Bemutató

Az Overtrail művelet

2025.06.08.

A Lexus NX Overtrail egy olyan suv, amellyel lehet döngetni az autópályán, ugyanakkor simán elboldogul járatlan földutakon is. A japán hibridben az a pláne, hogy ötvözi a prémiumautók finomságát a terepjárók keménységével.

 

Szerző: Heimer György

A luxusterepjáró terepjárósítása – ez nem valamilyen erőltetett szójáték, hanem egy újabb ötlet, az NX modellben testet öltve. A Toyota prémiummárkájának marketingstratégái úgy okoskodtak, miért ne lehetne elhagyni a járt aszfalt utakat a járatlan terepesekért a meglévő Lexus modellpaletta valamelyikével. Ilyen formán az amúgy is magasabb építésű NX suv felfüggesztését 15 milliméterrel megemelték, a tengelyekre vaskos terepabroncsokat akasztottak. Mindezek eredményeként a hasmagasság összesen immár 200 milliméter, vagyis az Overtrail NX-el nem gond letérni a sima betonútról. Igaz, a terepes Lexus nem tud, és nem is akar versenyre kelni az árkon-bokron átgázoló Toyota Land Cruiserrel, de a kiépítetlen földutakat könnyedén veszi – legyen az murvás, homokos, vagy havas.

Az persze nem véletlen, hogy ebbe a négykerekűbe került az Overtrail technika. A középes méretű NX suv a legjobban eladott Lexus modell, nálunk is a legkelendőbbek közé tartozik. A 350h jelű terepváltozatban a Toyota/Lexus kiforrott öntöltős hibridrendszere dolgozik (de van plug in hibrid hajtás is). A 2,5 literes, sornégyes, Atkinson ciklusú benzinmotort két villanyos, az első tengelyen a 182, a hátsón pedig az 54 lóerős elektromotor egészíti ki, így az összteljesítmény 242 lóerő, a csúcsnyomaték pedig 239 Nm.

A terepes NX kívülről exkluzív fényezésében különbözik a sorozat többi tagjától. A szaharabézs karosszériaszín mellett dominál a fekete: sötétek a külső tükörházak, ajtókilincsek, ablakkeretek, keréktárcsák, kerékjárati ívek, elől pedig ott a Lexusok orsó formájú nagy hűtőrácsa, fényesesen fémes keretben.

Bent, a volán mögött a többi NX változatából ismert prémium látvány fogad. Csupán az a különbség, hogy a megemelt építés jóvoltából magasabban ülök, és a terepezés extrája extra felszereltséggel kábít. A szintetikus bőrbevonatú első üléseket az F-Sport kivitelből emelték át, az ajtókban a japán kézművességet hirdető fabetét díszeleg, csúcsminőségben szól a Mark Levison hifi és minden kapcsoló, szerelvény, beleértve a digitális szolgáltatások végtelen sorát Lexusosan finoman működik. A prospektus-ismertető a légkondi levegőminőséget javító megoldását is különlegesként emlegeti. Azt állítják, hogy semlegesíti az utastérben lappangó vírusokat, baktériumokat, miközben felfrissíti a bent ülök haját, bőrét. Apróság, de konzervatív autós lévén külön díjaztam, hogy az infotaintment kijelző mellett a legfontosabb funkcióknak van fizikai gombja, még a napi kilométer-számlálónak is. Azt viszont szokni kell, hogy a máskülönben pazar mikrokapcsolós kilincsű ajtók csak az irányváltó „P” állásában nyithatók. Némi gyakorlást igényelt az is, hogy a multifunkcionális kormány haptikus gombjait milyen sorrendben kell nyomogatni a head up displayen megjelenő info-grafikák műszerfali megjelenítéséhez.

Az újdonság ereje azonban a tereptulajdonságokban rejlik. A Lexus hosszan reklámozza, hogy az Overtrail NX simán elmegy még a süppedősen homokos talajon, a rücskös ballonos terepgumik bírják az éles kavicsokkal nehezített szakaszokat is. Amit megerősíthetek, az all-terrain NX éppen úgy megállja a helyét a Budapest nevű terepen is, mint a kiépítetleneken. Büntetlenül lehet vele padkázni, nagyokat huppanva átugrat a kátyúkon, ugyanakkor autópályán is tudja tartani tempót. Nem sportkocsi, de 7,7 másodperc alatt fenn van százon, s az már csak ráadás, hogy a kényelmes, surrogó hibrid megelégszik 6-7 literes fogyasztással 100 kilométerenként.

Az NX Overtrail azonban nem olcsó mulatság. Listaára majdnem súrolja 30 millió forintot, ami a modellsorozat induló árához képest mintegy 10 milliós ugrás. Kétségtelen, hogy ilyen terepes prémiummot nem igen kínál más a piacon, de az is tény, hogy a konkurens prémiumgyártók, a Mercedes, BMW, Volvo hasonló méretű, összkerékhajtású modelljeit – terepes kivitel nélkül – milliókkal kevesebbért megszámítják.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.06.23
14. alkalommal mérhették össze tudásukat a versenyzők Székesfehérváron - írja a police.hu. ..
2025.06.23
Januárban és februárban 19 ezer 700 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 4,8....
2025.06.23
Nézze meg a videót! ..
2025.06.23
A több száz család megélhetését biztosító gyár bezárása súlyos csapás a helyi közösségnek, és egy....
2025.06.23
A Continental ismét megerősítette vezető pozícióját a független nyári abroncsteszteken: a prémium....
2025.06.23
Két stájer férfi is megsérült szombaton légi balesetben. Egy 46 éves siklóernyős magyar pilóta....
2025.06.22
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 06. 23.....
2025.06.22
Egy szín története a valóság és a legenda között – írja honlapján a német tulajdonban levő olasz....
2025.06.22
A jövő héten Forma–1-es autóval tesztel a Red Bull 17 éves védence, Arvid Lindblad. A....
2025.06.22
A BMW olyan, természetes összetevőket tartalmazó anyagot fejlesztett ki, amely sok tekintetben....