Kitekintés

AutoWallis elemzés a közép-kelet európai autópiacokról

2025.09.05.

Európa kettészakadt, több nyugati ország autópiaca megtorpant, a közép-kelet európai régió tovább növekszik – állapítja meg az AutoWallis autókereskedelmi cég a térség járműpiaci trendjeit elemző minap kiadott legújabb jelentésében.

 

2025 első felében az Európai Unió gazdasága országonként eltérő teljesítményt nyújtott, ami kihatott az autóiparra is. A nehezen tervezhető környezet – az amerikai-kínai vámháborúk, a közép-kelet-európai (CEE) térségben jelentkező inflációs nyomás, a vásárlói kedv visszaesése – visszatükröződik az autóipar teljesítményében is. Ennek ellenére a régió továbbra is növekedési pályán maradt.

Ezekre a következtetésre jutott az AutoWallis, amely az idei év első felének fejleményei alapján értékelte a közép-keleti térség országainak autópiaci helyzetét. Jelentésében kitér a különféle hajtásláncok – benzines, dízel, tisztán elektromos, plug-in-hibrid, öntöltő hibrid, – piaci részesedésére, bemutatja a régiós személy- és kishaszon-gépjárművek állományának alakulását, ugyanakkor felvázolja az idén várható autópiaci trendeket.

Az év első felét a nehézkes tervezhetőség, több tekintetben a kiszámíthatatlanság jellemezte. Az európai gazdaságok már megtapasztalhatták az orosz-ukrán háború, csakúgy, mint az az év elején bejelentett amerikai büntetővámok, valamint az EU által a kínai autógyártókkal szemben bevezetett védelmi vámok közvetlen és közvetett hatásait. Csökkent az ipari termelés, a kiskereskedelmi forgalom volumene, s mindennek következményeként a tagállamok hazai összterméke (GDP) is. Az Eurostat szerint az Európai Unió átlagosan 1,5 százalékos GDP-növekedést mutatott, ez azonban meglehetősen egyenlőtlenül oszlott el a tagállamok között. Ezzel összehasonlítva, a közép-kelet európai (CEE) régió átlagosan 1,8 százalékos értékkel túlteljesítette az uniós átlagot.

 

Az Európai Unió egészét tekintve, 2025 első félévében 1,9 százalékkal csökkentek a személyautó-eladások, ami több tényezővel magyarázható. Nyugat-Európában jelentős mértékben esett a belső égésű motorral szerelt autók forgalma, részben az emelkedő árak, a szigorodó emissziós szintek és a megváltozott fogyasztói magatartás (a vevők elektromosra/hibridre váltottak) miatt. Az uniós szinten különösen jelentős német gazdaság gyengélkedését fokozta, hogy 2023 végén váratlanul megszűnt az elektromos autók állami támogatása, s ez jelentős áremelkedést vont maga után. A negatív gazdasági előjelek és a magas finanszírozási költségek miatt ugyanakkor csökkent az autóvásárlási kedv. Franciaországban hasonló okok, a lassú növekedés és a megélhetési költségek fokozódása fogta vissza a keresletet. Emellett a csökkenő támogatások és az elektromostöltő-infrastruktúra fejletlenségével kapcsolatos félelmek is bizonytalanságot idéztek elő az e-autók vásárlóinak körében. Ezzel szemben a kelet-közép európai régióban az AutoWallis releváns piacai nagyrészt növekedni tudtak. Az új személyautók forgalomba helyezését tekintve a közép-kelet európai országok 0,8 százalékos növekedést mutattak az EU átlagos csökkenésével szemben. Horvátországban volt a legnagyobb a gyarapodás mértéke (6%), de szintén kiemelkedőnek számít az osztrák (5,9%) és a szlovén (5,7%) piac teljesítménye is. A legnagyobb visszaesés a román (-22,4%) piacon volt tapasztalható.

 

Ami a hajtásláncok megoszlásának kérdését illeti, az elmúlt években nagy átalakulások mentek végbe. Az EU-ban ma már a hibrid-elektromos autók a legnépszerűbbek: az elmúlt félév folyamán, a legnagyobb arányban (34,8%) ilyen hajtású modelleket helyeztek forgalomba. A második helyre csúsztak vissza a korábban legnépszerűbb benzinesek (28,4%), míg az akkumulátoros-elektromos (BEV) modellek továbbra is a harmadik helyen állnak (15,6%).

 

A jelentés részletesen kitér a kínai autóipar európai exportinváziójára is. Így többi között arra, hogy az év második felébben a kínai autómárkák piaci részesedésének további növekedése várható az Európai Unióban. Az idén már csaknem megkétszerezték piaci részesedésüket: a 2024-évi 2,7 százalékos arány 2025-ben már 5,1 százalékra nőtt. Ez várhatóan tovább gyarapodhat, ugyanis a jelentősebb kínai autómárkáknak egyelőre csak kisebb része van jelen Európában, viszont a következő 12 hónapban több nagyobb gyártó is tervezi piacra lépését. Közülük többen európai gyártókapacitások kialakítását is számba vették, amivel megkerülhetik az uniós vámfalakat. A kínai autógyártók gyors léptékű termékfejlesztési ciklusai (1-2 év szemben az eddig megszokott 3-5 évvel) drámai hatást gyakorolnak az egész nemzetközi autóiparra. Emellett a kínai márkák a versenyelőnyük fokozása érdekében belső égésű és tölthető hibrid modellekkel is belépnek az európai piacokra. Másfelől az európai gyártók számára továbbra is kihívás az emissziós értékek szigorú uniós szabályozása. A kontinensen tevékenykedő cégek már korábban 2027-ig kaptak haladékot, de további jelentős befektetésekre lesz szükségük, ha el akarják kerülni a komoly büntetéseket. Az európai autógyártók és beszállítóik többsége a profitabilitási nyomás és az ellátó láncok akadozása miatt csökkenő bevételekre, illetve veszteségekre számítanak a teljes évet tekintve, amelynek fő okaként a piaci bizonytalanságokat, a geopolitikai instabilitást és a versenyképesség hiányát jelölték meg.

AutoWallis

(Az AutoWallis Közép- és Kelet-Európa vezető integrált autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatója, amely a régió 17 országában (Albánia, Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Csehország, Észak-Macedónia, Görögország, Horvátország, Koszovó, Lengyelország, Magyarország, Moldova, Montenegró, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia) gépjármű- és alkatrész kis- és nagykereskedelemmel, szerviz szolgáltatásokkal, rövid- és hosszú távú gépjármű-kölcsönzéssel van jelen. A csoport Nagykereskedelmi üzletága által képviselt márkák közé tartozik az Alpine, a BYD, a Dacia, az Isuzu, a Farizon, a Jaguar, a KGM, a Land Rover, az MG, a NIO, a Nissan, az Opel, a Renault, a Saab alkatrészek utánpótlása és az XPENG. A Kiskereskedelmi üzletág képviselte márkák között megtalálhatóak a BMW személyautók és motorkerékpárok, a BYD, a Dacia, a Ford, az Isuzu, a Jaguar, a KGM, a KIA, a Land Rover, a Maserati, a Mercedes-Benz, a Mercedes-Benz Trucks, a MINI, a Nissan, az Opel, a Peugeot, a Renault, a Suzuki, a Toyota, a JóAutók.hu, továbbá az AUTO-LICIT.HU, míg a Mobilitási Szolgáltatások Üzletág a wigo carsharing, a wigo fleet, és a Sixt rent-a-car márkákkal van jelen a magyar piacon. Ormosy Gábor, az AutoWallis vezérigazgatója kiemelte, hogy a cégcsoport működési területének tekinthető 17 országban az autópiaci növekedés mértéke továbbra is felülmúlja az EU-átlagot. Ez is igazolja az AutoWallis növekedési stratégiáját, amely a már végrehajtott, illetve tervezett akvizíciókkal és üzletfejlesztésekkel, igyekszik kiaknázni a CEE-régió piacainak diverzifikált növekedési potenciálját. A cégcsoport növekvő eladásaival egyre közelebb kerül a 2028-ra kitűzött célig, amely szerint a teljes árbevétel több mint fele már Magyarországon kívüli piacokról származik.)

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.07
Különleges Mikulás ajándékkal köszöntötte a tekintélyes, és népszerű motoros túra magazin, a R....
2025.12.07
Pályafutása első Forma-1-es világbajnoki címét nyerte vasárnap Lando Norris, a McLaren brit....
2025.12.07
A Wizz Air három debreceni járatát is újraindítja a 2026-os nyári menetrendi időszakban, így Tel....
2025.12.07
Az egyik eset Angyalföldön, a másik Szentgotthárdnál történt – közölte az Országos....
2025.12.07
A teherfuvarozást érintő úthasználati díjakról szóló átfogó intézkedéscsomag célja mindenekelőtt a....
2025.12.07
A japán gyártó sportrészlege, a Toyota Gazoo Racing (TGR) elmélyíti a két éve kezdett....
2025.12.07
Csak kevés sofőr van tudatában annak, hogy az autóban hallgatott zene hatással van a vezetésre, és....
2025.12.07
A tervek szerint 2026 januárjában Budapesten, illetve a Ljubljana melletti Trzin-ben megnyíló....
2025.12.07
A II. Kerületi Rendőrkapitányság illetékességi területén tíz helyszínen telepített traffiboxok 2025....
2025.12.07
A kínai Great Wall Motors (GWM) 2029-ben 300 ezer autó előállítását tervezi Európában és a....