Anyukám is érteni fogja – Jármű életút | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja – Jármű életút

2016.01.19.

Akár csak az emberek, autóink is születnek és végül „meghalnak”. Porból lettek és porrá lesznek. Vagy mégsem?

Amikor 2007-ben közelebb kerültem az Autóbontók Országos Egyesületéhez, illetve annak akkori elnökéhez, az újdonság erejével hatott, hogy a járműbontás egy külön iparág, egy külön szakma, amelyet ráadásul hivatalosan sehol sem tanítanak. Ahhoz, hogy a járműbontás, megsemmisítés és újrahasznosítás témájába beleáshassuk magunkat, első körben muszáj átrágni az úgy nevezett jármű életút fogalmát.

Születés

Meglepő módon az autók autógyárakban készülnek. Amióta Henry Ford feltalálta és bevezette a futószalagos járműgyártást, azóta vagyunk képesek nagy volumenben autókat készíteni, méghozzá az összeset közel hasonló minőségben. De a gyár előtt is van még néhány szereplő, akik nélkül bizony nem furikázhatnánk kedvünkre.

Félkész B-oszályos Mercedes-ek a kecskeméti gyárban

Az autók azonnal szembetűnő alapanyagait, a vasat, alumíniumot, műanyagokat, gumi és üveg összetevőket előbb le kell gyártani. Ehhez különböző bányászati eljárások, megmunkálások, átalakítások szükségesek. Gondolták volna, hogy például a karosszéria lemezek és merevítések acél anyaga az alufóliához hasonló, csak sokkal nagyobb tekercsekben érkezik a járműgyárakba? Ott aztán különböző fémmegmunkálási eljárásokkal ajtók, tetőlemezek, merevítő alkatrészek készülnek belőle, amiket ügyes robotok hegesztenek járművázzá. Pikk-pakk bedobálják az egyéb előre összeszerelt alkatrészeket, tesztelik, hogy minden úgy működik-e, ahogyan kell, aztán kigurul a gyárudvarra és már viszik is a kereskedőkhöz.

Kereskedelem

Egy jármű életének második állomása a kereskedelem. Itt megtalálják az új gazdáját az új autónak. A kereskedelemben egyrészt részt vesznek a márkakereskedők, másrészt ott a pénzügyi oldal, akik hitelek formájában teszik lehetővé, hogy akinek nincs meg az összes pénze az új kocsira, az is hozzájuthasson.

Peugeot autószalon

A nagybetűs élet

Autóinkat aztán használatba vesszük. Gyakorlatilag erről szól az Anyukám is érteni fogja rovatunk. Valaki minden nap használja a járművét, valaki csak hétvégente, vagy még ritkábban ül a volán mögé. Egy valamiben azonban mindenki hasonlít: szervizelni, mosni, javíttatni kell a kocsit. És ami még magától értetődőbb: használni, vezetni kell. Részt kell vennünk a közlekedésnek nevezett társas játékban, amelynek mindennapos dolgaival mi is minden nap foglalkozunk lapunk elektronikus hasábjain.

Használt autók

Amikor használója valamiért úgy dönt, hogy másik autót szeretne venni, akkor a kocsi a használt autó piacra kerül. A használt autó vásárlás buktatóból annyi van, hogy az Autószektoron már külön rovatban foglalkozunk azzal, hogy ezeket hogyan lehet elkerülni, illetve a zsákba macska faktort a minimálisra csökkenteni. Aki inkább erről olvasna bővebben, vagy látogasson el ide!

Eljön azonban a pillanat, vagy az az állapot, amikor már annyira leromlik, megöregedik egy autó, hogy kár is lenne vevőt keresni rá. Ilyen lehet egy sima végelgyengülés, amikor a javítás összeg a kocsi értékéhez mérten irreális, vagy egy nagyobb baleset során történő olyan sérülés, amely összeegyeztethetetlen az újbóli forgalomba állítással. (Ezeket a fogalmakat a szakma műszaki- illetve gazdasági totálkárnak nevezni, de mivel a fogalmak nem is annyira egyértelműek ezekkel most még nem is foglalkozunk részletesen.) A lényeg, hogy autó helyett marad egy rakás szemét a kezünkben, amit nem hagyhatunk csak úgy az út szélén, azzal bizony kezdeni kell valamit, hiszen veszélyes hulladéknak minősül.

A hurkatöltő elve

Ha nagyon tudományos szeretnék lenni, akkor a kontinuitás, vagyis a folyamatosság, folytonosság elvéről beszélünk, vagyis magyarul arról, hogy amikor az autós hierarchia tetején egy új kocsit helyeznek forgalomba, akkor a piramis alján elvileg ki is esik egy kocsi.

Csak elvileg, hiszen számolnunk kell azzal, hogy a motorizációs fok, vagyis az 1000 lakosra jutó járművek száma (is) folyamatosan nő. Nem gondoltam volna, hogy a növekvés igazából nem torpant meg. Pontosabban azt gondoltam, hogy a hazai jólét, elért egy bizonyos fokot és már nem lesz egyre több járműtulajdonos, de nem így van. Azt mondhatjuk, hogy a hetvenes évek közepétől a járművek száma kb. változatlan ütemben gyarapodik. Egy-egy rövidebb megtorpanást leszámítva töretlen a trend, amelyet a következő ábra szemléltet.

Magyarországon a személygépkocsik száma (A KSH adatai alapján) 1989-ben 1,7 millió darab felett járt. Kerekítve, 10 millió lakossal számolva, 1000 lakosra akkoriban 170 gépkocsi jutott. Ez a szám (még mindig kerekítve) 2014-ben már 310 darab.

Így alakult a járműállomány Magyarországon 1960 és 2014 között

Bármennyire is töretlen a trend, az utóbbi években nagyságrendileg 15.000 bontási átvételi igazolás kiadására került sor, amely szám a legális keretek között átvett járműveket takarja. Információnk szerint azonban ennek a számnak legalább háromszorosa bontódik el sufnikban és kiskertekben, magyarul a fekete és a szürke szegmensekben.

Az elkövetkezendő hetekben a hazai járműbontást, mint az autó életútjának utolsó állomását fogjuk megismerni. Mi lesz a leadott autókkal a legális és az illegális csatornákban? Milyen törvények, előírások vonatkoznak a járművek szakszerű megsemmisítésre? Hogyan él tovább anyagában és alkatészeiben egy autó? Mi a teendő, ha úgy látjuk, autónknak nincs más hátra, mint a vég? Két hét múlva megkezdjük a téma körüljárását, tartsanak velünk, érdemes lesz…

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....