Haszongépjármű-piac

Az e-kereskedelem fellendülésével a kisteherautók is egyre intelligensebbé válnak

2021.06.17.

A koronavírus-járvány hatására a globális e-kereskedelem népszerűsége az egekbe szökött: a webshopok havi 22 milliárd oldalletöltést mértek 2020-ban. Az elmúlt egy évben az emberek kivételesen nagy arányban vásároltak online alapvető élelmiszereket és kiegészítő termékeket. A fogyasztók várhatóan a jövőben is ragaszkodnak majd az internetes vásárlásokhoz, ezért minden eddiginél több kishaszongépjárműre (LCV) lesz szükség. 

Az online vásárlási boom miatt a haszonjárművek szegmensében lezajló gyors innováció intelligens és környezetbarát áruszállító járművek piaci bevezetését teszi lehetővé – derül ki a flottakezelésben piacvezető LeasePlan legújabb „What’s Next in LCVs” című tanulmányából. A kutatás áttekintést nyújt a kisteherautók és a házhozszállítás legújabb trendjeiről, beleértve a városi logisztikai központok megjelenését, a „big data” szerepét a hatékonyabb kiszállításokban, valamint az újgenerációs LCV-k technológiai fejlesztéseit.

Hogyan alakítják a házhozszállítási szolgáltatások a kisteherautók piacát?

Fotó:LeasePlan

A vásárlás mára az egyik legnépszerűbb online tevékenységgé vált: a webshopos eladások értéke a becslések szerint 2021-ben elérheti a 6,54 billió amerikai dollárt. A házhozszállítási piac azonban nemcsak növekszik, hanem teljesen átalakul a kisteherautók innovációinak köszönhetően. Az alábbi három trend határozza meg az iparág fejlődését:

1. Ultraalacsony kibocsátású zónák

A környezetbarát közlekedés kialakításában már több mint egy tucat nagyváros élen jár, köztük Koppenhága, Amszterdam, London, Párizs és Milánó. Azonban számos további európai város vezet be minden eddiginél több ún. ultraalacsony kibocsátású zónát (ultra-low emission zone – ULEZ) a belvárosi területeken, amelyeknek szigorú kormányzati előírásoknak kell megfelelniük. A tervek szerint néhány éven belül Budapesten is kitiltják majd a dízelautókat a belvárosból. Ez egyre inkább felkelti a vállalatok érdeklődését az elektromos kisteherautók iránt, és felgyorsítja az eLCV-technológiával kapcsolatos fejlesztéseket. A kiszállítócégek ugyanis nem kockáztathatják, hogy amiatt essenek el megrendelésektől, mert megfelelő jármű hiányában nem hajthatnak be ezekbe a zónákba. Bár a mai belső égésű motorral rendelkező kisteherautók „zöldebbek”, mint idősebb dízeles és benzines társaik, és egyelőre még behajthatnak a belvárosi kerületekbe, vitathatatlan, hogy az „ULEZ” zónák elterjedésével az eLCV-ké a jövő.

2. Helyi és fenntartható elosztóközpontok

Az online vásárlások robbanásszerű növekedése, a helyi termékek iránt megnövekedett fogyasztói kereslet és a károsanyag-kibocsátás csökkentését sürgető intézkedések mind az áruszállítási logisztika fejlesztését ösztönzik. Ennek részeként új külvárosi elosztóközpontok jönnek létre, ahonnan a végső címre szállíthatók a termékek. Ezek a logisztikai központok lehetőséget biztosítanak az elektromos LCV-k töltésére és akár más szektorok e-kisteherautói számára is szervizpontként szolgálhatnak.

3. Adatalapú, digitális alkalmazások az optimalizált kiszállítási folyamatért

A kisáruszállító autók valós idejű adatai elengedhetetlenek a házhozszállítási folyamatok optimalizálásához. Éppen ezért az iparág vezető vállalatai egyre nagyobb arányban hasznosítják az LCV-k adatait, és megbízható előrejelzésekkel növelik profitabilitásukat, illetve versenyképességüket. Ez az egyik olyan módszer, amelyet más szektorban tevékenykedő kisteherautó-flottával rendelkező cégek is alkalmazhatnak.

Az újgenerációs LCV-k technológiai fejlesztései

Ma már számos olyan technológiai innováció elérhető a legtöbb gyártó kínálatában, amelyek biztonságosabbá, védettebbé és hatékonyabbá teszik a hagyományos kishaszongépjárműveket.

1. Biztonság

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint évente mintegy 1500 olyan személysérüléses közúti balesetet regisztrálnak, amelyeket teherszállító járművek okoznak. Ez a szám 2019-ben az összes baleset 8,8 százalékát tette ki. A baleseteket követő javítási munkák miatti kiesések jelentős kiadásokkal járnak a szállítócégek számára, ezért óriási nyomás nehezedik az autógyártókra a fejlesztéseik kapcsán. A fejlett LCV-k biztonsági funkciói a járművezetőket és a gyalogosokat egyaránt védik a balesetektől, ráadásul ezek jóvoltából könnyebben elkerülhetők a balesetekkel kapcsolatos költségek a vállalatok számára. A személyautókban megtalálható funkciókon túl a gyártók egyre inkább a kishaszongépjárművekre szabott egyedi technológiát fejlesztenek. Ilyenek például:

  • Az autonóm vészfékező rendszerek, amelyek radart, lézeralapú távérzékelőket (LiDAR) vagy hagyományos kamerákat használnak a jármű közelében található veszélyek felderítésére.
  • Az oldalszél-stabilizáló, amely fedélzeti érzékelőkkel észleli, ha a gépkocsi az erős széllökések miatt keresztszélbe kerül, és automatikusan segít a vezetőnek sávban tartani a járművet.
  • A vezetéstámogató rendszerek, többek között a sávkövető asszisztens, a visszagurulás-gátló rendszer, az adaptív sebességtartó automatika, az intelligens sebességasszisztens és az éberségfigyelő.
  • A vészhelyzeti vagy „kimenekítést segítő” QR-kódok, amelyek az üzemanyag-töltő sapkáján vagy az LCV B-oszlopain, azaz az első ajtók mögötti tartóoszlopokon találhatók. Ezek célja, hogy a segélyszolgálatok gyorsan átlássák a jármű műszaki elrendezését a mentés vagy a helyreállítás során.

2. Védelem

A védelmet szolgáló technológiák alkalmazása közvetlenül hatással lehet a vállalat eredményességére, hiszen csökkenti a lopás vagy a károk kockázatát, a biztosítási díjakat és a javítás, illetve a csere költségeit. A mai modern kisteherautókban már megtalálhatók ezek a technológiák:

  • High-tech biztonsági rendszerek, beleértve a rendkívül érzékeny riasztókat, az akkumulátoros szirénákat és az indításgátlókat.
  • Elektronikus GPS nyomkövetők az LCV pontos helyzetének meghatározására és lopás esetén a jármű távolról történő megállítására.
  • Kameratechnológia a fedélzeti (dash cam) felvételek rögzítéséhez baleseti és biztosítási kárigények esetén.

3. Hatékonyság

A kisteherautó-üzemeltetők számára a hatékonyság és az üzemidő maximalizálása elengedhetetlen az eredményes működéshez. Ezért az újgenerációs LCV-k olyan kulcsfontosságú újításokat kínálnak, amelyek megkönnyítik a flottamenedzserek, a vállalatok és járművezetők életét is:

  • A moduláris gördeszkaplatform-technológia lehetővé teszi az autó egyszerű testre szabását. Mivel az összes kritikus erőátviteli- és hajtáslánc-alkatrész lapos, téglalap alakú csomagolásban található (innen ered a „gördeszka” elnevezés), az autógyártók különböző karosszériákat helyezhetnek el a platform tetején. Így többféle LCV-konfigurációt lehet beállítani, speciális igényekre szabottan (pl. áruszállítás, orvosi felszerelések szállítása, takarítási szolgáltatások stb.).
  • A mechanikus járműhatékonysági megoldások közé tartozik például a továbbfejlesztett aerodinamika, amely előnyösen hat az üzemanyag-fogyasztásra, az elektromos meghajtású segédegységek (APU-k) pedig növelik az üzemidőt.
  • A jármű-karbantartási fejlesztések csökkentik az üzemanyag-fogyasztást és növelik az alkatrészek kopásállóságát, továbbá csökkentik a szükséges olajcserék számát. Ide tartoznak a gumiabroncsnyomás-érzékelők, a motor kopásának állapotát ellenőrző olajelemzés és a csúcstechnológiás kenőanyagok.

Ezekre az igényekre reagálva kínál kishaszongépjárműveket a vállalkozások számára a LeasePlan, amely flottájában az LCV-k aránya globális szinten 23 százalék. A hazai flotta rugalmas FlexiPlan konstrukciójában olyan népszerű modellek érhetők el, mint a Ford Transit L3H2, az Opel Vivaro Cargo Edition L és a Toyota Proace City Van.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....