Anyukám is érteni fogja

Autók akkor és most 1. rész

2014.07.22.

Mit tud egy mai autó, amit 20 évvel ezelőtt nem tudott? Hogy néz ki „ugyanaz a modell” 20 évvel később? Merre tart járműgyártás? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.

Azon kívül, hogy 1994-ben is volt labdarúgó-világbajnokság (bár most esély sem volt brazil-olasz döntőre), meg választások, nem tudnék túl sok hasonlóságot említeni. 20 év nem csak egy ember, vagy ország életében hosszú idő, hanem annak számít a járműgyártásban is. Sok szépreményű modell mára már szégyenfolt, vagy éppen fordítva, kultikus autó lett olyan kocsiból, amikre nem nagyon lehetett számítani. Lássuk milyen főbb dolgokban hozott változást ez a 20 év, mennyiben lettek jobbak, vagy éppen rosszabbak a mai kocsik.

Futómű

Az elmúlt 20 esztendőben talán a futóműveket érte a legkisebb változás. Persze akkoriban még ritkaságszámba ment például egy független hátsó kerékfelfüggesztés, de alapvetően nem változott semmi. Vagy mégis? Amit az előbb írtam az nagyjából igaz is, már ami az alsó- és közép járműszegmenseket illeti. A királykategóriában azonban hatalmas fejlődés állt be. Ma már nem kell megelégednünk egyféle futómű beállítással. Ha kedvünk tartja és pénztárcánk engedi, akkor a hangulatunkhoz és az útviszonyokhoz illeszkedő adaptív felfüggesztések közül választhatunk. 20 éve, bár a légrugók akkoriban is léteztek már a személyautókban is, még nem tudtuk változtatni a rugózás keménységén, vagy a lengéscsillapítók viselkedésén. Napjainkban a komfortos sétakocsikázásra optimalizált beállításoktól, a dinamikus szerpentinezésen át a versenyautókra jellemző keménységig minden beállítás lehetséges úgy, hogy közben nem kell autót cserélni.

Milyen a hangulatod?

A futómű része még a gumiabroncs is. 20 év alatt megtanultuk, hogy igen is létezik külön téli és nyári abroncs is, és hogy ezeket illik is cserélgetni, amikor eljön az ideje. Nagyot fejlődött a gumigyártás is, de ebbe most nem megyünk bele. Volt már szó azonban arról, hogy több szempontból is mennyire fontos a gumik nyomásának megfelelő értéken tartása. A járműipar erre is kínál, ma már olcsó megoldást. A kerekekbe épített érzékelők segítségével az autó figyelmezteti vezetőjét, ha valamelyik abroncsban csökken a nyomás. Ez a lehetőség szinte mindegyik új autóba kérhető, sőt egy szint felett ez a rendszer mára alapfelszereltséggé vált.

Kormányzás

20 éve extraként kellett a legtöbb autóba megrendelnünk a szervokormányt, ma már a szervó nélküli kocsi olyan ritka, mint a fehér Zorro. A hidraulikus elven működő kormányrásegítést fokozatosan leváltották az elektromos működésű szervók. Nem csak sokkal olcsóbb kialakítás ez, hanem a vezérelhetősége is rejteget magában lehetőségeket. Ma már az olcsóbb járművek is kérhetők olyan rendszerrel, ami a vezető helyett például párhuzamos parkolást szinte magától végre tud hajtani.

A változtatható futóművekhez hasonlóan a kormányművek is képesek már többféle üzemmódban működni. Nem csak a városi parkolást segítő, extrakönnyű kormányzást teszik lehetővé, hanem például sportos üzemmódban arra is képesek, hogy ugyanakkora kormánymozdítás mellett kisebb, vagy nagyobb kerékelfordulást biztosítsanak.

Fékrendszer

Alapvető működési elvüket tekintve a személygépjárművek fékrendszere sem változott. Igaz, hogy 20 évvel ezelőtt nagyon ritka volt a hátsó tárcsafék, de ennek anyagi okai voltak, nem pedig technológiai. A legnagyobb változás a fékeknél az ABS tömeges elterjedése volt. 1994-ben még annyira nagy szó volt a blokkolásgátló, hogy sok autóra ki is írták, hogy ABS-szel vannak felszerelve. A rendszer előnyeit az egész világ belátta, de még 10 évnek kellett eltelnie, hogy az Európai Unióban csak olyan személyautót lehessen forgalomba állítani, ami rendelkezik ABS-szel.

A blokkokolásgátló működési elve :)

Aztán, ahogyan a különböző érzékelők, radarok, szenzorok gyártása egyre olcsóbbá vált, a mai autóink olyan dologra is képesek lettek, amiről elődjeik álmodni sem mertek volna. Az első lépés a fékasszisztensek bevezetése volt, nem sokkal később viszont már képesek voltak felismerni a közeledő akadályt és azt is, hogy a sofőr viszont nem ismerte fel a veszélyhelyzetet. Első körben még csak csipogtak nekünk a kocsik, ma viszont, ha kell, állóra fékezi alattunk a járművet, neki elég, ha a vezető később fogja fel, miért volt ez az egész.

Ennyit a felfüggesztés főegységeinek húsz éves fejlődéséről. A java még hátra van, ugyanis a váltók, motorok, kényelmi berendezések még ennél is nagyobb változáson estek át, de erről majd a jövő héten. Jöhet a folytatás!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....