magyarok

Baross Gábornak az automobilhoz is van köze…

2014.11.13.

Baross Gábor európai kitekintésű közlekedési szakember volt, aki az 1890-es évek elején már tudott az automobil létezéséről is. Jánosi János a Magyar Posta kiváló szakemberének feljegyzéseiből tudjuk, a Föld, Ipar és Kereskedelemügyi Minisztériumban „Műszaki Kar” elnevezéssel egy külön szakmai csoportot hozott létre…

 
Autóval jövök a Rákóczi útról a Keleti pályaudvar felé. Nap, mint nap találkozom Baross Gábor impozáns szobrával. Egy-egy pillanatra látom, ahogy a forgalom engedi. Korábban a szobor a pályaudvar háta mögött állt, - most visszakerült méltó helyére, a felújított Baross térre! 
 
 
Baross Gábort látva, - ahogy mondani szokták, dagad a keblem, ha tetteire, életútjára gondolok! A kiegyezés utáni nemzedékhez tartozott Széchenyit és Kossuthot tekintette példaképnek, elsősorban a közlekedés fejlesztésében látta Magyarország gazdasági és kulturális életének kibontakozását. A felvidéki szabadelvű képviselőre Tisza István miniszterelnök figyelt fel 1882-ben, nyugat-európai szakmai tanulmányútra küldték, közlekedési, közigazgatási ügyekben tájékozódott Németországban, Franciaországban és Belgiumban. Amikor visszajött, általános meglepetésre államtitkári, majd miniszteri kinevezést kapott. És persze óriási feladatokat, évtizedek óta halasztott nagy tervek megvalósításába kezdett. Folyami és tengeri hajózás, kikötők korszerűsítése, a Vaskapu kiépítése az Al-Dunán, a magyar vasút teljesen új alapokra helyezése és fejlesztése, amiben a legtöbbet tette, ezért lett híres, nagy ember! 
 
Baross Gábornak azonban ez sem volt elég! 
 
Az utakról szóló törvénytervezetét 1890-ben terjesztette a Parlament elé, évszázados, megrögzött nehézségeket feloldva ezzel a polgári közteherviselésében. Az „Országos Törvény” 1. számában kihirdetett, a „közutakról és a vámokról szóló I. törvényczikk” volt az, ami a magyarországi közúti igazgatás kezdetét is jelentette. Ez után látott hozzá a transzverzális utak, a kettős funkciójú (közúti és vasúti) hidak kiépítéséhez, szenvedélyesen szorgalmazta a postaszolgálat korszerűsítését, egyáltalán a közlekedés felgyorsítását. 
Európai kitekintésű közlekedési szakember volt, aki az 1890-es évek elején már tudott az automobil létezéséről is. Jánosi János a Magyar Posta kiváló szakemberének feljegyzéseiből tudjuk, a Föld, Ipar és Kereskedelemügyi Minisztériumban „Műszaki Kar” elnevezéssel egy külön szakmai csoportot hozott létre, élére pedig a kor technikai vívmányait naprakészen tudó tisztviselőt, Kolossváry Endre gépészmérnököt állította. A Műszaki Kar tagjai közül csak három név: Bánki Donát, Haltenberger Sámuel, Csonka János… 
 
A sors tragédiája, hogy a megfeszített munkatempóban dolgozó Baross Gábor betegsége, elhatalmasodó tüdőgyulladása ekkorra már felőrölte szervezetét, 1892. május 9-én meghalt. 
 
A Műszaki Kar mérnökei azonban vitték tovább Baross Gábor terveit, a nagy szellemi hagyatékot. Egy év múlva, 1893-ban Bánki Donát és Csonka János már elkészült a benzinmotor karburátorával, Kolossváry Endre és Haltenberger Sámuel pedig Németországban, Svájcban és Franciaországban tanulmányozták az egyre tökéletesedő automobil postai alkalmazását.

Ennek köszönhető, hogy 1896-ban a Magyar Postánál elkezdődtek a kísérletek: cél a levélkézbesítés és csomagszállítás ló üzemről motoros üzemre való átállítása. Németországból és Franciaországból vásároltak automobilokat, közben elkészült az első magyar Csonka féle postajármű is. Már 1900-ban vagyunk, Haltenberger Sámuel postamérnök elindította az első automobil-vezetői tanfolyamot.

Tudom én, hogy a vasminiszter a vasúti közlekedés fejlesztésében lett naggyá, ettől világhíres ember, amikor azonban elhaladok szobra mellett, mindig eszembe jut: Baross Gábornak van köze az automobilhoz is!
 
Balogh Zoltán
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....