ZalaZone

Autonóm járművek, robotok és drónok a ZalaZONE tesztpályán

2025.05.31.

Sajtónyilvános napot rendeztek május végén a ZalaZone tesztpályán, ahol a szakújságírók nemcsak az önvezető földi járművekről kaptak alapos betekintést a szakma legjelesebb képviselőitől, hanem a drónokról és a robotokról is.

Az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratóriuma (ARNL) május végén Innováció mozgásban címmel rendezte meg éves kutatás-fejlesztési bemutatónapját a ZalaZONE Ipari Parkban. Az eseményen a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Széchenyi István Egyetem – azaz az ARNL konzorciumának tagjai – mutatták be legújabb fejlesztéseiket.

A demonstrációs nap rávilágított arra, hogy a hazai autonóm rendszerek kutatása nemcsak tudományos, hanem gyakorlati szempontból is erős alapokon nyugszik, és valódi válaszokat kínál a jövő közlekedési és ipari kihívásaira. A helyszín, a ZalaZone tesztpálya folyamatosan fejlődik, egyre több kísérletnek, kutatásnak tud magas, nemzetközi színvonalú helyszínt biztosítani.

A létesítmény folyamatosan fejlődik, május közepén adták át a Járműipari Tesztpálya újonnan elkészült elemét, az akár 250 kilométeres sebességű haladásra is alkalmas, 4,45 kilométer hosszúságú, nagy sebességű oválpályát.

A ZalaZONE színvonalas rendezvényhelyszín is, portálunk kiadója, az Autós Nagykoalíció (ANK) itt adta át nemrégiben Magyar Év Autója 2025 díjakat. Az immár hatodik alkalommal megrendezett versenyen az Év Magyar Autója a győri gyártású a Cupra Terramar lett, míg a közönségdíjat az Esztergomban készülő Suzuki Vitara nyerte.

A demonstrációs napot Prof. Dr. Palkovics László, mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos nyitotta meg, aki beszédében kiemelte: „Az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium eredményessége vitathatatlan, és ezt a demonstrációs nap is egyértelműen bizonyítja. A konzorcium létrehozásával elsődleges célkitűzésünk az volt – és továbbra is ezen az úton haladunk –, hogy Magyarország az autonóm eszközök fejlesztésében úttörő szerepet vállaljon a régióban. A járművek környezetünk legbonyolultabb eszközei: egy szinte minden diszciplínát ötvöző területről beszélünk, ezért a közös platform kulcsfontosságú ezen az úton.”

A nap során a látogatók első kézből tapasztalhatták meg, hogyan találkozik az irányításelmélet a mesterséges intelligenciával. A beltéri demonstrációk közül kiemelkedett az önvezető versenyrobotok bemutatója, ahol a járművek valós időben tervezték meg az ideális útvonalat, és képesek voltak önállóan előzési manővereket is végrehajtani. Ez a technológia már ma is hasznos része az egyetemi tehetséggondozásnak, de a jövő közlekedési rendszereinek alapjául is szolgálhat.

Egy ígéretes drón/repülőgép kombinációt is láthattak az újságírók, ez a szerkezet a függőleges, drónszerű felszálkás után 90 fokban megdől, s mint egy csupaszárny repülőgép halad tovább. Megfelelő mennyiségű és súlyú hasznos terhet is képes magával vinni, egyebek között nagyfelbontású kamerát is.

A szabadtéri bemutató előtt egy nem igazán szokványos eljáráson ment keresztül a szakmai közönség, valamit az újságírók csapata. A szervezők szigorúan begyűjtötték a mobiltelefonokat, illetve a fontos hívást várók készülékein matricával leragasztották a kamerát, nehogy olyan fotók készülhessenek, amelyek esetleg egy álcázott prototípus tesztelését örökítik meg. Néhány ilyen kiszivárgott kép jelentősen rontaná a ZalaZONE szakmai megítélését, megbízhatóságát.

A kültéri program részeként bemutatott lézerszkenner- (LiDAR) alapú járműirányítási rendszer azt demonstrálta, hogyan képes egy jármű pontosan meghatározni saját helyzetét még akkor is, ha a GPS-jelek gyengék vagy pontatlanok – például alagutakban, sűrű városi környezetben vagy erdős területeken. A technológia különböző érzékelőkből származó adatokat – például lézerszkennerek és mesterséges intelligencia által támogatott szoftverek segítségével – kombinál, így a jármű megbízhatóan képes tájékozódni és döntéseket hozni akár zavaró körülmények között is.

Szintén látványos volt a 3D járműrekonstrukciós eljárás, amely egy vagy több kamera képei alapján képes felismerni és térben modellezni a járműveket. A módszer különlegessége, hogy nincs szükség előzetes adatbázisra vagy tanítási fázisra, így gyorsan adaptálható új környezetekhez. A megoldás különösen hasznos lehet zárt parkolóházakban vagy városi közlekedési csomópontokban, ahol a kamerák képei alapján automatikusan követhető a járművek mozgása és helyzete – ez a megoldás a jövőben akár önvezető parkolási rendszerek alapját is képezheti.

„A bemutatott rendszerek és algoritmusok a hazai kutatók és mérnökök többéves, összehangolt munkájának eredményei. A látott példák – a kameraképekből rekonstruált járműmodellektől a LiDAR-alapú pozíciómeghatározáson át az önvezető járművek valós idejű döntéshozataláig – jól mutatták, hogy a magyar laboratóriumokban folyó kutatások és fejlesztések számos területen egyértelműen a nemzetközi élvonal szintjén tartanak” – mondta Prof. Dr. Gáspár Péter, az ARNL szakmai vezetője. „Az ARNL célja, hogy ezeket a technológiákat továbbfejlessze, és olyan formában tegye elérhetővé, amely hosszú távon is hozzájárul a biztonságos, intelligens és fenntartható mobilitás megvalósításához” – tette hozzá Gáspár Péter professzor.

Viszonylag friss információ, hogy kiválik a jelenleg a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonában lévő zalaegerszegi Autóipari Próbapálya Zala Kft., és a jövőben új, önálló közfeladatot ellátó, közérdekű vagyonkezelő alapítvány jön létre a ZalaZONE járműipari innovációs ökoszisztéma működtetésére ZalaZone Alapítvány névvel.

A zalaegerszegi önkormányzat közleménye felidézi, hogy a járműipari tesztpályát megvalósító Autóipari Próbapálya Zala Kft. (APZ) a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány 100 százalékos tulajdonában van, és az alapítvány járműipari innovációs közfeladatainak megvalósítását végzi. A járműipari innovációs közfeladatok a Széchenyi István Egyetem képzéseinek fejlesztését és piaci megjelenési lehetőségeinek szélesítését eredményezték, új képzések indultak el az egyetemen, és új innovációs központot is alapítottak.

Közölték: a ZalaZONE tesztpálya fejlődése olyan mértéket öltött, ami kiemelt központtá tette a járműipari innovációk terén, valamint a mesterséges intelligencia területén is országos jelentőségűvé válik a tervezett további fejlesztéseket követően. Mindez szükségessé teszi, hogy a ZalaZONE tesztpálya további működtetése egy önálló közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány keretében folytatódjon.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.07
Továbbra is az M4 Sport közvetíti a Forma-1-es világbajnokságot Magyarországon. Az erről szóló....
2025.12.07
Az ETSC közlekedésbiztonsági szakértői szerint az egyre növekvő SUV-méretek fatális gázolásokat,....
2025.12.07
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: A Mikulás sem kivétel. ..
2025.12.07
Taxiként és rendőrautóként, valós körülmények között vizsgázik a Toyota Crown Sedan FCEV. ..
2025.12.07
Különleges Mikulás ajándékkal köszöntötte a tekintélyes, és népszerű motoros túra magazin, a R....
2025.12.07
Pályafutása első Forma-1-es világbajnoki címét nyerte vasárnap Lando Norris, a McLaren brit....
2025.12.07
A Wizz Air három debreceni járatát is újraindítja a 2026-os nyári menetrendi időszakban, így Tel....
2025.12.07
Az egyik eset Angyalföldön, a másik Szentgotthárdnál történt – közölte az Országos....
2025.12.07
A teherfuvarozást érintő úthasználati díjakról szóló átfogó intézkedéscsomag célja mindenekelőtt a....
2025.12.07
A japán gyártó sportrészlege, a Toyota Gazoo Racing (TGR) elmélyíti a két éve kezdett....