Anyukám is érteni fogja! - Szilveszteri közlekedés | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! - Szilveszteri közlekedés

2014.12.30.

Vezetni, taxizni, buszozni, vagy sofőrt hívni?

Ha ez egy számítógépes játék lenne, akkor a szilveszter éjszakai vezetés lenne a legnehezebb pálya. De az élet nem egy számítógépes játék! Sajnos a „Game over” után nem indul újra gombnyomásra minden. Az év utolsó napján a közlekedés a szükséges rossz, nagyon oda kell rá figyelni.

Tavalyi szilveszteri utcabál Székesfehérváron

Nehezített pálya

Az év utolsó éjszakáján nem csak mi szeretnénk magunkat jól érezni, hanem az egész világ!  Ezért a legtöbb ember klubokban, házibulikban vagy utcabálokon verődik össze, hogy még egyszer az idén jól kimulassák magukat és ebben a mámoros jókedvben kezdjék meg a következő évet.

Ezekre a rendezvényekre el is kell jutnunk valahogyan. A közlekedési módozatok közül kevesen választják ilyenkor az autózást. Aki mégis kocsiba ül szilveszter éjszakáján, az soha nem látott körülményekkel fog találkozni a városban – és talán azon kívül is.

Merre menjünk?

Régi hagyomány, hogy az évet utcabálokkal búcsúztatják, ezért több belvárosi utca forgalma is változhat, ezekről indulás előtt érdeklődjünk például az interneten. A mulató tömegeknek nem is kell lezárás ahhoz, hogy ha már valahol nem férnek el a járdán, akkor elfoglalják az úttestet is.

Igaz, hogy ez nem szilveszterkor készült, de hasonló meglepetésekre számíthatunk

Elég csak egy érkező villamoshoz rohanó, már nem szomjas gyalogos. Nem fog kellőképpen körültekinteni, hanem azonnal nekiiramodik, hogy elérje a járatot. Amíg normál esetben az ilyen gyalogos szerencsére ritka, szilveszterkor ezek száma megsokszorozódik, ezért a belvárosi szakaszokon erősen csökkentsük a sebességet, és egyáltalán ne számítsunk a megszokott gyalogosi magatartásra.

El ne csábuljunk!

Mindenkit nyomatékosan figyelmeztetek, hogy a zéró tolerancia, az szilveszterkor is zéró tolerancia! Senki soha nem fogja enyhítő körülményként értékelni az ittas vezetés megítélésekor, hogy azt december 31-én sikerült elkövetnünk. Tilos és kész! És az előző bekezdésben leírtak még jobban alátámasztják ezt. Ha valaki úgy gondolja, hogy egy sör után ő még nem veszít a képességeiből, akkor egyrészt nagyon téved, másrészt képzeljünk el egy fiktív szituációt: valamiért nem sikerült megállnunk a Nagykörúton előttünk átszaladó fiatalember előtt, és – horribile dictu – eltörik a lába az ütközésben. Mi azonnal fékeztünk, nem mentünk gyorsan, kiderül, hogy féktávolságon belül lépett elénk a gyalogos. Ebben az esetben nem lennénk hibáztathatóak, nem kapunk büntetést. De, ha a szonda, majd a vérvétel kimutatja, hogy nem 0.0% a vérünk alkoholtartalma, akkor nincs az a bíróság, ami felmentene!

Felőllem mehet, de akkor felejtsük el a vezetést

És ezt komolyan gondolom

Ha a tervek ellenére nem tudjuk magunkat visszafogni és mégis a pohár fenekére nézünk, akkor még azelőtt gondoskodjunk az autónk sorsáról, hogy hatni kezdene az ital. Még mindig több lehetőségünk van, kivéve azt, hogy magunk vezetünk majd! Hazamehetünk valami mással (busz, metró, villamos) és visszajöhetünk az új évben a kocsiért. Kereshetünk egy sofőrszolgálatot előre (na ez külön írást érdemelne), mentsük el a telefonunkba a szolgálat számát, hogy hajnalban csak csörögni kelljen.

És még hideg is van

A két ünnep között beköszöntöttek a mínuszok. Ehhez nem vagyunk hozzászokva még, az utak csúsznak, fagyos minden. Hideg lesz 31-én is, vegyük ezt figyelembe, mielőtt autóba ülünk!

A Géza hazavisz

Soha ne szálljunk be senki mellé, akit nem ismerünk kellőképpen. Nem tudhatjuk, hogy ki, mit fogyasztott az éjszaka során. Ne hagyatkozzunk arra, hogy józannak látszik valaki. Lehet, hogy mi sem vagyunk már abban az állapotban, hogy ezt meg tudjuk ítélni.

Taxizás szilveszterkor

A lehetetlen küldetés ehhez képest gyerekjáték. Szilveszter éjjelén a telefonos taxirendelés általában összeomlik. Ilyenkor a társaságok nem fogadnak be előre időre megrendelt fuvarokat, legalább is az esti órákban biztosan nem. Általános tapasztalat, hogy folyton foglaltat jelez az összes taxis telefonszám, tényleg nagy-nagy szerencse kell, hogy autót tudjunk hívni és akkor is megnövekedett várakozási idővel kell számolni.

Az utcán esetleg lehet taxit fogni, de itt is jobb ha Fortuna integet helyettünk. Figyeljünk oda, milyen kocsi áll meg az intésre. A budapesti taxik már jó ideje sárgák! Az erre (a besárgításra) szabott határidő régen lejárt. Ne feledjük, hogy a fővárosban fix tarifák vannak, ez szilveszterkor sincsen másképpen. Könnyelműségünkben is válogassuk meg kivel utazunk!

Alternatív lehetőségek

Nem is akarom és nem is lehet megkerülni az idei évben a fuvarpiacra berobbant alternatív vállalkozásokat. Nem mondom ki a két legnépszerűbb közösségi fuvarozó nevét, hiszen tele van velük az internet. Nem lennék meglepődve, ha a következő napokban keményen beleerősítenének a hirdetésekbe.

E rendszerek lényege az, hogy okostelefonos alkalmazással hívhatunk egy autót. A sofőrünk is okostelefon segítségével talál ránk. Minden az interneten bonyolódik, még a fizetés is virtuális, csak a kocsi meg a sofőr kézzel fogható.

A new york-i kép illusztráció

Magam is utaztam már ilyen autóval. Ha botladozva is, de mindkét rendszer elindult és működik. Azt azonban érdemes szem előtt tartanunk, hogy ezek a szolgáltatások nincsenek szabályozva, az ügyfél nem tud kihez fordulni esetleges panaszaival, vagy a járműben felejtett tárgyait keresve. Továbbá nem profi sofőrökkel utazunk, hanem sokszor úrvezetőkkel. Ezeken a kocsikon nem ellenőrzi senki a műszaki állapotot, vagy a gumikat, és úgy egyáltalán semmit. Egyetlen kapaszkodónk, hogy a sofőrök pontokat, értékeléseket kapnak a felhasználóktól a létrejött, vagy meghiúsult utazások alapján, de szilveszter éjszakáján örülni fogunk, hogy ha bárki felénk fordul, nem fogjuk nézegetni a besorolását. Amíg a taxi számára ott a buszsáv, és egy csomó behajtási engedély, addig civil autónk nem tud élni ezekkel az előnyökkel. Cserébe valamivel olcsóbb és (szilveszterkor) mindenképpen elérhetőbb, mint hivatásos konkurensei. Mindenki maga dönti el, mennyi kockázatot, vagy várakozást vállal.

Szilveszterkor is van tehát mire odafigyelni. Autósként, gyalogosként utasként is tartsuk szem előtt a biztonságot!

Az oldal fő támogatója

2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....