közelekedésbiztonság

Autóalkatrészt csak tiszta forrásból!

2014.05.23.

Balesetet okozhat a bizonylat nélkül vásárolt fék- vagy kormányalkatrész, ráadásul baj esetén a felelősség nem a hamisítvány eladóját, hanem a vevőt, vagyis az autóst terheli. Már ezért is érdemes számlával venni az alkatrészt és javíttatni a járművet, hiszen ami először olcsónak látszik, az végül nagyon sokba is kerülhet.

Szigorúan ellenőrzött autósbolt - de az online kereskedelem teljesen szabad

Lopott, bontott alkatrészt kínáltak olvasónknak egy budapesti autósboltban, majd érdeklődését a számla, illetve garancia iránt kereken elutasították. A vevő ezen megdöbbent, és vásárlás nélkül távozott a boltból. Az eset nem egyedi – szögezte le lapunk kérdésére Spindler Tibor, az Autószerelők Országos Egyesületének elnöke. Mint mondta, Magyarország az Európai Unió tagja, ezen a hatalmas piacon szinte bárki bármit árulhat, fizikailag nem kell jelen lennie az adott országban, futárszolgálattal bárhova eljuttatják az árut a megrendelőnek. Nemcsak bontott alkatrészt, hanem akár alvázszámot is rendelhetünk az online kereskedőknél. Az autósboltok pedig ugyanezen a piacon működnek, nem csupán saját árukészletüket árusítják, de megrendelésre beszereznek bármit, amit a vevő óhajt.

A bontott alkatrészek piacát természetesen nem csak a lopott és szétszerelt járművek táplálják. Míg korábban évente négy-ötezer öreg autót adtak le a bontóknál, mára ez a szám a tizedére apadt – mondta Spindler Tibor. Nem nehéz ugyanis kivonatni egy autót a forgalomból, majd az alkatrészeit újrahasznosítani. Ezek az immár teljesen illegális szerelvények pedig újra bekerülnek a kereskedelembe. Az alkatrészeket gyakran a szürke zónában lévő, azaz számla nélkül működő autószerelők építik be úgy, hogy a jármű tulajdonosa nem tud az eszköz eredetéről. És bizony az is előfordul, hogy autósboltban kínálják ezeket eladásra.

A feketegazdaság visszaszorítása érdekében mind az Autószerelők Országos Egyesülete, mind az érdekképviseletek, mint az Autós Nagykoalíció rendszeresen egyeztetnek a kormányzattal. Spindler Tibor szerint csak az egységes, rendszerszintű fellépés képes megfékezni az adóelkerülést. Nem mellékesen a becsületes iparosok jelentős versenyhátrányban vannak: míg egy minden szabályt betartó járműjavító rezsióradíja nem lehet kevesebb, mint 12 ezer forint, a „sarki műhelyben” négy-ötezer forintból is kijönnek. A vevőnek nem könnyű elmagyarázni, hogy inkább válassza a gyári alkatrészt, technológiát és rezsióradíjat, ha van, aki a feléért-harmadáért elvállalja a munkát.

A lényeges különbség akkor mutatkozik meg a kétféle szolgáltatás között, ha a megjavított jármű műszaki hiba miatt okoz balesetet – mutatott rá Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke, a szervezet Értünk hozzá! kampányának a vezetője. Mert ha a balesetes jármű féke nem megfelelően működött, és ez számlával bizonyítható, akkor a javítást végző vállalkozást terheli a felelősség. De ha a feketéző műhely nem adott számlát a fék javításáról, akkor a felelősség a jármű üzemben tartóját terheli. Vagyis az autó javításakor nemcsak a pillanatnyi ár-érték összehasonlítást kell mérlegre tenni, de arra is érdemes gondolni, hogy az olcsó alkatrész hamarabb tönkremegy, vagy új állapotában sem működik megfelelően, ráadásul a műszaki hibás balesetért a jármű üzemben tartóját veszik elő.

Aki számlával vásárol, nem veszi magára a gyártó felelősségét

Sokakban felmerülhet a kérdés, miképpen lehet kereskedelmi forgalomba hozni olyan autóalkatrészeket, amelyek közvetlen baleset- és életveszélyt jelentenek. A válasz prózai: a teljes alkatrész-kereskedelmet – beleértve az online csatornákat is – képtelenség állami, hatósági eszközökkel szigorú kontroll alatt tartani. A Nemzeti Közlekedési Hatóság nemrégiben kísérletet tett arra, hogy szúrópróbaszerűen, próbavásárlások útján alkosson képet az autósboltok kínálatáról. A hatóság közúti gépjármű-közlekedési hivatala a megyei kormányhivatalok közreműködésével május második hetében országosan öszszehangolt ellenőrzést tartott a Magyarországon működő alkatrész-forgalmazóknál és a kereskedőknél. Az akció célja a vállalkozások szabályos működésének ellenőrzése volt, valamint azt kívánták megállapítani, hogy a forgalmazott, jóváhagyás- vagy minősítéskötelezett alkatrészeket ellátták-e a kívánt jelöléssel. Az ellenőrök megfordultak autósboltokban, népszerű nagyáruházakban, benzinkutaknál, és alkalmanként a fogyasztóvédelmi felügyelőségek szakemberei is csatlakoztak az akcióhoz.

A hatóság képviselői főként fék-, kormányberendezéseket, futómű- és pótalkatrészeket vizsgáltak, a biztonságtechnikai adatlapokra, a jelölésekre, a műbizonylatokra és a H engedélyszámokra összpontosítva. Országosan összesen 352 alkatrész-forgalmazót ellenőriztek. A megvizsgált alkatrészek száma 22 ezer volt, közülük csaknem háromezernél találtak kifogásolnivalót. Több helyen jogszabálysértés miatt megkezdték az alkatrész forgalmazásának megtiltásával kapcsolatos eljárást. Előfordult, hogy sem a terméken, sem a tartozékon, sem a csomagolásán nem volt jóváhagyási jel feltüntetve. Akadt olyan kereskedő, aki azonnal intézkedett, hogy az importált terméket szállítsák vissza a beszállítóhoz, vagy rögtön megsemmisítette az adott tartozékot, tekintve, hogy azt réginek és elavultnak nyilvánították. Az azonban még a szakembereket is meglepte, hogy a nem jóváhagyott alkatrészeknél néhány forgalmazó feltüntette: az autóalkatrész „nem közúti forgalomra készült”.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 05. 17. számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.17
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 12. 17.....
2025.12.16
Az Európai Unió enyhített kedden az új gyártású belső égésű motorok - benzin- vagy dízelüzemű autók....
2025.12.16
Pár hete minden média felületen találkozhattunk a szomorú hírrel, hogy milyen komoly baleset....
2025.12.16
Az AutoWallis kiskereskedelmi üzletága két új prémium kategóriás kínai autómárkát vezet be a magyar....
2025.12.16
Az ukrán hadsereg folyamatosan fejleszti védelmi- és támadó képességeit, és ezzel összefüggésben....
2025.12.16
A vadonatúj Mazda CX-5 új korszakot nyit a márka életében: az első modell, amely megkapja a Mazda E....
2025.12.16
Egy új brit–kínai kutatás szerint a fedélzeti hangasszisztensek aktív használata jelentősen....
2025.12.16
Visszakerül a Forma-1-es versenynaptárba a Portugál Nagydíj. ..
2025.12.16
A négy kontinensen készülő BMW 3-as sorozat az elmúlt fél évszázad során a BMW Group nemzetközi....
2025.12.16
Erősen indult az első hét a 2026-os autópálya-matricák elővásárlásában: az utazóközönség december 8....