Anyukám is érteni fogja! – Parkolási kisokos 1. rész | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Parkolási kisokos 1. rész

2014.12.02.

Megkérjük a Mikulást, hogy idén ne hozzon csomagot!

Parkolás. Már a szó hallatán is látom magam előtt a belváros utcáin való bolyongást, az aprópénz utáni kínos kutatást, az SMS küldés megváltozott hívószámait és még egy csomó olyan dolgot, amivel ha nem vagyunk tisztában, rémálommá válhat a belvárosi várakozás.

Parkoló automata a VII. kerületben (forrás: bkk.hu)

Fizetni fogsz!

Nem lehet megúszni, ha Budapesten a Hungária körúton belül (és egyre több külsőbb területen is) le szeretnénk támasztani a gépet, akkor valahogyan a zsebünkbe nyúl a város. Gyermekkori emlékeimből még dereng, hogy a Podmaniczky (akkori nevén Rudas László) utcában minden egyes parkolóhely előtt egy parkolóóra állt, ebbe kellett bedobálni az ötforintosokat. Manapság még mindig parkolóórának hívjuk a 100-150 méterenként elhelyezett pénznyelő totemoszlopokat, csak ma már jellemzően egy hosszabb parkolásért ott kell hagyni egy szabad szemmel jól látható összeget.

Nincs is ezzel semmi baj, hiszen nem járja, hogy boldog boldogtalan kocsival menjen a belvárosba. Előfordul azonban, hogy nincs más megoldás és autózunk a szűk utcákban. Lassan belenyugodtunk abba, hogy parkolási díjat kell fizetnünk, egyáltalán nem mindegy azonban, hogy mennyit.

Díjzónák

Nem mindenhol ugyanannyit kell azonban fizetni és a parkolási díjköteles időszakok is területenként változnak. A legbelsőbb kerületekben jellemzően reggel 8-tól este 8-ig kell fizetni. Ennél hosszabb fizetős időszakkal én még nem találkoztam. A hosszú fizetős időszak mellett ezeken a területeken a legdrágább a várakozás. Ahogy egyre kijjebb haladunk a centrumtól, azért egyre barátságosabb díjakkal és egyre rövidebb díjköteles időszakokkal találkozunk.

Három árfekvés 50 méteren belül

Ezeket a zónákat különféle szempontok alapján variálják. A kényelmetlenebbül megközelíthető helyek például olcsóbbak. Jellemzően ilyen parkolóhelyeket találunk az alsó rakpartokon. A kerülethatárok is jelentős befolyással bírnak a díjakra. Ahol minden összejön, ott igazi díjzóna-káosz tud kialakulni.

60%-ot is spórolhatunk -  a műholdképen jól látszik, hogy nem mondjunk mindenkinek újat... (forrás: Google Earth)

 

Az V. és a XIII. kerület határa a Duna mellett éppen ilyen. Nem elég, hogy a kerülethatár miatt egyszer változik a díj, de itt egyaránt találunk parkolóhelyet az alsó és a felső rakparton is. Elvileg ezen a helyen négy különféle tarifa is alkalmazható lenne, de az egyszerűség kedvéért csak három van. A felső rakpartokon mindkét kerületben 440 forintot kell fizetni óránként, az alsó rakparton viszont lehet spórolni mert a Margit híd belváros felőli részén 265, míg az északi részen már csak 175 Ft-ot kell kicsengetni.

Ötféle díj

Kezdjük rögtön a kakukktojással: a belvárosi bank- és látogatottabb turista negyedekbe, a Budai Várba és a Margitsziget nagyobb részére egyszerűen nem lehet behajtani mezei autósként, ezt fogadjuk el. Frekventáltság szerint Budapesten 5 féle parkolási díj van a közterületi parkolókban:

·         525 Ft/óra – A Citadella, a Budai Vár és a Margitsziget északi csücskén található helyekért kell a legtöbbet fizetni.

·         440 Ft/óra – jellemzően a belvárosi részeken használt tartifa

·         350 Ft/óra – Buda néhány táján fizetendő összeg

·         265 Ft/óra – külsőbb kerületek díjszabása

·         175 Ft/óra – a legszerényebb díj, amelyet pl. rakpartokon alkalmaznak, illetve ami éppen elég arra, hogy a lakótelepek parkolóit ne használja senki autója tartós tárolására

Lássuk mindezt egy térképen is:

A parkall.hu weboldal könnyen értelmezhető tartalmaz minden érdeklődő számára, de a Budapesti Közlekedési Központi honlapján (www.bkk.hu) is minden szükséges információ elérhető.

A parkall.hu oldal színes térképén könnyen tájékozódhatunk

Érdemes tehát tájékozódni, mielőtt 2-3 órára magára hagyjuk valahol az autót.

Hogyan fizessünk?

Néhány hónapja az egységesítés égisze alatt átvariálták a parkolási főváros parkolási rendjét. A legfontosabb változás, amit felhasználói oldalról látunk, hogy megváltoztak azokat a telefonszámok, amelyekre a kocsink rendszámát SMS üzenetben elküldve parkolást indíthatunk. A mobiltelefonnal indított parkolásnak azonban előnyei mellett megvannak a hátrányai is.

Előnyös például, hogy nem kell arra figyelnünk, hogy legyen nálunk aprópénz, illetve nem kell a gyros-osnál sorban állni, hogy felváltsuk az ötezrest. Okostelefonnal felturbózva még a parkoló automatákat sem kell árgus szemekkel figyelni a területi kód (telefonszám) után kutatva, mert egy megfelelő applikációval a telefon a pozíciónk alapján azonnal megmondja, milyen számra kell üzenetet küldeni.

Nem egyszerű parkolóhelyet találni (forrás: Google Street View)

Az érem másik oldala, hogy a kényelem pénzbe kerül, éppen így is nevezték el: kényelmi díjnak. A parkolásonként fizetendő 75 Ft-os plusz díj – gondolom – a rendszer fenntartását szolgálja, mégis, aki csak napi egy alkalommal használja ezt a szolgáltatást, az egy 22 munkanapos hónapban egy bőséges ebéd árát dobja ki az ablakon. Én azt javaslom, hogy az SMS-es parkolást csak akkor használjuk, ha már tényleg minden kötél szakad. Sokkal kifizetődőbb előre gondolni arra, hogy aprópénzt kell majd használnunk.

Hogy mi történik, ha lejárt a jegyünk, vagy egyáltalán nem fizettünk és jön a Mikulás(csomag), azzal a téma következő részében fogunk foglalkozni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....