London

Autómentessé kell válniuk az élhetőség érdekében a jövő városainak

2021.06.23.

Teljesen autómentessé kell válniuk a városoknak, hogy a jövőben is élhetők maradjanak - vélik kutatók a városi gépkocsihasználat alakulásának egy új matematikai modellezése alapján.

A University College London tudósainak részvételével folyt nemzetközi kutatás készítői a közösségi magatartás megváltoztatására szólítottak fel a városokban közlekedő gépkocsik számának csökkentésére. Emlékeztettek arra, hogy a gépkocsigyártás gyorsabb ütemben nő, mint a népesség: 2019-ben 80 millió gépkocsit gyártottak világszerte, miközben a Föld népessége 78 millióval nőtt.

Ma még elképzelhetetlen: nagyvárosok autó nélkül? Fotó: SEAT

A kutatók szerint a jövőbeni várostervezésnek magában kell foglalnia a gépkocsitól való függőség csökkentését, ösztönzést a kevesebb és rövidebb autóút megtételére, bátorítást a gyaloglásra és kerékpározásra, amelyeknek a helyi közlekedés elsődleges módozataivá kell válniuk. A közösségi közlekedés használatát hosszabb utazásokra kell használni, a gépkocsikat csak szükséghelyzetben vagy különleges alkalmakkor.

Az Open Science folyóiratban közzétett tanulmányukban egy új matematikai modellt hoztak létre különböző forgatókönyvekkel a városi gépkocsihasználatra, amelyben a lakók vagy naponta használták autóikat, vagy közösségi közlekedést használtak. Más tényezők mellett számításba vették az utazási idő hosszának a becsült költségét, mivel ez a legnagyobb tényező, amikor valaki arról dönt, miként utazik.

"Néhány évtized múlva lesznek 40-50 milliós lélekszámú városaink, amelyek 40-50 millió gépkocsi számára elégséges parkolókra fognak hasonlítani. A gépkocsi szükségessége egy nagyon szennyező iparágtól és egy nagyon drága marketingtől ered" - idézte Rafael Prieto Curielt, a tanulmány vezető szerzőjét az EurekAlert tudományos hírportál.

A különböző forgatókönyvek számításai alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a gépkocsihasználat csökkenése elsősorban attól függ, hogy a lakosoknak biztosítják a választást több utazási mód közül. A kutatók szerint az emberekben tudatosítani kell a gépkocsihasználat, valamint a dugódíj, az autópályadíj, a parkolás költségeit, ami segíthet abban, hogy elkedvetlenítsék őket a gépkocsihasználattól. A tömegközlekedés jobbításával, az utazási idő rövidülésével több embert téríthetnek át használatára.

A modellezésben egy szélsőséges forgatókönyvet is találtak, amikor egy 50 millió város, 50 milliós gépkocsiparkjának mindennapos munkába járási használatát vizsgálták.  A kutatók arra jutották, hogy egy ilyen városban a legnagyobbak a dugók, több közlekedési infrastuktúrára sugárutakra, hidakra, parkolóházakra van szükség.

MTI

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

                                      

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.07.31
Már a tervezettnél jóval korábban, jövőre meg kellene kezdeni a légszennyező, az Euro 5-ösnél....
2021.07.31
A Román Országos Repülési Múzeumba kerül Nicolae Ceausescu volt román kommunista diktátor egykori....
2021.07.31
A világ egyik legismertebb és legjobb színésze a világ egyik legismertebb és legjobb terepjáróját....
2021.07.31
Lewis Hamilton, a Mercedes hétszeres világbajnok, és jelenleg is címvédő brit versenyzője bizonyult....
2021.07.31
Megújul majd a mogyoródi létesítmény bejárati része, főlelátója és főépülete is. ..
2021.07.31
Újjáépítette a népszerű Caddy családi változatát a Volkswagen. Minden eddiginél praktikusabb lett,....
2021.07.31
Több jármű kapott lángra egy belvárosi mélygarázsban Budapesten még pénteken. ..
2021.07.31
Ez a balesetek és a dugók reggele, egymást érik a gondok a gyorsforgalmikon az Útinform és a....
2021.07.31
A villanyosítással sincs vége a rali világának, csupán kissé hangtalanná válik, és ebben az....
2021.07.31
Súlyos baleset történt szombat kora reggel a 10-es főúton, Pilisvörösvár és Piliscsaba között. ..