autópiac

Autóárakat jósolni? Talán, ha normalizálódnak...

2023.02.01.

Vevőt, kereskedőt, importőrt is sújt az autóhiány, és ki tudja, még meddig.

 

Magyar specialitás a magas kamat és infláció, alacsony fogyasztói bizalom és menedzser index, meg persze mindaz, ami ezekből következik. Nehéz megjósolni az idei árakat, de talán normalizálódnak. Mindezek a gondok felmerültek az Opel évértékelőjén, ahogy az a kérdés is, hogy milyen volt a tavalyi év, és milyen lesz az idei.

Dalos Attila, az Opel márkaigazgatója

A márka tájékoztatóján erről beszélt Dalos Attila, az Opel magyarországi igazgatója: Vegyes év volt a tavalyi, úgy kezdtük, hogy csökkentettük a készletet, mert abban reménykedünk, hogy pandémiás sokk után helyre áll a termelés, de aztán februárban beütött a háború, a gyártás továbbra is elmaradt az igényekről. Hiába volt hatezer szerződésünk, sőt még ennél is nagyobb igény új Opelekre, kevesebb volt autó.

Dalos Attila: Sajnos alaptalan volt a tavalyi év elejei mérsékelt pozitív várakozásunk, mert az orosz-ukrán konfliktus miatt az ottani gyártók, beszállítók sem működtek. Mindezek ellenére képesek voltunk növelni részesedésünket a piacon, a B-SUV szegmensben 8 százalékos torták vágtunk ki, miközben erősödtek a kis-haszonjárművek eladásai is, köszönhetően a Combo és Vivaro modellekkel.

Nyárig töretlen volt a kereslet, de beütött a rezsinövekedés, ami visszavette a forgalmat, ehhez jött még az árfolyamváltozás, ez is alaposan megtépázta a kiszámíthatóságot, ami fontos gyártói, kereskedői és ügyfél oldalról.

2023-ra valamennyire stabilizálódott a gyártás, de még nem elég a volumen. Együtt kell élni a helyzettel, erre találta ki az Opel a központosított készletezést, ami segítette a meglévő autók gyorsabb elosztását, de így is sok vevő elbizonytalanodott, különösen a nem készpénzes vásárlóké, hiszen a hitelezésnél nem mindegy, hogy 3-4 százalék, vagy 17 százalék, márpedig hosszabb futamidőnél erre már beremeg a vevő keze.

Nehéz árakat jósolni, talán normalizálódik valami, miközben itt vannak az új kihívások, az elektromos és technológiai átállás, valamint az a trend, hogy a korábbi évek vevői és kereskedelmi igényével ellentétben a gyártói dominál.

És akkor itt van a magyar specialitás, az infláció, a magas kamat, a csökkenő fogyasztó bizalom és menedzser index.

A Szentgotthárdi gyár jó hátszél volt a márka dominanciára, napjaink 3 milliós magyarországi személyautóállományban 436 ezer darabbal vezet az Opel, ez pedig jó alapot jelent a legnépszerűbb márka aftersale tevékenységének,és biztos bevétel a cégnek.

A tavalyi év gazdaságilag jó, darabszámban kisebb lett, az opelesek idén kiegyeznének valami hasonlóval. A feljebb lépésben szerepet játszhatnak az újdonságok. A korábbi magyar piaci listavezető Opel lecsúszott a dobogóról, aztán az új tulajdonos, a Wallis a 15–ig helyről felhozta a 9. helyre. Dalos Attila szerint egyébként sem az importőrilista a fontos, hanem a fogyasztó kiszolgálása és cég nyereséges működése. Az elmúlt két évben drágultak az Opelek is, változott az ügyfélkör, de nem radikálisan,ám kétségtelenül átrendeződtek fogyasztói lehetőségek és igények. A szakember szerint többek között azért is van infláció, mert drágábban is megveszik az autót.

Jobb ellátással és új termékekkel támad az Opel: tavasszal jön az elektromos Astra, nyáron a frissített Corsa és az Astra Sport Tourer. A sportos Opel vonalat erősíti a Grandland 300 lóerős, négykerékhajtású GSe változata és az Astra 225 lovas GSe, mindkettő sport futóművel és plug-in hibrid erőforrással.

Jön az Astra Sport Tourer

Az elektromos autók piacán főleg a cégesek dominálnak, többnyire a környezetvédelmi elkötelezettségűek, kedvezőtlen trend viszont, hogy 50 százalékról 20-30 százalékra esett a magánvásárlók aránya.

Egyre több az elektromos haszonjármű rendelés, miközben az európai piacon sikeres e-Corsa alig megy itthon, mert a 12-14 milliós ár magas, és 2 millióval többért már nagyobbat lehet venni.

A céges haszonjárművek mellett a turizmusnak köszönhetően nő a bérautó vásárlás, de még nem világos, hogyan alakul a lízingpiac. Továbbra is nehéz hosszú távú előrejelzéseket adni, mert sem gyártók, a kereskedők nem látják a valós piaci igényeket: ugyanaz a vevő olykor több szalonban, több márkánál érdeklődik, ami nem valós igény, szóval nehéz ebből következtetni.

Hiába drágul minden, és nő a volumen, a gyártók addig emelhetik az árakat, amíg a piac bírja.

A Wallis idei terve 7500-8000 Opel, az előrejelzett 120 ezerre előrejelzett új autós piacon.

Az Opel is tagja a Stellantis csoportnak, ami garancia a gyors fejlesztésre, mert a nagyobb darabszám, nagyobb invesztálható összege meggyorsítja az elektromos ágazatot, miközben a magyar anyacég, a Wallis is tőkeerős hátteret jelent.

Kevesebb eladás, nagyobb piaci rész

És akkor a 2022-es számok: 5172 regisztrációval az Opel 4 százalékos piaci részesedést ért el, és kilencedik helyen végzett az importőri rangsorban.

Tavaly Magyarországon csökkent a piac: 129 176 személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, ez 10,9 százalékkal marad a 2021-es évi értékesítéstől.

Az Opel modellek között tarolt a Crossland (1197 db), majd a Corsa (722) és Mokka (700) következik, ezek 8 százalékos részesedést szereztek a B-SUV szegmensben, a kisautóknál a Corsa modellé 8,3 százalék.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....