ASZTV

Autós Szakmák Tanulmányi Versenye - 2025/2026-os tanév

2025.09.08.

Az Autós Nagykoalíció (ANK) és az Autószerelők Országos Egyesülete (AOE) a 2025/2026-os tanévben is meghirdeti az autószerelő, autószerelő technikus, autóelektronikai műszerész, gépjármű mechatronikus, gépjármű mechatronikai technikus és alternatív járműhajtási technikus tanulók részére a közös rendezésű tanulmányi versenyét, az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét (ASZTV), amely egyedülállóan mind a 6 autós szakmában tanuló diákokat együtt versenyezteti.

 

Az ASZTV rendezői a verseny szervezésébe, támogatásába bevonják a szakma jeles vállalkozásait és képviselőit, ezzel széles körű szakmai összefogást teremtenek meg.

A verseny célja

A verseny célja, hogy a tanulók a leendő szakembereknek munkát adó autójavító vállalkozások szakmai elvárásai szerint bizonyíthassák felkészültségüket, rátermettségüket.

A csapatban történő versenyzés során a másokért való felelősség, a becsületes helytállás kerül előtérbe. A jól szereplő csapatok öregbítik iskolájuk hírnevét, és egyben a szakmai képzés fontosságára irányítják a figyelmet.

A verseny története

2022-ben az Autós Nagykoalíció csatlakozott az Autószerelők Országos Egyesületének korábbi kezdeményezéséhez, majd 2023-ban az addigi versenyt teljesen megújítva megalakult az Autós Szakmák Tanulmányi Versenye. Már a 2023/2024-es tanévben is rekordot döntött a jelentkezők száma, hiszen több, mint 110 csapat nevezett. A 2024/2025-ös tanévben újdonságként megjelent a Junior kategória, ahol a 18 év alatti tanulók külön mérhetik össze tudásukat. A verseny népszerűségét jól tükrözi, hogy az előző kiírásra 229 csapat nevezett, vagyis országosan több, mint 450 diákot tudtunk megmozgatni.

Versenyfeladatok

A versenyfeladatok teljesítése napjaink legkorszerűbb vizsgálati eljárásainak, diagnosztikájának ismereteit igénylik, de a szakma szerelési, szervizműveleti alapjai, egyszerűbb hétköznapi munkafeladatai sem hiányoznak a megmérettetésből.

Mivel az autójavítás ma már nemcsak a hagyományos gépjárműtechnika területét öleli fel, hanem

  • az alternatív járműhajtások alapismereteit, biztonságtechnikáját,
  • a vezetéstámogató rendszereket,
  • a munkavégzéshez nélkülözhetetlen szakmai információforrások használatát,
  • a vállalkozási ismeretekben való jártasságot is,

ezért a versenyzők mind az írásbeli felmérésben, mind a gyakorlati munkavégzésben ezekről a területekről is kapnak feladatokat.

A verseny menete

Válogató

Szakmai alapozó és szaktantárgyakat érintő, a gépjárműtechnika és -fenntartás világához tartozó, általános ismereteket érintő tesztlap kitöltése. Minden csapattag egyénileg tölti ki a feladatlapokat.

Középdöntő

A középdöntőbe az első forduló eredménye alapján kerülhetnek be csapatok. Az országot a verseny szempontjából 7 régióra bontottuk, a régióban található szakképzési intézményekből kerülnek ki a saját régió középdöntőjébe a csapatok. Az első forduló eredményei alapján minden iskolából maximum egy, minden régióból két csapat juthat tovább a középdöntőbe.  A középdöntőkbe jutott csapatoknak autószervizekben kell bizonyítani gyakorlati tudásukat. Részben műveletekre vonatkozó műszaki és munkavédelmi elméleti kérdésre, döntő mértékben gyakorlati munkára kell számítani a régiós fordulóban.

Döntő

Minden régióból egy csapat, illetve a legjobb második helyezett jut az országos döntőbe, ahol vegyesen elméleti kérdésekkel és gyakorlati feladatokkal találják magukat szembe, melyek a jármű szinte minden részegységére kiterjednek.

A verseny díjazása

A nevezett iskolák a verseny támogatóitól szakmai dokumentációs anyagokat kapnak.

A verseny középdöntőjében és az országos döntőben szereplő csapatok tagjai, a felkészítő tanárok és a nevező szakképző intézmények tárgyjutalmakban részesülnek.

Az ASZTV dobogós helyezettjei, a diákok és a felkészítő tanárok is pénzjutalomban részesülnek!

Nevezés

A versenyre az autós szakmákat oktató iskolák, technikumok nevezhetnek 2 fős csapatokkal! A csapat tagjait az iskola jelöli ki. A csapatok évfolyamtól, képzési szakiránytól függetlenül állíthatók össze. Nevezési díj nincs.

A versenyhelyszínekre történő utazás költsége a nevező intézményt terheli.

Tapasztalatok

A 2024/2025-ös tanévben 29 iskolából összesen 229 csapat adta le a nevezését, ami azt jelenti, hogy országosan 458 diákot és mintegy 40 felkészítő tanárt mozgattunk meg. Ebben az évben ezt is szeretnénk túlszárnyalni, hogy minél többen mérettessék meg magukat és találkozzanak a szakma képviselőivel. Évente mintegy 2000 diák tanul az autós ágazatban, ami azt jelenti, hogy a versenyen való részvételi arány az induló szakmákban mintegy 25%.

Online kommunikáció

2024-ben megalakult a verseny saját honlapja és Facebook-oldala, ahol a versenyzők és az érdeklődők is azonnali és hasznos információt találnak a versennyel és az autós szakmákkal kapcsolatban. Az ASZTV célja nem csak a versenyeztetés, hanem az autós szakmák népszerűsítése a fiatalok körében és a szakmai munkát támogató cégek, lehetséges munkaadók bevonása. Szeretnénk megmutatni a tanulóknak a szakma szépségét, bíztatva őket, hogy érdemes a szakmán belül elhelyezkedni, a támogatók is meg tudják mutatni, hogy milyen életpálya várhat egy kiváló autós szakemberre. A Facebook oldalon nem csak a verseny kerül bemutatásra, hanem a szervezők és támogatók is. A versenyek folyamán riportokat készítünk és bemutatjuk azt a csapatok, akik lehetővé teszik, hogy az autós szakmákat tanuló növendékek versenyezhessenek.

Támogatás

A verseny egyedülállóan képviseli a szakma elvárásait a fiatal szakemberekkel szemben. A támogatók részt vesznek a diákok szakmai fejlesztésében, hozzájárulnak, hogy a megmérettetésen keresztül a szakma képviselőit összekössük a leendő szakemberekkel és a nyilvánosságnak köszönhetően népszerűsítsük a szakmát a fiatalok körében. Ezen társadalmi felelősségvállalásunkban várjuk a szakma képviselőinek csatlakozását.

Feladatban való részvétel nélküli támogatás is lehetséges az Autós Nagykoalícióval egyeztetve.

Mit ad a verseny a támogatóknak?

A támogatásért a szervezők az alábbiakat biztosítják:

- a verseny szakmai és rendezvényi országos lebonyolítását

- logó feltüntetése az összes versennyel kapcsolatos nyomtatványon, levélpapíron

- partner banner megjelenés az autoszektor.hu oldalon lévő, versennyel kapcsolatos cikkeknél

- cikk megjelenés az autoszektor.hu és aoeportal.hu oldalakon, illetve más országos mediában

- rollup elhelyezés a verseny és az eredményhirdetés során

- ajándék átadási lehetőség a versenyzőknek

- facebook hír megosztás az autoszektor.hu és az Autószerelők Országos Egyesületének facebook falán

- AOE hírlevélben való megjelenési lehetőség                                          

Hogyan lehet a verseny támogatója?

Vegye fel a kapcsolatot az Autós Nagykoalícióval, legyen aktív részese a Mobilitási Platformnak és támogassa a jövő szakembereit!

Knezsik István  elnök, Autós Nagykoalíció



 

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.20
Mostanában egymás után dobta piacra a hajdan volt nagysikerű R5, R4 és legutóbb a Twingo kiskocsi....
2025.12.20
A Mazda CX-5 mára a globális SUV-szegmens egyik ikonikus modelljévé vált. Története azonban számos....
2025.12.20
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.12.20
Nagy karambol történt a körgyűrűn, emiatt lényegében megbénult a forgalom az M0-on. ..
2025.12.20
Európa egyik legkorszerűbb vasúti-közúti terminálját építi meg a 2027-ig Szegeden a METRANS, a....
2025.12.20
Teljes szélességében lezárták a 87-es főút egy szakaszát, miután egy kisbusz és egy személyautó....
2025.12.20
A sikeres futáspróbákat és a hatósági vizsgát követően újabb, immár a 25. CAF-villamost vette át és....
2025.12.20
Az új MINI modellcsalád utastéri anyaghasználatát fenntarthatósági díjjal ismerték el. A másodlagos....
2025.12.20
A BYD kiváló évet zár 2025-ben, az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024....
2025.12.20
Londonban közel felére csökkent a gyalogosokat és kerékpárosokat érintő halálos és súlyos balesetek....