Anyukám is érteni fogja! – Lendkerekes autók | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Lendkerekes autók

2014.04.01.

Gyermekkorom kedvenc játéka volt a felhúzható kisautóm. Ebben egy spirálrugó és egy lendkerék kettőse biztosította a hajtást. A lendítő kerekek egyik szerepe tehát ismert. Ma kiderül, mit tud még, és miért félnek tőle annyian.

Múlt héten ott hagytuk abba, hogy az erőátviteli alkatrészek milyen meghibásodásokat tudnak produkálni. Kimaradt azonban a legdrágább összetevő: a kettős tömegű lendítőkerék. Mivel ma már a legtöbb kézi váltós autóban megtalálható ez az alkatrész, külön cikket szentelünk a bemutatására.

Ez meg mi ez, ez?

A lendítőkerék elsődleges szerepe, hogy nagy súlyának köszönhetően kiegyensúlyozza a motor forgását, így biztosítva a járás egyenletességét. Másik feladata, hogy nagy fogaskerékként is üzemel, aminek a segítségével az öníndítóval könnyen beindíthatjuk a motort. Régebben a beindításhoz kurbli kellett, de ki emlékszik már arra?

Részlet a Kincs, ami nincs c. filmből:

-Mi az a kurbli?
-A forgatókar, amit a japán tankokban kurblinak neveznek!
-Ez az?
-Hát persze, hogy ez az, nem látod, hogy kurbli formája van?

Forgó időzített bomba

Ahogyan a motorok teljesítménye egyre fejlődött, vele együtt nőtt a nyomatékuk is. A már kis fordulaton is nyomatékos erőforrások – amik jellemzően a turbódízel motorok – a lendítőkereket értelem szerűen nem fokozatosan, hanem lökésszerűen akarják megmozdítani, ami azt eredményezi, hogy induláskor az autó rángatni kezd, mintha valaki hátulról rugdosná. Ezen kívül fontos szerepe van a lendítőkeréknek a zajok- és rezgések kiszűrésében is.

Ennek a jelenségnek a csökkentésére, illetve megszüntetésére találták fel a kettős tömegű lendítőkereket. Működési elve az, hogy a forgás a két tömeg között egy (zaj- és rezgés) csillapításra alkalmas anyagon keresztül adódik át. A két tömeg egymáshoz képest néhány fokban elfordulni képes, ebben a tartományban pedig a kis rugós betétdarabunk biztosítja az egyenletes nyomaték átvitelt.

Amikor ez a rugalmas elem „fáradni” kezd, akkor a két tömeg közötti holtjátékot már nem csillapítja semmi és a következő, csöppet sem kellemes jelenségek egyre idegesítőbbé válnak:

  • Leállításkor erős rázás, és a hozzá tartozó hanghatás
  • Rángatós váltások: egyszerűen képtelenség szépen indulni
  • Állandósuló kopogó hang a kocsi elejéből
  • Félig kinyomott kuplungpedálnál felerősödő kopogás

Ott tartunk tehát, hogy a kettős tömegű lendítőkerék éppen azt a feladatot nem képes már ellátni, amire kitalálták.

Ha ez még nem lenne elég

Mivel a kettős tömegű lendítőkerék tartalmaz egy rugós tagot, ezért az ehhez kapcsolt kuplungtárcsából ezt természetesen kispórolják az autógyárak. Aki időben nem veszi észre – márpedig nem szokták észrevenni – hogy kezd tropára menni a lendkerék, az nyugodtan számolhat vele, hogy a múlt héten részletezett kuplung szettet is viszi magával a csere, mert a mögötte található alkatrészeket a rezgések pillantok alatt tönkreteszik.

Mennyi az annyi?

Múlt héten figyelmeztettünk mindenkit, hogy ha megtudja, hogy mennyibe kerül egy kettős tömegű lendkerék, össze fog szorulni a gyomra. Nos, aki az előbbiekben részletezett hangokat hall az autójában, most inkább ne is figyeljen: jellemzően 250-300 ezer forintba kerül a kettős tömegű lendkerék cseréje. Ahogyan említettem a dominó végig ledől, „ha már kár, legyen tetemes”: a legtöbb esetben a kuplungtárcsa, a kinyomó csapágy és a szerkezet is mehet a kukába.

Spórolni persze itt is lehet, vannak olyan megoldások például, hogy fix lendítőkerék kerül a kettős tömegű helyére, de az olcsó hús – híg lé definíció itt is igaznak bizonyul, nem lesz tökéletes az eredmény.

Egy netes hirdetéshez tartozó kép: ránézésre jónak tűnik

Vannak még az internetes hirdetések, bontott alkatrészek stb., de amennyivel olcsóbban kapjuk meg az alkatrészt, valószínűleg annyival rövidebb is lesz az élettartama. Ja, el ne felejtsem: ha azt olvassák valahol, hogy „lendkerék javítás”, fusson ki merre lát!

Hogyan kerüljem el a meghibásodást?

Regék szállnak a vezetési stíluson múló élettartamról, de ki kell ábrándítanom mindenkit: majdnem teljesen mindegy, hogy hogyan vezetünk, a lendkerék idővel megfárad és cserélni kell. Teljesen biztosan úgy tudjuk elkerülni a meghibásodását, hogy direkt kerüljük az olyan autók vásárlását, amiben ilyen van. Mivel ez egyre nehezebb, ezért jobb lesz, ha megbarátkozunk a gondolattal, és járművásárláskor előre kalkulálunk ezzel az összeggel, vagy tudnám még javasolni a klasszikus automataváltós kocsikat. De akkor meg éppen az automata jelenti majd a kockázatot! Így vagy úgy, az autózás drága dolog - c’est la vie!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.11
Izgalmas és homályos kalandjai miatt film is készült életéről, igaz, kicsit más figuraként jelent....
2022.08.11
Mintegy 4,2 milliárd forint állami forrásból négysávosra bővítik az 52-es főutat Kecskeméten,....
2022.08.11
Az Easyjet mellett a Ryanair idén a világ egyik legjobb fapados légitársasága – írja a Travelbook.....
2022.08.11
Hetven évvel ezelőtt vette kezdetét Mladá Boleslavban a teljes egészében acél karosszériával....
2022.08.11
2022 első hat hónapjában 57 ezer 411 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 11,4....
2022.08.11
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma júliusban 1 294 608 fő volt, elérte a járvány....
2022.08.11
Retró hétvégét tart a MÁV a Balatonnnál augusztus 13-án és 14-én, a szerelvényeket többek közt....
2022.08.11
Minden szabályt áthágott a taxis, aki két piros lámpánál, sajátos vargabetűvel pofátlankodott át a....
2022.08.11
Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka óta folyamatosan érkezik kőolaj Magyarországra is a Barátság....
2022.08.11
Ki tudja, talán hamarosan ismét ilyen 4 lóerős autókkal kell majd járnunk, mint a HMV FreeWay EV....