felmérés
Az autók iránti szeretet még mindig növekszik: "Az autó fontosabbá vált a járvány második évében" - mondta Martin Endlein, a Deutsche Automobil Treuhand (DAT) szóvivője a DAT 2022-es jelentésének bemutatóján. A sofőrök 79 százalékának a saját autója nélkülözhetetlen a mindennapi életben. Tizenkét hónappal korábban 75 százalékuk nem tudta elképzelni a mindennapokat saját autó nélkül.
Illusztráció Mercedes
A mindennapi életben azonban kevésbé használják. Tizenkét hónap alatt átlagosan 13.180 kilométert tettek meg az autótulajdonosok. Ez négy százalékkal kevesebb, mint az előző évben. A dízelmotorosok csökkenése még nagyobb, 5,6 százalékos volt, átlagosan 16.430 kilométerrel.
Mi a helyzet a műhelyekben? Autónként a karbantartási munka nagyjából az előző évi szinten van. Ez vonatkozik a beruházásokra is: minden autótulajdonos átlagosan 316 eurót fektetett be 2021-ben csak karbantartási munkákra.
Fontos az autó gondozása
A sofőrök egyszerűen szeretik az autójukat. Értékének megőrzése ennek megfelelően fontos számukra: 55 százalékuk azonnal javíttatja az apróbb rozsdafoltokat, karcokat, 77 százalékuk nem halasztotta el a közelgő karbantartási és javítási munkákat, 39 százalékuk pedig annyira megszerette autóját, hogy a javításon is gondolkodik, még ha ezek gazdaságtalanok lennének is.
Íme néhány az aktuális a DAT 2022-es jelentésből. A DAT megbízásából a GfK piackutató intézet összesen 4600 embert kérdezett meg 2021 októberében az autóvásárlással és a műhelylátogatással kapcsolatban. Közel 2600-an vettek autót, felerészben új, fele használt autót vásárolt.
Illusztráció Seat
A járvány- és chipválság nem könnyíti meg a vásárlás általános feltételeit. De van pénz. A fogyasztók hajlandóak magasabb árat fizetni: aki 2021-ben új autót vásárolt, átlagosan 37 790 eurót fizetett – többet, mint valaha. Átlagosan 54 260 eurót fizettek egy német prémium márka új autójáért, és 31 840 eurót az importmárkák új autóiért.
Jelentős áremelkedés a márkás kiskereskedelemben
A használt autók ára is történelmi csúcsot ért el, 15 740 eurót tettek ki. Ez 1010 eurós, azaz hét százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Ennek külön oka a használt autók piacán tapasztalható rendkívüli kínálati hiány volt. A márkás kiskereskedőknél 21 250 eurót (14 százalékos növekedés), a magánpiacon pedig 10 010 eurót (három százalékos növekedés) fizettek a vásárlók.
Az alternatív meghajtótípusok egyre terjednek, de összességében sok vásárló még mindig szkeptikus. 2021-ben különösen az újautó-vásárlók fontolgatták alternatív meghajtású autó vásárlását (59 százalék). Ez 21 pontos növekedéssel jelentős előrelépés, a korábbi években csak mérsékelt emelkedések voltak. Valójában kisebb arányban vásároltak ilyen hajtástípust, az összes új regisztráció 43 százaléka az alternatív hajtástípusokhoz tartozott.
Illusztráció Audi
Az autótulajdonosok csaknem fele (46 százalék) úgy nyilatkozott, hogy el tudná képzelni, hogy tisztán elektromos járműre váltson. A többiek vagy egyáltalán nem tudják elképzelni (31 százalék), vagy még mindig bizonytalanok (22 százalék). A legtöbb válaszadó (79 százalék) számára még mindig messze van (három éven belül vagy még később).