Anyukám is érteni fogja! – Mosom kezeim | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Mosom kezeim

2014.06.12.

Az autózáshoz hozzátartozik, hogy néha napján megtisztítsuk a verdát kívül-belül. Ma kívülről esünk neki a kocsinak, hadd ragyogjon rajta ez a gyönyörű nyári napfény!

Tartalomhoz a forma, szól a régi mondás és van benne valami. Elég lehangoló látványt tud nyújtani egy szép autó, ha már a színe sem látszik a kosztól. Ilyenkor a kedves járókelők sokszor újjukat ceruzaként használva odabiggyesztenek egy kis üzenetet: Koszos, mosd le! Vannak azonban már rendesebb „járókelők is”, akik a felirat helyett egy komplett képpel ajándékozzák meg a szennyezett autó gazdáját.

Ezt nevezem kreativitásnak!

Ne essünk át a kocsi ló másik oldalára

Az autók jobbára fémből, pontosabban acélból készülnek, ami hajlamos a rozsdásodásra. Minél többször éri őket víz, annál hamarabb és annál gyorsabban következik be ez a káros jelenség. Azokban az időszakokban, amikor nem tud kiszáradni a kocsi, inkább ne is mossuk le, mert többet fogunk ártani vele, mint amennyit használunk. Én például télen egyszer sem mosom le. Amikor ráesik a hó, akkor a sepréssel együtt általában megtisztul a karosszéria, és ha nem is makulátlan állapú, de mindenképpen tisztának mondhatóvá válik. OK, de most nyár van. Havonta egy-két mosás belefér, de ilyenkor sem mindegy, hogy hol és hogyan mosunk vagy mosatunk.

Első lépés

Az autó külső felületét hol eső, hol pedig por éri. E két „áldás” váltakozása idővel azt eredményezi, hogy a karosszérián egyre vastagabb, makacs retekréteg képződik. Ha tudjuk azt, hogy homok (por) valójában úgy képződik, hogy kőzetek morzsolódnak porrá, akkor könnyen beláthatjuk, hogy ezek a porszemcsék kemények, és ha rányomjuk őket a lakkozott felületre, akkor könnyen karcolják azt. Ezért semmiképpen ne kezdjük el szárazon törölgetni a koszt az autóról. Ennek a rétegnek az eltávolítására legjobb megoldás a nagynyomású vízsugár, illetve az ezt követő bő víz – puha szivacs kombináció. Teljesen tökéletes munkát sajnos így sem tudunk végezni, de érdemes megtennünk, amit csak tudunk.

Bőlére eresztve

Zsírtalanítás

Mintha otthon az edényeket mosogatnánk. Miután a kajamaradékokat levakartuk, muszáj elmosni az egész edényt, mert az még tiszta zsír. Zsíros, olajos szennyeződéseket szed össze a kocsi is. Az utak aszfaltburkolata is kőolajszármazékból van (bitumen), ezen kívül a rosszul karbantartott autókból kifolyt olaj is könnyen landol a kocsinkon. Ehhez a művelethez ismét vízre, lehetőleg melegre és megfelelő minőségű (a környezetvédelmi szempontokat figyelembe vevő) autósamponra lesz szükségünk. Alaposan menjünk végig a kocsi minden pontján. Rettentően idegesítő, hogy a öblítés után látunk meg egy foltot, amit nem érintettünk. Lelőttem a poént! Igen, öblítünk, mint a fogorvosnál ha túl vagyunk a nehezén.

Száradás

Magától is megszárad, de természetesen csúnya marad. Ha nem desztillált vízzel öblítettünk, akkor száradás közben csak a víz (H2O) párolog el, az oldott sók ottmaradnak, majdnem rosszabbul néz ki így, mint előtte. Legjobb, ha még nedves állapotban fogunk egy mikroszálas kendőt és áttörölgetjük vele az egészet. De ne csak ott ahol a papok táncolnak! Nyissuk ki az ajtókat, csomagtér fedelet és törölgessük meg a hézagokat is. (Ha a samponos mosásnál ezek a részek kimaradnak, akkor kosz a törlőkendőnkre kerül a hézagokból, úgyhogy…)

Tücsök hátán a harmatcsepp

Ahogy telik múlik az idő a fényezésünk veszíteni fog a ragyogásából. Jó hír, hogy van lehetőség visszaállítani a gyári állapotnak majdnem megfelelő csillogást. Ezt a műveletet polírozásnak hívjuk. Nem csak esztétikai szempontból fontos a polírozás, hanem a teljesen sima felületre nem tapad annyira a kosz, télen nem ragaszkodik annyira a hó és jég, plusz még a légellenállásunk is csökken, de sajnos ezutóbbi hatás elhanyagolható.

Az eredmény már-már hihetetlen

Polírozni nem is olyan egyszerű. Egyrészt célszerszámok és speciális polírozó anyagok kellenek hozzá, másrészt rengeteg idő és türelem. El ne felejtsem megemlíteni, hogy mindezek mellett kemény fizikai melót is jelent, úgyhogy a legjobb lesz, ha ezt valamelyik erre a műveletre szakosodott műhelyre bízzuk. Ehhez nagyságrendileg a Deák Ferences pénzünket kell előkészíteni, de van az az állapot, amikor már megéri.

Hol mossam?

Azzal kezdeném, hogy közterületen ne, ezt ugyanis környezetvédelmi okokból tiltják, a kocsi mosáshoz felhasznált víz ugyanis szennyvíznek minősül. Városszerte megtalálhatóak az úgy nevezett kézi önkiszolgáló autómosók, ahol néhány száz forint ellenében használhatjuk a nagynyomású mosót, amiben még mosószer is van. Ugyanez a szolgáltatás a benzinkutak többségében is megtalálható, csak kicsivel kevesebb ideig locsolkodhatunk egy százasért.

Tehát, aprópénz, szivacs, törlőrongy és irány a kocsimosó! Ha nincs kedvünk bajlódni, akkor másokra, vagy gépekre is bízhatjuk a piszkos munkát, de erről kedden olvashat majd „anyukám”.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....