Forma-E
A Formula E idei Monacói Nagydíjának előestéjén leplezték le a hercegségben az új, harmadik generációs Formula E autót, amely új aerodinamikai fejlesztésekkel, jobb energiahatékonysággal és minden korábbinál végsebességgel érkezik majd a versenypályákra. Kifejezetten az utcai pályákon való versenyzésre hangolták a Gen3-as kocsit, amely a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) szerint a „nagy teljesítmény, hatékonyság és fenntarthatóság” verhetetlen kombinációját képviseli.
A szokatlan és meghökkentő, háromszög alakú dizájn szándékosan idézi a vadászgépeket, a kerekek már nem fedettek, komplexebb lett az első szárny, de hagyományos hátsó szárny továbbra sincs, csak két uszony. 14 centivel rövidebb, 7 centivel keskenyebb az új kasztni, hogy a sűrű mezőny könnyebben elférjen a szűk utcai versenypályákon. Bár több alkatrésze van, az új autó 60 kilóval könnyebb a korábbinál: vezetővel együtt csak 843 kilót fog nyomni (a szabályok által megadott minimum tömeg), ami már csak 45 kilóval több, mint az aktuális Forma-1-es autók tömege.
Az új, 95 százalékos hatásfokú villanymotor 477 lóerőt ad le, így a végsebesség állítólag eléri a 322 km/h-t. Ez jelentős előrelépés a 2018-ban bevezetett második generációs autóhoz képest, amelynek motorja csak 340 lóerős volt, és a végsebessége nem haladta meg a 280 km/h-t (a 2014-2017-ig használt első generációs versenyautók motorja pedig csak 272 lóerős volt, ami 225 km/h-s végsebességet jelentett). Persze a végsebességet az utcai pályákon nem fogják tudni kihasználni a pilóták, de a jobb gyorsulást minden kanyarkijáratnál.
Ez az első Formula E autó, amely elöl és hátul külön is rendelkezik villanymotorral, ami azt jelenti, hogy a regenerációs képessége 600 kW-ra nőtt – ez több mint kétszerese a jelenlegi autóénak, amely csak 250 kW-ot tudott. Igaz, az első villanymotor nem hajt, csak fékenergia-visszatáplálást végez, de így legalább komoly fékerővel gazdálkodhat a pilóta. Éppen ezért a mérnökök az új autóból kihagyhatták a hidraulikus, hagyományos fékeket a hátsó tengelyen. Korábban a hátsó regeneratív fékrendszert a kormányon lévő karral aktiválták a pilóták, a Gen3-as autókon ezt már szoftver vezérli.
Az óriási, 600 kW teljesítményű regenerációnak köszönhetően a versenyek során elhasznált energiának már a 40 százaléka származik a fékenergia-visszatáplálásból, csak a maradék 60 százalékot biztosítja az akkumulátor, amelyet így kisebbre tervezhettek. A jelenlegi, Gen2-es autóknál a visszatáplálás csak a felhasznált energia 25 százalékáért felelt, 75 százalék a verseny előtti töltésből származott. A Formula E kiemeli, hogy a Williams Advanced Engineering által fejlesztett új, kisebb kapacitású akkumulátor 600 kW-os maximális töltési teljesítménye közel kétszer akkora, mint a legjobb utcai villámtöltőké.
Javították a fenntarthatóságot is, ami mindig is kiemelt célja volt a 2013-ban életre hívott sorozatnak. Az akkumulátorokat újrahasznosítják, amikor már nincs szükség rájuk, míg a karosszéria nagy részét már lenvászon és újrahasznosított szénszál teszi ki, így több mint 10%-kal csökkent az autó széndioxid-lábnyoma. Az újrahasznosított szénszál az idei szezonban használt Gen2-es régi autók karosszériájából származik, de az új versenyek során keletkező szénszál-szemetet is fel fogják használni folyamatosan. Ez remek ötlet, mivel eddig is sok törmelék keletkezett a pályákon az ütközések során.
Fontos változás, hogy a Michelin helyett már a Hankook lesz a gumiabroncsok beszállítója, továbbra is egyetlen fajtát használnak majd (szárazon és esőben is), az abroncsok körülbelül 26 százaléka természetes gumiból és újrahasznosított szálakból áll majd.
Hét autógyártó már jelezte részvételi szándékát a Formula E ősszel induló kilencedik szezonjára: a DS, a Jaguar, a Mahindra, a Maserati, a Nio, a Nissan és a Porsche. Hozzájuk csatlakozik négy versenyistálló, az ABT, az Andretti, az Envision és a Techeetah.
Műszaki adatok:
|
Gen1 |
Gen2 |
Gen3 |
Hosszúság |
5320 mm |
5160 mm |
5016.2 mm |
Magasság |
1050 mm |
1050 mm |
1023.4 mm |
Szélesség |
1780 mm |
1770 mm |
1700 mm |
Tengelytáv |
3100 mm |
3100 mm |
2970.5 mm |
Tömeg (pilótával együtt) |
920 kg (akku: 450 kg) |
900 kg (akku: 385 kg) |
840 kg |
Maximális teljesítmény |
200 kW |
250 kW |
350 kW |
Maximális visszatáplálás |
100 kW |
250 kW |
600 kW |
Végsebesség |
225 km/h |
280 km/h |
322 km/h |
Motor elhelyezkedése |
Hátul |
Hátul |
Elöl és hátul |
Gumiszállító |
Michelin |
Michelin |
Hankook |
Mikor lesznek pályán a Gen3 autók?
Már nem kell sokat várni, hogy az új autókat versenyezni láthassuk: a 2023-as szezonban debütálnak a Formula E-ben, az első versenyüket várhatóan jövő januárban, Szaúd-Arábiában rendezik majd meg. A Formula E-ben részt vevő istállók a tervek szerint 2022 júniusától kapják meg a Gen3 autó készletét (a karosszéria mindenkinek egyforma marad) és az új abroncsokat, utána pedig elkezdődhet az új specifikációjú autók tesztelése és finomhangolása.
"A Gen3 számos újítást hoz, de mi továbbra is elkötelezettek vagyunk, hogy egy lépéssel továbblépjünk. Már azon gondolkodunk, hogy milyen fejlesztéseket hajthatunk végre a négyéves életciklusa alatt. Vizsgáljuk annak a lehetőségét, hogy az első motor bizonyos körülmények között ne csak visszatápláljon, hanem hajtson is, így megvalósulna a négykerék-meghajtás. Tovább tekintve a Gen4-re, biztosítanunk kell, hogy a Formula E továbbra is az élvonalban maradjon a jövőbeli mobilitás laboratóriumaként" - nyilatkozta a monacói autóbemutatón Alessandra Ciliberti, a Formula E technikai igazgatója és a Gen3-as autó projektvezetője.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!