ZalaZone
Az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratóriuma (ARNL) május végén Innováció mozgásban címmel rendezte meg éves kutatás-fejlesztési bemutatónapját a ZalaZONE Ipari Parkban. Az eseményen a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Széchenyi István Egyetem – azaz az ARNL konzorciumának tagjai – mutatták be legújabb fejlesztéseiket.

A demonstrációs nap rávilágított arra, hogy a hazai autonóm rendszerek kutatása nemcsak tudományos, hanem gyakorlati szempontból is erős alapokon nyugszik, és valódi válaszokat kínál a jövő közlekedési és ipari kihívásaira. A helyszín, a ZalaZone tesztpálya folyamatosan fejlődik, egyre több kísérletnek, kutatásnak tud magas, nemzetközi színvonalú helyszínt biztosítani.
A létesítmény folyamatosan fejlődik, május közepén adták át a Járműipari Tesztpálya újonnan elkészült elemét, az akár 250 kilométeres sebességű haladásra is alkalmas, 4,45 kilométer hosszúságú, nagy sebességű oválpályát.

A ZalaZONE színvonalas rendezvényhelyszín is, portálunk kiadója, az Autós Nagykoalíció (ANK) itt adta át nemrégiben Magyar Év Autója 2025 díjakat. Az immár hatodik alkalommal megrendezett versenyen az Év Magyar Autója a győri gyártású a Cupra Terramar lett, míg a közönségdíjat az Esztergomban készülő Suzuki Vitara nyerte.
A demonstrációs napot Prof. Dr. Palkovics László, mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos nyitotta meg, aki beszédében kiemelte: „Az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium eredményessége vitathatatlan, és ezt a demonstrációs nap is egyértelműen bizonyítja. A konzorcium létrehozásával elsődleges célkitűzésünk az volt – és továbbra is ezen az úton haladunk –, hogy Magyarország az autonóm eszközök fejlesztésében úttörő szerepet vállaljon a régióban. A járművek környezetünk legbonyolultabb eszközei: egy szinte minden diszciplínát ötvöző területről beszélünk, ezért a közös platform kulcsfontosságú ezen az úton.”

A nap során a látogatók első kézből tapasztalhatták meg, hogyan találkozik az irányításelmélet a mesterséges intelligenciával. A beltéri demonstrációk közül kiemelkedett az önvezető versenyrobotok bemutatója, ahol a járművek valós időben tervezték meg az ideális útvonalat, és képesek voltak önállóan előzési manővereket is végrehajtani. Ez a technológia már ma is hasznos része az egyetemi tehetséggondozásnak, de a jövő közlekedési rendszereinek alapjául is szolgálhat.
Egy ígéretes drón/repülőgép kombinációt is láthattak az újságírók, ez a szerkezet a függőleges, drónszerű felszálkás után 90 fokban megdől, s mint egy csupaszárny repülőgép halad tovább. Megfelelő mennyiségű és súlyú hasznos terhet is képes magával vinni, egyebek között nagyfelbontású kamerát is.

A szabadtéri bemutató előtt egy nem igazán szokványos eljáráson ment keresztül a szakmai közönség, valamit az újságírók csapata. A szervezők szigorúan begyűjtötték a mobiltelefonokat, illetve a fontos hívást várók készülékein matricával leragasztották a kamerát, nehogy olyan fotók készülhessenek, amelyek esetleg egy álcázott prototípus tesztelését örökítik meg. Néhány ilyen kiszivárgott kép jelentősen rontaná a ZalaZONE szakmai megítélését, megbízhatóságát.
A kültéri program részeként bemutatott lézerszkenner- (LiDAR) alapú járműirányítási rendszer azt demonstrálta, hogyan képes egy jármű pontosan meghatározni saját helyzetét még akkor is, ha a GPS-jelek gyengék vagy pontatlanok – például alagutakban, sűrű városi környezetben vagy erdős területeken. A technológia különböző érzékelőkből származó adatokat – például lézerszkennerek és mesterséges intelligencia által támogatott szoftverek segítségével – kombinál, így a jármű megbízhatóan képes tájékozódni és döntéseket hozni akár zavaró körülmények között is.

Szintén látványos volt a 3D járműrekonstrukciós eljárás, amely egy vagy több kamera képei alapján képes felismerni és térben modellezni a járműveket. A módszer különlegessége, hogy nincs szükség előzetes adatbázisra vagy tanítási fázisra, így gyorsan adaptálható új környezetekhez. A megoldás különösen hasznos lehet zárt parkolóházakban vagy városi közlekedési csomópontokban, ahol a kamerák képei alapján automatikusan követhető a járművek mozgása és helyzete – ez a megoldás a jövőben akár önvezető parkolási rendszerek alapját is képezheti.
„A bemutatott rendszerek és algoritmusok a hazai kutatók és mérnökök többéves, összehangolt munkájának eredményei. A látott példák – a kameraképekből rekonstruált járműmodellektől a LiDAR-alapú pozíciómeghatározáson át az önvezető járművek valós idejű döntéshozataláig – jól mutatták, hogy a magyar laboratóriumokban folyó kutatások és fejlesztések számos területen egyértelműen a nemzetközi élvonal szintjén tartanak” – mondta Prof. Dr. Gáspár Péter, az ARNL szakmai vezetője. „Az ARNL célja, hogy ezeket a technológiákat továbbfejlessze, és olyan formában tegye elérhetővé, amely hosszú távon is hozzájárul a biztonságos, intelligens és fenntartható mobilitás megvalósításához” – tette hozzá Gáspár Péter professzor.

Viszonylag friss információ, hogy kiválik a jelenleg a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonában lévő zalaegerszegi Autóipari Próbapálya Zala Kft., és a jövőben új, önálló közfeladatot ellátó, közérdekű vagyonkezelő alapítvány jön létre a ZalaZONE járműipari innovációs ökoszisztéma működtetésére ZalaZone Alapítvány névvel.
A zalaegerszegi önkormányzat közleménye felidézi, hogy a járműipari tesztpályát megvalósító Autóipari Próbapálya Zala Kft. (APZ) a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány 100 százalékos tulajdonában van, és az alapítvány járműipari innovációs közfeladatainak megvalósítását végzi. A járműipari innovációs közfeladatok a Széchenyi István Egyetem képzéseinek fejlesztését és piaci megjelenési lehetőségeinek szélesítését eredményezték, új képzések indultak el az egyetemen, és új innovációs központot is alapítottak.

Közölték: a ZalaZONE tesztpálya fejlődése olyan mértéket öltött, ami kiemelt központtá tette a járműipari innovációk terén, valamint a mesterséges intelligencia területén is országos jelentőségűvé válik a tervezett további fejlesztéseket követően. Mindez szükségessé teszi, hogy a ZalaZONE tesztpálya további működtetése egy önálló közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány keretében folytatódjon.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!