Bemutató
A luxusterepjáró terepjárósítása – ez nem valamilyen erőltetett szójáték, hanem egy újabb ötlet, az NX modellben testet öltve. A Toyota prémiummárkájának marketingstratégái úgy okoskodtak, miért ne lehetne elhagyni a járt aszfalt utakat a járatlan terepesekért a meglévő Lexus modellpaletta valamelyikével. Ilyen formán az amúgy is magasabb építésű NX suv felfüggesztését 15 milliméterrel megemelték, a tengelyekre vaskos terepabroncsokat akasztottak. Mindezek eredményeként a hasmagasság összesen immár 200 milliméter, vagyis az Overtrail NX-el nem gond letérni a sima betonútról. Igaz, a terepes Lexus nem tud, és nem is akar versenyre kelni az árkon-bokron átgázoló Toyota Land Cruiserrel, de a kiépítetlen földutakat könnyedén veszi – legyen az murvás, homokos, vagy havas.
Az persze nem véletlen, hogy ebbe a négykerekűbe került az Overtrail technika. A középes méretű NX suv a legjobban eladott Lexus modell, nálunk is a legkelendőbbek közé tartozik. A 350h jelű terepváltozatban a Toyota/Lexus kiforrott öntöltős hibridrendszere dolgozik (de van plug in hibrid hajtás is). A 2,5 literes, sornégyes, Atkinson ciklusú benzinmotort két villanyos, az első tengelyen a 182, a hátsón pedig az 54 lóerős elektromotor egészíti ki, így az összteljesítmény 242 lóerő, a csúcsnyomaték pedig 239 Nm.
A terepes NX kívülről exkluzív fényezésében különbözik a sorozat többi tagjától. A szaharabézs karosszériaszín mellett dominál a fekete: sötétek a külső tükörházak, ajtókilincsek, ablakkeretek, keréktárcsák, kerékjárati ívek, elől pedig ott a Lexusok orsó formájú nagy hűtőrácsa, fényesesen fémes keretben.
Bent, a volán mögött a többi NX változatából ismert prémium látvány fogad. Csupán az a különbség, hogy a megemelt építés jóvoltából magasabban ülök, és a terepezés extrája extra felszereltséggel kábít. A szintetikus bőrbevonatú első üléseket az F-Sport kivitelből emelték át, az ajtókban a japán kézművességet hirdető fabetét díszeleg, csúcsminőségben szól a Mark Levison hifi és minden kapcsoló, szerelvény, beleértve a digitális szolgáltatások végtelen sorát Lexusosan finoman működik. A prospektus-ismertető a légkondi levegőminőséget javító megoldását is különlegesként emlegeti. Azt állítják, hogy semlegesíti az utastérben lappangó vírusokat, baktériumokat, miközben felfrissíti a bent ülök haját, bőrét. Apróság, de konzervatív autós lévén külön díjaztam, hogy az infotaintment kijelző mellett a legfontosabb funkcióknak van fizikai gombja, még a napi kilométer-számlálónak is. Azt viszont szokni kell, hogy a máskülönben pazar mikrokapcsolós kilincsű ajtók csak az irányváltó „P” állásában nyithatók. Némi gyakorlást igényelt az is, hogy a multifunkcionális kormány haptikus gombjait milyen sorrendben kell nyomogatni a head up displayen megjelenő info-grafikák műszerfali megjelenítéséhez.
Az újdonság ereje azonban a tereptulajdonságokban rejlik. A Lexus hosszan reklámozza, hogy az Overtrail NX simán elmegy még a süppedősen homokos talajon, a rücskös ballonos terepgumik bírják az éles kavicsokkal nehezített szakaszokat is. Amit megerősíthetek, az all-terrain NX éppen úgy megállja a helyét a Budapest nevű terepen is, mint a kiépítetleneken. Büntetlenül lehet vele padkázni, nagyokat huppanva átugrat a kátyúkon, ugyanakkor autópályán is tudja tartani tempót. Nem sportkocsi, de 7,7 másodperc alatt fenn van százon, s az már csak ráadás, hogy a kényelmes, surrogó hibrid megelégszik 6-7 literes fogyasztással 100 kilométerenként.
Az NX Overtrail azonban nem olcsó mulatság. Listaára majdnem súrolja 30 millió forintot, ami a modellsorozat induló árához képest mintegy 10 milliós ugrás. Kétségtelen, hogy ilyen terepes prémiummot nem igen kínál más a piacon, de az is tény, hogy a konkurens prémiumgyártók, a Mercedes, BMW, Volvo hasonló méretű, összkerékhajtású modelljeit – terepes kivitel nélkül – milliókkal kevesebbért megszámítják.