műszerfal

Az új autók egyik legkényesebb pontja

2019.04.24.

Napjaink vásárlóinak egyik kedvenc időtöltése a műszerfal-kialakításokon való jóízű csámcsogás. Amennyire a külső, úgy a belső design is lehet vízválasztó egy autóvásárlás esetén. Nézzünk meg néhány műszerfal típust, hogy lehet-e ötvözni a stílust, a technológiát és a praktikumot; vagy valamelyik hiányában örök kompromisszumra kényszerülnek napjaink vásárlói a piacon?

Ez nekem akkor is túl csupasz.

Az új autók tudásával párhuzamosan fejlődött a kijelzők mérete is. Amióta lehetőség van az android vagy iOS alapú okostelefonok csatlakoztatására, a fekete-fehér, gagyi kijelzők már nem csak számcímeket, hőfokot és időt jeleznek, hanem az applikációk szintjét is hozniuk kell, illetve millió további információt is tálalnak: mindezt stílusosan, de áttekinthetően és praktikusan kell/kellene.

A vásárlókra nagy hatást gyakorol a kormány mögötti és a központi kijelző egyaránt. Egy-egy ötletes megoldás a tervezők részéről, és máris fején találták a szöget: a leendő ügyfél máris modern összhatással találkozik, és nem támadnak benne kétségek, hogy esetleg vajon más vetélytárs a kategóriában meggyőzőbb belépőt produkálna-e. Az új autók egyik gyenge pontja ez a kijelzősdi, ezen rengeteg áll vagy bukik.

Teljesen más dimenzió az új Peugeot-k belseje.

A stílusbeli vonatkozáson túlhaladva a biztonság és a praktikum vízére evezünk, hiszen ezek is kulcsfontosságú szempontok a felhasználó mindennapjaiban. A konstruktőrök kezdetben előszeretettel „pakoltak be egy tabletet” a műszerfal tetejébe – sokszor ízléstelen módon. A kijelző magas pozicionálása viszont előnyös, mert a vezető látóterébe jól illeszkedik, gyakorlatilag az ablakon való kilátáshoz szorosan kapcsolódik annak alsó vonalában elhelyezkedve – tetszik vagy sem.

Az Audiknál például szépen el tudott bújni a műszerfalba a monitor, de akad olyan modell is, amelyben minden információ a kormány mögött látható csak: ez élményautóknál gyakori megoldás, hiszen egy jóízű kupézás vagy kabriózás önfeledt perceiben – például este – teljesen ki lehet zárni az információáradatot, és át lehet adni magunkat a mutatók okozta bűvöletnek és a kanyarvadászatnak. Erre jó példa a TT RS, vagy esetleg a dicséretre méltó BMW Z4, amely már a kaputelefonok korszakában a mai napig igényesnek mondható navigációt és kijelzőt kínált.

Modernnek modern, szépnek szép.

A Volkswagen csoport több modelljében is jellemző megoldás, hogy alsóbb sávba kerül a kijelző. Noha a szellőzőrostélyok csillagközi rombolókhoz hasonlóan felülre toltak, a hatás új és modern, a monitor talán még így is lejjebb helyezkedik el, kevésbé illeszkedik a látótérbe.

A kijelzőkre kezdenek visszatérni a fizikai gombok, illetve a TV-szerű hatalmas megoldásoknál a touch pad egyre finomodott. Jó móka volt eltüntetni a gombokat, de vezetés közben, zsíros újjal eltalálni egy pontot a tableten, ahonnan visszajelzés sem érkezik, az nehézkes és veszélyes. Ahol megmaradtak az érintős „gombok”, általában már finom rezgéssel adja tudtunkra a rendszer, hogy érzékelte ujjunk parancsát.

Az S-osztályban micsoda nagy szám volt a dupla "TV"!

A touch padek esetében nincs szükség jobb kezünk levegőben tartására vagy nem kell ügyeskedni letámasztására, hogy közben be tudjunk pötyögni valamit. Kényelmes pozícióban tudunk billenteni, lapozni, kattintani és firkálni is. A központi rendszerek intelligenciája manapság abban rejlik, hogy tényleg simogatva, tologatva lehet játszani az érintőpadon, kapunk visszajelzést. És ezt fejelik meg a gyártók egyre kifinomultabb hangvezérléssel, amely már nyelvjárásokra is érzékeny, és körülbelül beszélgetni is lehet négykerekűnkkel, képes válaszolni.

Vagyis a stíluson túl a biztonság és a praktikum témában is lehet szempontokat meríteni az előbb felsoroltakból. Jelenleg a gyártók feladata a minél okosabb, ugyanakkor könnyen kezelhető menürendszerek kidolgozása, amelyet ügyesen meg lehet támogatni hangvezérléssel vagy gesztikulációval. És hiába a papíron meg laborban jól működő, modernnek tűnő megoldások, hogyha vezetés közben ösztönszerűen keressük középen a legnagyobb gombot, tekerjük a hangerőszabályozót odafigyelés nélkül. Van, ami 10 év viszonylatában sem változik, például a Z4-es édi rádiókapcsolója, tekerője és a 6 gomb sorban.

Öreg brites ez a belső, pedig szépnek indul, de aztán alább hagy varázsa. Aston Martin DBS Superleggera.

Néha a „csak bedobtak középre egy tabletet” megoldás előnyösebb lehet, de természetesen nem feltétlenül szebb (80 milliós árcédulával sem!). Viszont az Alfa Romeo gyönyörűen illesztette kijelzőjét a műszerfalba! Nálam ez viszi eddig stílusban a prímet, noha a grafika nem annyira nagy szám.

Az RDX belső műszerfal kialakítása az NSX szupersportautóét idézi. Biztonsági szempontból ideális szemmagasságban van a kijelző.

Ízlések és pofonok, az viszont kétségtelen, hogy az elmúlt 4 évben több gyártó is kereste az utat, próbált modern lenni, néha túl gyorsan is. Például a vásárlói visszajelzések alapján került vissza a tekerős állomáskereső a Honda Accordokba az USA-ban 2019-re, míg ugyanitt éves technológiai elismerést kapott a japán gyártó luxusmárkájának új szabadidő-autója, az Acura RDX. Itt nemcsak az új hatás, de a praktikum is kimagasló.

Neked melyik a kedvenc műszerfalad, és melyik az, amelyiket totál átrajzolnád vagy kidobnád belőle az oda nem illő tabletet? Bejön a Lexus kialakítása vagy inkább németes vagy?

A kormány mögött, a műszerfal tetején az a két tekerős nyúlvány fura látvány.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Megkezdte a Kia új elektromos modelljének gyártását a zsolnai gyárban. Stílusosan, egy-egy Kia EV4....
2025.12.06
Levélben fordult az olasz miniszterelnök az Európai Bizottsághoz a hibrid járművek 2035 utáni....
2025.12.06
A McLaren világbajnoki pontlistát vezető brit pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es szezonzáró....
2025.12.06
Ludwig Fazel december 1-jétől  a Volkswagen-csoport új csoportstratégiai, csoporttermék-stratégiai....
2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....