Dakar 2022

Az Audi RS Q e-tron a Dakar Ralin – sikeres rajt egy új korszak felé

2022.01.21.

Bravúrral esett át tűzkeresztségén az Audi történetének eddigi legösszetettebb versenyautója a Dakar Ralin, és mindhárom Audi RS Q e-tron sikerrel teljesítette szaúd-arábiai bemutatkozása alkalmával a világ legkeményebb terepraliját. Együttesen mintegy 24 ezer sivatagi kilométert tudhatnak maguk mögött, csaknem háromszorosát a korábban futott 8700 tesztkilométernek. Az Audi legjobb versenyzőpárosaként végül a Mattias Ekström/Emil Bergkvist duó a kilencedik helyen futott be a dzsiddai célba az immár klasszikus sivatagi rali idén különösen nehéz versenyén. Az elektromobilitás elérkeztével az Audi új korszakot nyitott a terepraliban.

„Az Audi mindjárt az első alkalommal felnőtt úttörő szerepéhez a Dakar Ralin” – jelentette ki Oliver Hoffmann, az Audi igazgatótanácsának műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Elektromos hajtásrendszerével, nagyfeszültségű akkumulátorával és magas hatásfokú energiaátalakító berendezésével minden előzetes elvárásnak megfelelt az Audi RS Q e-tron alternatív hajtáskoncepciója. Innovatív fejlesztéseivel immár több mint négy évtizede bizonyul márkánk újra és újra meggyőzőnek a versenysportban – így a világ legkeményebb raliján is.” Alig több mint egy év alatt fejlesztette az Audi rajtra kész állapotra RS Q e-tron versenygépét. Rendkívül hatékony elektromos hajtásrendszerével a három versenyautó az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek számára létrehozott, új T1 Ultimate kategóriában indult, sf az Audi prototípusai ezen új kategória első képviselőiként szakaszgyőzelmeket futva írtak történelmet.

Fotó: Audi

A 14 Dakar-győzelmével rekorder Stéphane Peterhansel így összegezte a hajtásrendszer inspirálta vérpezsdítő érzést: „Sokféle koncepciómodellt vezettem már a sivatagban, de az Audi RS Q e-tron egyszerűen szenzációs a dűnéken. Tekintélyes forgatónyomatékával az elektromos hajtás tökéletesen illeszkedik vezetési stílusomhoz.” A honfitársa, Edouard Boulanger oldalán rajthoz állt francia pilóta az Audi RS Q e-tron volánja mögött megnyerte a tizedik szakaszt, s ezzel immár 82 Dakar-szakaszon diadalmaskodott pályafutása során. Autója egy korai sérülése azonban az idén esélyt sem adott a tavalyi győztesnek a jó összesített helyezésre. A nagytapasztalatú pilóta a második etap során eltalált egy követ, ami nem csupán az egyik keréktárcsát tette tönkre, hanem további károkat is okozott a futóműben. A javítást követően viszont Peterhansel a megengedett etapidő túllépéséért kapott időbüntetést, amivel a mezőny végére esett vissza. Innentől kezdve a versenyzőpáros következetesen a csapat szolgálatára összpontosítva elsősorban versenyzőtársait segítette.

Lengéscsillapítói a negyedik és hatodik etap közötti többszöri cseréje során Carlos Sainz közvetlenül is profitálhatott ebből. A spanyol pilóta, akit honfitársa, Lucas Cruz navigált, már a harmadik szakaszon történelmet írt, amint az Al-Artavija és Al-Qajszuma közötti meglehetősen nehéz terepen megszerezték az Audi RS Q e-tron első szakaszgyőzelmét. Nyolc nappal később második etapját is sikerült megnyernie. „Inkább a verseny második felében következtek a jellegzetes Dakar-pályák, sokrétű és nagyon nehéz terepszakaszok keverékével, kis és nagy dűnékkel és nehéz tájékozódással” – számolt be Sainz. „Mérnökeinkkel egyre jobb beállításokat sikerült találnunk a verseny folyamán, amiért külön köszönet jár mindenkinek.” A kétszeres rali-világbajnokként és háromszoros Dakar-győztesként igencsak sikerhez szokott spanyol versenyzőnek ezúttal jó egyéni eredményei ellenére sem volt esélye az összesítettben. Egy pontatlan útvonalkönyv már a második napon a teljes mezőnyben komoly navigációs hibákhoz vezetett, amelyek következtében a Carlos Sainz/Lucas Cruz kettős 2:22 órát veszítve végül a tizenkettedik helyen ért célba.

A helyes útvonal keresgélésével ugyanitt veszített Mattias Ekström és a navigátora, Emil Bergkvist is 1:45 órát. A két svéd versenyző, akik csupán második alkalommal indultak a Dakaron és először az autók kategóriában, annak örültek végül, hogy sokat tanulhattak. „Sok jó tanáccsal szolgáltak csapattársaim” – mondta a kétszeres DTM-bajnok, emellett ralikrossz-világbajnok Ekström. „Egyre inkább rátaláltam a megfelelő ritmusra, de a dűnék továbbra is nagy kihívást jelentenek, ahol Stéphane és Carlos már sok évi tapasztalata előnyét élvezheti. Mindvégig a biztonságra összpontosítottam és igyekeztem nem túl keményen támadni a terepet.” A tény pedig, hogy éppen a legkevesebb sivatagi tapasztalattal rendelkező csapat érte el a legjobb eredményt, igazán szép jutalomnak számít kemény munkájukért. A skandinávok teljesítménye napról-napra javult, a 23. helytől egészen a kilencedikig. A 8. szakaszon aratott napigyőzelmükkel és két további dobogós helyezésükkel olyan műfajban igazolták folyamatos fejlődésüket, ahol jóval többet számít a tapasztalat, mint más autósportokban.

A Team Audi Sport felkészülése és sikeres szereplése egyaránt a Q Motorsport csapatával együttműködésben zajlott, amelyben már több évtizedes Dakar-tapasztalattal vehetett részt Sven Quandt gárdája. „Hálás vagyok az Audinak, hogy megvalósíthattuk e nagyratörő projektet és közösen máris ilyen eredményeket érhettünk el” – mondta Sven Quandt, a Q-Motorsport ügyvezető igazgatója és csapatfőnöke.

„Versenyzőink négy etapot nyertek és összesen 14 dobogós helyezést értek el a napi értékelések során, ami jelentősen meghaladja az első Dakar-részvételünkhöz fűzött előzetes várakozásainkat” – hangsúlyozta Julius Seebach, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója, egyben az Audi versenysport-felelőse. „Nagy köszönet és tisztelet jár ezért mind a helyszínen, mind az otthon, Németországban dolgozó csapatunknak, emellett köszönet Sven Quandt és gárdája felé is az értékes támogatásért. Carlos Sainz az Audi RS Q e-tron volánja mögött aratott történelmi győzelme már a harmadik versenynapon meghozta e kemény munka gyümölcsét, egyben kiemelve e koncepció győzelmi esélyeit. Ezzel az Audi az első csapat, amely elektromos hajtáskoncepcióval szerzett napi szakaszgyőzelmet, ami kiváló csapatmunka eredményeként születhetett meg. Mindjárt az első évben mutatott teljesítményünk alapján a következő Dakaron már egyértelműen az összesített győzelem a célunk. Németországba visszatérve mérleget vonunk, majd továbbfejlesztjük és újabb versenyeken is bevetjük Audi RS Q e-tron versenyautónkat.”

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.05.22
Egy személyautó és egy lakóbusz ütközött össze ismeretlen körülmények között ma délelőtt - írja a....
2022.05.22
Minden harmadik magyar járművezető mérlegeli elektromos autó vásárlását a kedvezőbb fenntartási....
2022.05.22
Az érintett útszakaszt teljes szélességében lezárták.   ..
2022.05.22
Akinek friss a jogosítványa, két évig kezdő vezetőnek számít. Tóbiás és Balambér mai közlekedési....
2022.05.22
Az időjárás is segítette az idén bomba formában vezető finnt, hogy megelőzze csapattársát, Elfyn....
2022.05.22
Egy matuzsálemi korú, csaknem 70 éves Ikarus 60 típusú autóbusszal utazhatnak az érdeklődők ma a....
2022.05.22
A környezetkímélő és energiahatékony vasút a jövő közlekedési eszköze, az ágazat fejlesztése....
2022.05.22
A GM és a Honda azt tervezi, hogy 2027-től közösen építenek megfizethető elektromos járműveket –....
2022.05.22
Szünetelt a gépkocsiforgalom a beregsurányi közúti határátkelőhelyen vasárnap a hajnali órákban az....
2022.05.21
Bélyeg és utcatábla is őrzi emlékét, megérdemli, mert ahogy a tehetségesek többsége, Pentelényi....