vihar

Az E-biciklik jobban vonzzák a villámokat?

2022.09.11.

A kérdés egy tragédia kapcsán merült fel. Pár napja két férfit biciklizés közben, az Alpokban villámcsapás ért. Egyikőjük a híres Balocco édességgyár elnöke volt. Azóta az olasz sajtjó ontja a jótanácsokat, mi a teendő, ha kerekezés közben kap el bennünket a vihar. Mi most arra adunk választ, hogy van-e különbség a hagyományos és az elektromos biciklik között ebben a veszélyzónában.

 

Alberto Balocco, az azonos nevű édességgyártó cég elnöke barátjával, Davide Vigóval kerékpározott néhány napja az Alpokban, amikor váratlanul lecsapott rájuk a vihar. A két biciklis valószínűleg a közeli menedékház felé igyekezett, amikor halálos villámcsapás érte őket. Vajon a szénvázas, elektromos bicikli, amit a hegyi túrára választottak, rontott a helyzeten?  Az E-kerékpárok akkumulátora által generált elektromos mező miatt nagyobb a valószínűsége a villámcsapásnak?

Az olasz moto.it szakértője szerint a kerékpár típusa nem befolyásolja a villámcsapás valószínűségét. Mert igaz, hogy a villámokat energiaforrások vonzzák, de egy akkumulátoros kerékpár elektromos mezeje még elenyészően kicsi a hatóerőkhöz képest. A villámok azért keletkeznek, mert a felettünk lévő felhők és a lábunk alatt lévő föld elektromos potenciáljai között egyensúlyhiány van. Bármi, ami közelebb hozza egymáshoz ezt a két elemet, nagyobb valószínűséggel válik "hídddá" a kisülés számára. Más szóval, akár gyalogolunk, akár kerékpározunk, az áramütés valószínűsége ugyanaz marad.

Tehát a kerékpár és az akkumulátor nem vonzza a villámot, hanem vezeti azt. Ezért a legjobb módszer, ha a biciklit – akár elektromos, akár nem –, a támasztójára állítjuk és jó messze eltávolodunk tőle, mert így a bringa villámhárítóként tud működni. Pont ez a helyzet akkor, amikor valaki nyílt vízen horgászik: a pecabot a villámhárító, és ugyanez a hatás működik a golfozásnál is, az ég felé irányított ütő remek céltáblája a villámoknak.

De visszatérve a kerékpározókra: a nyeregben az ember a "pont", nem pedig a kerékpár. És bár a gumi nagyon jó szigetelő, de még így is végtelenül kiegyensúlyozatlanok a hatóerők. Néhány milliméternyi gumi nem képes megtartani azt a több millió voltos feszültséget, amit a villám hordoz.

Tehát el kell kerülni, hogy mi legyünk a legmagasabb pont. Sík területen, ahol nincs körülöttünk ház, villanyoszlop, fa, a legjobb leszállni a nyeregből és guggoló pozícióba ereszkedni. Semmiképen nem a nedves földre ülő vagy fekvő testtartás a követendő! Szóval, leguggolni, lábujjhegyen, a sarkunkat összeérintve kell megvárni az elemek tombolását. Nem kényelmes pozíció, de így csökkenthető legjobban, hogy villámcsapás áldozatává váljunk.

Lényeges, hogy ezt a testhelyzetet soha ne közvetlenül fa alatt vagy magasles mellett vegyük fel! Az elektromos kisülés a legkönnyebb utat keresi a talajhoz, ezért tilos magányos, magas objektumok közvetlen közelében tartózkodni!

Nem véletlen, hogy az a hely, ahol a villám a két szerencsétlen emberbe csapott, jóval a növényzet szintje felett van, 2500 méteres magasságban, a hegység egy teljesen kopár szakaszán, ahol nincs uralkodóan magas pont. Ez növelte meg a villámcsapás esélyét, nem az elektromos biciklik.

És hogy milyen messzire van tőlünk a vihar epicentruma, ezt könnyen kiszámolhatjuk: a villámlás és a dörgés között eltelt másodperceket megszorozzuk a hang terjedési sebességével, ami levegőben átlag 340 méter/másodperc (a hőmérséklettől és páratartalomtól is függ a pontos érték). Vagy még egyszerűbben: a másodperceket elosztva hárommal megkapjuk a hozzávetőleges távolságot. Ha éppen csak 15-ig számoltunk és halljuk a dörgést, akkor a vihar igen közel, kb. 5 kilométerre van tőlünk, kapcsoljunk turbó sebességre, hogy menedéket találjunk!

És még egy általános jótanács: ha autóban találunk menedéket, villámlás idején ne érjünk se a karosszériához, se a kormányhoz, nyugodtan ülve várjuk meg a vihar elvonulását.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
Elárverezik a svéd autóipari és biztonságtechnikai cég, a Holmbergs Safety Systems gyárát - írja az....
2025.12.12
2025 végére is stabilan tartja pozícióját a Suzuki Vitara és az S-Cross a kompakt SUV szegmensben,....
2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....
2025.12.12
Íme, néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszer a közúti közlekedés biztonságának növelésére.....
2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....
2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....