környezetszennyezés

Az Egyesült Királyság és Kína a dekarbonizáció élén

2017.12.23.

Bár globális szinten az elmúlt három évben körülbelül 2,6%-kal csökkent a szén-dioxid-intenzitás,  ez kevesebb mint fele annak a mértéknek, ami ahhoz szükséges, hogy a globális felmelegedés jóval 2°C alatt maradjon – olvasható a PwC tanulmányában, amely az országok gazdaságainak szén-dioxid-mentesítése terén elért eredményeket és a párizsi éghajlatvédelmi egyezmény céljainak megvalósíthatóságát vizsgálja. 

Az évente megjelenő alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságok indexe (Low Carbon Economy Index, LCEI) a G20-országok szén-dioxid-intenzitás csökkentése terén elért eredményeit követi nyomon (a szén-dioxid-intenzitás az üvegházhatást okozó gázok energiával kapcsolatos kibocsátását méri a GDP egymillió dollárjára vetítve). A tanulmány szerint a 2,6%-os csökkenés jelentős változás a korábbiakhoz képest, ami 2014-ig átlagosan évi 1% volt. Az Indexben szereplő országok közül egyedül az Egyesült Királyságnak és Kínának sikerült szén-dioxid-intenzitását a 2°C-os célnak megfelelő mértékben csökkentenie.

A 2017. évi LCEI a következőket mutatja:

●        A globális kibocsátás növekedési üteme 2016-ban lelassult: mindössze 0,4%-kal növekedett, miközben a globális GDP 3,1%-kal bővült. Az előző évek elemzéseit is vizsgálva elmondható, hogy a szén-dioxid-intenzitás az elmúlt három évben 2,6%-kal csökkent.

●        Alacsonyabb lett a globális szén-dioxid-intenzitás 2,6%-kal, ami azt jelzi, hogy folytatódik a 2014 óta tartó dekarbonizációs trend. Az E7-ek ennél gyorsabb, 4,2%-os csökkenést értek el, míg a G7-ek esetében a dekarbonizációs ráta 2,9% volt.

●        Az Indexben legjobban teljesítők, mint például az Egyesült Királyság, Kína, Mexikó és Ausztrália, a gazdaság növekedésével párhuzamosan tudták csökkenteni a kibocsátást.

●        A sereghajtók, például Indonézia, Argentína, Törökország és Dél-Afrika, mind a GDP-növekedésük mértékét meghaladó kibocsátási növekedési rátával rendelkeztek.

 

„Tanulmányunk azt hangsúlyozza, hogy a párizsi egyezményben foglaltak csak akkor teljesíthetők, ha a részt vevő országok komolyan gondolják a cselekvések felgyorsítását. Amikor az éghajlatváltozással és a 2°C-os céllal kapcsolatos teendőkről esik szó, azt látjuk, hogy a legjobban és a legrosszabbul teljesítő országok közötti szakadék egyre mélyül – és ez a vállalkozások számára is problémát jelent” – mondta Jonathan Grant, a PwC klímaváltozásért felelős igazgatója, a tanulmány társszerzője.

Alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságok indexe

„A vállalatokat a befektetők és más tényezők is arra ösztönzik, hogy mérjék fel a 2°C-os forgatókönyvekkel kapcsolatos kockázatokat. Nem számolnak azonban 2°C-os eredménnyel, mivel a kormányoktól érkező jelzések ezt jelenleg nem támasztják alá.”

„A szén-dioxid-árazás világszerte egyre növekvő szabályozása ellenére az árjelzés gyakran túl gyenge ahhoz, hogy az alacsony szén-dioxid-kibocsátás elérésére irányuló jelentősebb befektetéseket ösztönözzön. Számos vállalat több lehetséges eredménnyel számol, beleértve a szélsőséges időjárás gyakoribbá válását és más éghajlati hatást” – hangsúlyozta a PwC szakértője.

Az Egyesült Királyság és Kína vezet a környezetkímélő növekedésben

Csak az Egyesült Királyságnak és Kínának sikerült dekarbonizációs rátáját a 2°C-os célt meghaladó mértékben csökkentenie.

Az Egyesült Királyság esetében a szén-dioxid-mentesítés mértéke a globális átlagnak közel háromszorosa volt, amelyet a kibocsátás 6%-os csökkentésével sikerült elérni, ami a szénről a gázra történő átállásnak és az alacsonyabb energiafelhasználásnak volt köszönhető. A szigetországnak 2000 óta a legmagasabb átlagos dekarbonizációs rátát sikerült elérnie.

 

●        Ebben a szénerőművek 2025-ig történő tervezett bezárása is szerepet játszott, mivel a szénfelhasználás 52%-kal csökkent.

●        Helyébe a földgáz és a napenergia lépett, mivel a víz- és szélenergia felhasználása az alacsony csapadékszint és szélsebesség miatt csökkent.

●        Mivel a szénalapú energiatermelésről történő átállás már majdnem befejeződött, az Egyesült Királyságnak más kibocsátási forrásokkal is foglalkoznia kell, különösen a fűtési és a közlekedési ágazatban.

 

A lista második helyén a világ legnagyobb energia- és szénfogyasztója, Kína áll, ahol a szénfelhasználás 1,4%-os csökkentése (ami az új energetikai és környezetvédelmi politikáknak köszönhető) jelentős hatással volt a kínai gazdaság szén-dioxid-intenzitására. 2016-ban Kína hozta létre a legnagyobb, megújuló energiaforrásokból származó villamosenergia-kapacitást, amivel az Egyesült Államokat is túlszárnyalta. Ebben a kínai gazdaság átalakulása is szerepet játszott, a szolgáltatóágazat ugyanis az energiaintenzívebb ágazatok növekedését meghaladó ütemben bővült.

Bár az Egyesült Királyság és Kína jelentősen megfékezte szénfogyasztását, más országok – például India, Törökország és Indonézia – kitöltötték ezt a rést. Mivel a fogyasztási szerkezet átalakult, a szénfogyasztás mindössze 1,7%-kal csökkent, és továbbra is a világ energiaszükségletének egyharmadát fedezi. Az olaj- és gázfogyasztás 1,58%-kal nőtt. A nap- és szélenergia-felhasználás 30%-kal, illetve 15,9%-kal növekedett, a globális energiafelhasználásnak azonban továbbra is kis részét képezi.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.15
- A spanyol Pol Espargaro kétéves szerződést kötött a gyorsaságimotoros-világbajnokság MotoGP....
2020.07.15
Hatályba léptek a koronavírus külföldről történő behurcolásának veszélye miatt elrendelt beutazási....
2020.07.15
- Egy személyvonat tehervonattal ütközött kedd éjjel a cseh főváros közelében, a baleset....
2020.07.15
A német kormány gazdaságélénkítő csomagjában nem támogatja a hagyományos belső égésű motorral....
2020.07.14
Csaknem 4500 e-sportoló regisztrált és vett részt a selejtezőkön a Michelisz Norbi és csapata által....
2020.07.14
Az attól függ, mennyi pénzünk van rá. ..
2020.07.14
Nehéz volna olyan alkatrészt megnevezni a Lexus LFA-n, amely a maga műfajában ne teremtett volna új....
2020.07.14
Ester Lauringson Észtországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.07.14
Az Oroszországi Gépjárműgyártók Szövetségének  közlése szerint idén júniusban 14,6 százalékkal....
2020.07.14
A baleset miatt lezárták az érintett útszakaszt - jelentette a Katasztrófavédelem 15 óra után 1....