útépítés

Az ország legnagyobb körhídja épül Hódmezővásárhelynél

2017.05.29.

A 2016. november végi alapkőletétellel kezdődött el a hódmezővásárhelyi északi elkerülő építése, a tizenhárom és fél kilométeres új autóút leglátványosabb, egyben legvitatottabb pontja egy harminc méter sugarú, a vasutat és a közutat külön szintben keresztező körhíd lesz.

Elkészülte után a nettó 28 milliárd forintos infrastruktúra-fejlesztő beruházás Hódmezővásárhelyt tehermentesíteni a 47-es főút átmenő forgalmától – a városhatáron túl köti össze a Kutasit a Szegedi úttal. Az elkerülő nem csak a vásárhelyiek életébe hoz jelentős változásokat, az északról délre tartó autósok, fuvarozók számára is könnyebbséget jelent majd, ha nem kell átrobogniuk a városi utcákon. Fontos, hogy az új összekötő új útszakasz a déli és az északi elkerülőhöz csatlakozva egy komplett körgyűrűt fon majd a város köré, ennek köszönhetően napi 18 ezer átmenő gépkocsi tűnhet el a belterületi utakról.



A beruházás keretében egy 13,4 kilométer hosszú, kétszer egysávos – később kétszer kétsávosra bővíthető – új nyomvonalú út épül. Az elkerülő út az állati fehérjefeldolgozó üzemnél (ATEV) ágazik ki a meglévő 47-es főútból, úgynevezett „T” csomóponttal, majd a Rárósi utat keresztezi négyágú csomóponttal, balra kanyarodó és jobbra kiválást segítő sávokkal. A 45-ös főutat felüljáróval emelik át az elkerülő felett. Nyugati irányba körforgalom épül a régi Kenyere-csatornánál, a mártélyi útnál. A nyomvonal déli irányban halad tovább, a régi tiszai útnál gyalogos és kerékpáros aluljáró épül.

Az elkerülő út felüljáróval keresztezi a Szentes–Hódmezővásárhely Népkert vasútvonalat, a Bodzási utat dél-nyugati irányban érinti, egy körforgalmú csomóponttal. Kopáncsnál a Szeged–Békéscsaba vasútvonal és a meglévő 47-es főút felett egyedi, 30 méter sugarú körhíd épül, mely különszintű körforgalmú csomóponttal csatlakozik a főúthoz. Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. akkori kommunikációs igazgatója az alapkőletételen elmondta, ilyen körhidas csomópont Magyarországon egyedül Budaörsnél épült, a Csongrád megyei azonban nagyobb lesz.



Nagyobb a visszhangja és több az ellenzője is a kopáncsi körhídnak, sok környékbeli és arra autózó véli úgy, pazarlás arra a helyre ekkora „betonmonstrum” – Egy hagyományos csomópont építése esetén a főút melletti bányatavat fel kell tölteni, de ez rengeteg kockázatot hordoz magában – nyilatkozta Loppert Dániel, hozzátette, a süllyedések miatt az út megrepedhet. A NIF hangsúlyozta, a másik oldalon a vasúti sínek magasabban vannak, így a szintbeli kialakítás ott sem oldható meg. – Ezen a szakaszon kizárólag ezzel a technológiával és műszaki paraméterekkel lehet megvalósítani az úgynevezett különszintű keresztezést – mondta a kommunikációs igazgató.

Az elmúlt 30 év leghidegebb januárja után az útépítés a földmunkákkal február közepén indult újra – a humuszleszedéssel, talajkezeléssel, töltésalapozással és -építéssel naponta 12–14 ezer köbméter földet is megmozgattak. Eközben dolgoztak az átereszek építésén, a hírközlési- és elektromosközmű-kiváltásán, s párhuzamosan régészeti feltárások is folytak. A körhídnál a szűk építési terület miatt már a zsaluzási munkákat is toronydaruk segítették és azóta is folyamatosan dolgoznak a szemmel láthatóan tempós kivitelezésen.



– A tervek szerint 2018 tavaszától a közlekedők már használhatják az északi elkerülőt Hódmezővásárhelynél – nyilatkozta Karcagi Orsolya, a NIF Zrt. új kommunikációs igazgatója. Arra ügyeltek az illetékesek, hogy a körhídnál az építés teljes időtartama alatt irányonként egy-egy sávot biztosítsanak a járműveknek.

Igazából még el sem ült a vita arról, hogy szükség van-e ekkora méretű körhídra az elkerülő úton, amikor újabb kezdődött A vásárhelyi képviselő testület minapi ülésén úgy határozott, hogy megvalósíthatósági tanulmányt készíttet egy kilátóra. Ez az északi elkerülő út csomópontjában, a kopáncsi körhíd közepén épülne meg. Ez lenne a város „kapuja" és kidolgozzák azt is, hogyan lehetne a kilátót megközelíteni. Az még nem egyértelmű, miként helyeznék el a kilátót a körhíd közepén, amikor éppen alatta fut a kétszer kétsávos 47-es, a sávokat pedig csak egy keskeny zöld terület választja el.



Fotók: Karnok Csaba - delmagyar.hu

Vannak, akik szerint jó ötlet lenne egy kilátó, akár a város jelképévé is válhatna, de ők vannak a kisebbségben Hódmezővásárhelyen. Az eddigi látványterven még nem szerepel a kilátó, amely a körhíd közepén emelkedne a magasba, ha olyan is nyilvánosságra kerül, okosabbak leszünk.

Sokan nem hiszik, hogy pont oda, a körforgalomba van szükség egy látványelemre, szerintük a benzingőzben, a járművek hangzavarában nincs helye a turizmusnak. Ezzel együtt, ha a kilátó tényleg megépül, van aki azt reméli, gondolnak majd a babakocsis családokra és az idősekre is, és lesz benne lift is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....