Bécs

Bécs szinte lehetetlenné teszi a parkolást a nem ott lakók számára

2022.04.19.

Az osztrák főváros, Bécs jelentősen megnehezíti a járművezetők parkolását a városban. Március óta csak a lakosok parkolhatnak rendszeresen a város területén – írja az automobilwoche.de

 

Többszintes parkoló: Bécsben a nem ottani lakosoknak díjköteles rövid távú parkolózónákban, többszintes parkolókban vagy a város szélén található Park&Ride parkolókban kell parkolniuk. (Fotó: Volkswagen)

Gyors látogatás a nagymamánál vagy a barátoknál a város másik részében? A környékről autóval a városba dolgozni? Bécsi utazás saját járművel? Elvileg még minden lehetséges, de március 1 óta ez jelentősen megnehezült. Ausztria fővárosa klímavédelmi okokból az egész város területére kiterjeszti a lakossági parkolást. Ez azt jelenti, hogy az összes többi sofőrnek – vagyis nem Bécsben élőnek - hétfőtől péntekig 9 és 22 óra között fizetős rövid távú parkolási zónát, többszintes parkolót vagy Park&Ride parkolót kell használnia a város szélén. Az új szabály alól néhány utcában van csak kivétel.

A kétmilliós metropolisz intézkedése a turistákat vagy a hozzátartozóktól érkezőket is érinti. „Ha egy német diák szülei kocsival jönnek a hét folyamán, egyetlen lehetőségük a többszintes parkoló” – mondja a város közlekedési osztályának szóvivője. A cél az, hogy 2030-ra felére csökkentsék a városba ingázó forgalmat. Becslések szerint naponta körülbelül 200 000 ingázó érkezik autóval Bécsbe.

A város több mint 20 éve vezette be az úgynevezett parkolási matricát, amely hosszabb idejű parkolást biztosít a lakók számára, évente 120 eurós díj ellenében. Idővel a város egyre több részére terjesztették ki. Most Bécs 23 kerületéből az utolsó öt következik.

A szociáldemokratákból és liberálisokból álló kormánynak a városháza szerint sikerült meggyőznie a megmaradt kerületeket az intézkedés hasznosságáról. „Az átlagosan napi 23 órán keresztül nem mozgó autók tartós parkolása a közterületeken az egyik legnagyobb probléma és összeegyeztethetetlen a forgalom megszervezésével” – mondja Harald Frey, a Bécsi Egyetem közlekedéstudósa.

Ennek jelentős következményei vannak bizonyos szakmai csoportok és munkáltatóik számára. „Már van néhány alkalmazottunk, aki a parkolómatrica bővítése miatt felmondott” – mondta a Die Presse című újságnak a  93 óvodát üzemeltető cég ügyvezető igazgatója. A környékbeli szakemberek nem akarták vállalni a többletköltségeket, inkább az otthonuk közelében dolgoztak.

Azoknak, akik korábban a saját bejárati ajtaja előtt parkolták le céges autójukat, például a mentősöknek, most a cég telephelyére kell hajtaniuk, és így további kilométereket kell megtenniük. Azok a szállásadók, akiknek kocsmái tömegközlekedéssel nehezen megközelíthetőek, aggódnak vendégeikért. Főleg, hogy a látogatói parkolóhelyeket ezentúl az alkalmazottaknak is igénybe kell venniük – írja a német honlap.

Túlzóak a félelmek?

A város mindezeket a figyelmeztetéseket alaptalannak tartja. Már bebizonyosodott, hogy ezek a félelmek eltúlzottak. Valójában a város sűrű busz- és vonathálózattal rendelkezik. A metrómegállók gyakran csak néhány percnyire vannak egymástól. Az éves jegy minden helyi közlekedésre 365 euróba kerül. A parkolóhely-gazdálkodásból származó bevétel, amely ezután mintegy évi 170 millió euróra emelkedik, közvetlenül a helyi tömegközlekedés további bővítésére irányul.

A város ellenzéke bírálja a lépést, és sok kivételt kér. „Elengedhetetlen, hogy rugalmas megoldásokat kínáljunk az idősebb lakosság és az egyes szakmacsoportok számára” – követeli a konzervatív ÖVP a városházán. A hozzátartozókról van szó, akik gondoskodnak egy gondozásra szoruló családtagról. A jelenlegi modellben a mobilitás korlátozott, különösen az intenzív ellátást igénylő csoportok esetében.

A Német Városok Szövetsége a bécsi kezdeményezésben példát lát arra, hogy egy önkormányzat következetes utat jár be. „Gondosan meg kell vizsgálnunk, hogyan használjuk városaink köztereit – hívogató helyként az élethez, sétához és kerékpározáshoz, nem csak úttestként az autók számára vagy parkolóhelyként” – mondja a vezérigazgató, Helmut Dedy.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....