök unalmas válaszok vannak. Az ökölszabályként indult, mára pedig kőbe vésett törvényként mantrázott +7 fok napi átlaghőmérséklet felett már lehet nyári abroncson közlekedni.

Ez a megközelítés legalább valami mérhető értékhez kapcsolja a váltást. Ilyen lehet még, hogy május elejétől már biztosan mindig jó a nyári gumi.

Kinyírom a téli abroncsomat nyáron?

Igen. Ha egész nyáron fent vannak, és a 35 fokos kánikulában, 70 fokos aszfalton csapatunk a téli gumikon, akkor extrém mértékben fognak kopni. Mostanában (gumiabroncs forgalmazó belső szakértőjétől) hallottam, hogy nyáron, téli abroncsokkal közlekedve megnövekszik a fékút. Ideális körülmények között ennek a kijelentésnek inkább van marketing szaga, mintsem fizikai megalapozottsága, de ebbe most ne is menjünk bele.

Én is úgy szoktam érezni, amikor már szemezek a klímagombbal és még téli abroncsokon gurulok, hogy most minden méteren érezhető mennyiség kopik le a friss téli gumimból. Hogy a fogyasztói társadalom díszpolgára leszek – veszünk másikat! És akkor május 4-én(!) a Volvo Fan Club Hungary oldalán Dani posztolt egy képet.

Jeges a Volvo teteje

OK, igaz, hogy nem Magyarországon készült, hanem Dániában a hazaút előtt. Aztán a német-cseh határ közeléből jelentkezett újra.

Havas levelű fák 2019. május 4-én

Mikor kötelező a téli gumi?

Magyarországon nem kötelező, soha. Ausztriában például az, de ott is csak a november 1. és április 15 közötti időszakban. Pedig Ausztriában még április végén is több helyen havazott. Tulajdonképpen a hangsúly nem is a havazáson, hanem a hidegen van.

Játszunk el a gondolattal!

Aki már március idusán átszerel(tet)i a kerekeket az adott esetben még pórul is járhat. Vegyünk például egy hideg hajnalt. A városi reggel 5 fok környékén van. Úgy hozza az élet, hogy hajnalban vidékre kell mennünk, de lehet, hogy elég egy reptéri fuvar, vagy egy kanyar az M0-áson és máris oda a város hőszigete. És ne csak bunkó pesti módra gondolkodjunk, tegyük fel, hogy egy szokatlan hideg éjszakán, vagy hajnalban át kell mennünk valamelyik komolyabb hegyünkön.

Előfordulhat, hogy a hideg időben a nyári abroncsok nem teljesítik azt a tapadást, mint melegben. Az alacsonyabb hőmérsékleten megkeményedik. A megcsúszás csak egy pillanat. A manőverek, kanyarok, fékezések 99.9%-ban elegendő volt a nyári abroncs tapadása, csak abban az egy pillanatban jött volna jól még néhány newton-nyi tapadás, csak egy picivel több, de nem volt…

Érzelmi alapon

Sokan azért cserélik le idejekorán a téli garnitúrát, mert a nyári gumik általában jobb minőségű, szebb és nagyobb felnin vannak. Remélem, hogy ők legalább vannak olyan bölcsek, hogy ha mégis beköszönt a tavaszi tél, akkor a nyári gumis autóikkal inkább otthon maradnak. A cikket május 4-én kezdtem írni, akkor még csak a külföldi, fenti fotókból kiindulva, erre másnapra itthon is megtörtént:

A Kőszegi Hegység erdeje 2019. május 5-én. (Forrás: Országos Meteorológiai Szolgálat Facebook oldal)

Szóval, aki esetleg még mindig téli gumiabroncsokat használ, ne ostorozza magát, mert lehet, hogy már túl van azon a pillanaton és volt tapadás.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.12
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 02. 12.....
2025.02.11
Sokan fogják fel az autótartást, mint maszkulin jellemzőt. Ha megfosztják őket a kocsijuktól, akkor....
2025.02.11
Kedden elindult a Tesla Inc. amerikai elektromobilitás-technológiai és energetikai vállalat....
2025.02.11
A Toyota Hino divíziójának ügye a legnagyobb a Volkswagen Dieselgate botránya óta.  ..
2025.02.11
Turbó-fokozatba kapcsolt az építkezés a Hungaroringen: 900 ember dolgozik naponta azért, hogy....
2025.02.11
Közép- és Kelet-Európa talán legszebb fekvésű autógyárában 2023-ban 350 ezer Kia személyautó....
2025.02.11
Sok munkával telt a WRC holtszezonja a japánok gyári csapatának, mivel gyorsan kellett reagálni az....
2025.02.11
Elon Musk amerikai üzletember nettó vagyona idén először került 400 milliárd dollár alá, ami az....
2025.02.11
Volt olyan sofőr, akit a több százezres bírság sem rettentett vissza attól, hogy száguldozzon. És....
2025.02.11
Bombaként robbant a hazai autós társadalomban a hír, hogy legálisan használható LED-es fényforrás a....