Anyukám is érteni fogja! – Láthatatlan lopakodók | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Láthatatlan lopakodók

2014.03.18.

"Te vagy a fény az éjszakában, gyere dolgozz a lámpagyárban!" - invitált a P.Mobil együttes egy dalában. Mi csütörtökön többek között kicseréltük a tompított fényszóró izzóját. A világítással kapcsolatos sorozatunk végén kiderül mit és hol érdemes vásárolnunk, valamint rávilágítunk(!) a beállítások és a használat fontosságára is.

Hol lehet autóizzót kapni?

Sok helyen, sokféle járműizzót árulnak. A márkaszervizekben megvehetjük a gyári izzókészletet, mondanom sem kell, hogy ez nem a legtakarékosabb megoldás. Szupermarketek autós részlegein külün-külön is kaphatóak az alkatrészek, mi mégis azt ajánljuk, hogy keressünk fel világítási szaküzletet, ahol ellenőrzött minőségű alkatrészeket szerezhetünk be, ráadásul, ha bizonytalanok vagyunk, az eladóknak megmutatott kiégett égő helyett biztosan ugyanolyat kapunk. Ne fukarkodjunk, mert a rossz minőségű izzó hamarosan újabb bosszúságot okozhat.

Párosan szép az élet

Különösen a tompított fényszórók izzócseréjénél lehet fontos, hogy lehetőség szerint mindkét oldali izzót cseréljük ki. Ennek egyik oka, hogy nagy valószínűséggel az új izzó sokkal intenzívebb fényt bocsájt majd ki, mint a másik oldalon még működő régi, másrészt a régi, elvékonyodott izzószálú égő zavarókat is okozhat ez elektromos rendszerben, ráadásul valószínűleg hamarosan az is kiégne.

Fényszóró beállítás

Nem mindegy az sem, hogy hová világítanak a fényszóróink. A fényszórók beállítása különösen fontos, hogy lámpáinkkal ne vakítsuk el a szembejövőket. A szakszerű beállításhoz műszer és szakember szükséges, a jó hír viszont az, hogy a művelet gyors és nem is túl drága. Akire sokat villognak éjjel, annak indokolt megnéznie, hogy szemből milyen látvány a saját autója bekapcsolt fényszórókkal.

A tompított fényszórók helyes beállítása esetén ilyen csóvát vetít az útra

Lehet, hogy csak én látom így, de sokszor érzem úgy, hogy amikor a szembejövő autónak csak az egyik fényszórója működik, akkor a másik legalább vakít…

Persze, hogy nem világít, ha fel sem kapcsoljuk

Saját, nem egyszer keserű tapasztalataim alapján azt kell, hogy mondjam, hogy rengetegen egyszerűen nem is fordítanak gondod a járművük kivilágítására, nem érzik ennek fontosságát. A közvilágítással jól ellátott területeken – jellemzően városokban – sokan könnyen megfeledkeznek arról, hogy be kellene kapcsolni a lámpákat. A „látni” mellett a „látszani” is nagyon fontos!

Lopakodó üzemmód

Sokáig nem is értettem, hogyan nem tűnik fel a vezetőknek, hogy nem kapcsolták fel a fényszórókat. Aztán rájöttem ennek egyik okára. A legtöbb jármű műszerfalát úgy alakították ki, hogy ha nincsen természetes fény, akkor leginkább csak egy sötét számlapot látunk. Az első alkalommal, amikor szeretnénk valamit leolvasni a műszerfalról, feltűnik, hogy nem látunk rajta semmit, ezzel egy időben fel is kapcsoljuk a világítást és a kérdés megoldódott. Sajnos a design oltárán ezt a megoldást sok autógyár feláldozta, és éjjel-nappal világít a műszerfal, így nem tűnik fel, ha nem kapcsoltuk fel a lámpát. Az ilyen megoldásokat alkalmazó autókban persze külön szimbólum világít, ha ég a lámpánk, de ha nem, hát arra sajnos semmi sem figyelmeztet.

Ennek az autónak lekapcsolt fényszórók mellett is világít a műszerfala: megtévesztő lehet!

A technikai fejlődés persze válaszolt erre a kihívásra, és a legtöbb autó már elérhető automatikus fényérzékeléssel és világítás kapcsolással, de tekintettel a hazai járműpark átlagos 12-13 éves korára, ezeknek a kocsiknak a száma ma még csekély.

Ha minden lámpa jó, akkor használjuk is őket

A féklámpa az egyetlen világítás, ami elvileg teljesen automatikusan kapcsolódik ki-be. Ezt a fékpedálhoz beépített kapcsolónak köszönhetjük, ám ha egyik féklámpánk sem világít, akkor vagy nagyon hanyagok vagyunk, vagy, meghibásodott ez a kapcsoló. Ez persze eléggé ritka eset, de egy említést mindenképpen megérdemelt.

Az indexlámpák meghibásodására már az öreg autók is egy érdekes jelenséggel hívják fel a figyelmet. A megszokott percenkénti 60-90 villanás helyett, azon az oldalon ahol kiégett indexlámpa van, sokkal gyorsabban fog villogni a lámpa és a visszajelző is. Ilyenkor a lehető leghamarabb orvosoljuk a hibát, hiszen az irányváltási szándék jelzése kötelező! Sokszor látom, hogy nem használják az indexet. Ilyenkor mindig azt nézem, vajon kézben tartott készülékkel telefonál-e a vezető. Mert nem elég, hogy a saját figyelmét elvonva veszélyezteti a közlekedőket, rátesz még egy lapáttal azzal is, hogy egyszerűen nem marad szabad keze az irányjelző kar lenyomására.

Járművezetőként, üzemben tartóként tehát felelősségünk, hogy minden lámpa működjön és persze a legfontosabb, hogy amikor szükséges, használjuk is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....