Bécs
Többszintes parkoló: Bécsben a nem ottani lakosoknak díjköteles rövid távú parkolózónákban, többszintes parkolókban vagy a város szélén található Park&Ride parkolókban kell parkolniuk. (Fotó: Volkswagen)
Gyors látogatás a nagymamánál vagy a barátoknál a város másik részében? A környékről autóval a városba dolgozni? Bécsi utazás saját járművel? Elvileg még minden lehetséges, de március 1 óta ez jelentősen megnehezült. Ausztria fővárosa klímavédelmi okokból az egész város területére kiterjeszti a lakossági parkolást. Ez azt jelenti, hogy az összes többi sofőrnek – vagyis nem Bécsben élőnek - hétfőtől péntekig 9 és 22 óra között fizetős rövid távú parkolási zónát, többszintes parkolót vagy Park&Ride parkolót kell használnia a város szélén. Az új szabály alól néhány utcában van csak kivétel.
A kétmilliós metropolisz intézkedése a turistákat vagy a hozzátartozóktól érkezőket is érinti. „Ha egy német diák szülei kocsival jönnek a hét folyamán, egyetlen lehetőségük a többszintes parkoló” – mondja a város közlekedési osztályának szóvivője. A cél az, hogy 2030-ra felére csökkentsék a városba ingázó forgalmat. Becslések szerint naponta körülbelül 200 000 ingázó érkezik autóval Bécsbe.
A város több mint 20 éve vezette be az úgynevezett parkolási matricát, amely hosszabb idejű parkolást biztosít a lakók számára, évente 120 eurós díj ellenében. Idővel a város egyre több részére terjesztették ki. Most Bécs 23 kerületéből az utolsó öt következik.
A szociáldemokratákból és liberálisokból álló kormánynak a városháza szerint sikerült meggyőznie a megmaradt kerületeket az intézkedés hasznosságáról. „Az átlagosan napi 23 órán keresztül nem mozgó autók tartós parkolása a közterületeken az egyik legnagyobb probléma és összeegyeztethetetlen a forgalom megszervezésével” – mondja Harald Frey, a Bécsi Egyetem közlekedéstudósa.
Ennek jelentős következményei vannak bizonyos szakmai csoportok és munkáltatóik számára. „Már van néhány alkalmazottunk, aki a parkolómatrica bővítése miatt felmondott” – mondta a Die Presse című újságnak a 93 óvodát üzemeltető cég ügyvezető igazgatója. A környékbeli szakemberek nem akarták vállalni a többletköltségeket, inkább az otthonuk közelében dolgoztak.
Azoknak, akik korábban a saját bejárati ajtaja előtt parkolták le céges autójukat, például a mentősöknek, most a cég telephelyére kell hajtaniuk, és így további kilométereket kell megtenniük. Azok a szállásadók, akiknek kocsmái tömegközlekedéssel nehezen megközelíthetőek, aggódnak vendégeikért. Főleg, hogy a látogatói parkolóhelyeket ezentúl az alkalmazottaknak is igénybe kell venniük – írja a német honlap.
Túlzóak a félelmek?
A város mindezeket a figyelmeztetéseket alaptalannak tartja. Már bebizonyosodott, hogy ezek a félelmek eltúlzottak. Valójában a város sűrű busz- és vonathálózattal rendelkezik. A metrómegállók gyakran csak néhány percnyire vannak egymástól. Az éves jegy minden helyi közlekedésre 365 euróba kerül. A parkolóhely-gazdálkodásból származó bevétel, amely ezután mintegy évi 170 millió euróra emelkedik, közvetlenül a helyi tömegközlekedés további bővítésére irányul.
A város ellenzéke bírálja a lépést, és sok kivételt kér. „Elengedhetetlen, hogy rugalmas megoldásokat kínáljunk az idősebb lakosság és az egyes szakmacsoportok számára” – követeli a konzervatív ÖVP a városházán. A hozzátartozókról van szó, akik gondoskodnak egy gondozásra szoruló családtagról. A jelenlegi modellben a mobilitás korlátozott, különösen az intenzív ellátást igénylő csoportok esetében.
A Német Városok Szövetsége a bécsi kezdeményezésben példát lát arra, hogy egy önkormányzat következetes utat jár be. „Gondosan meg kell vizsgálnunk, hogyan használjuk városaink köztereit – hívogató helyként az élethez, sétához és kerékpározáshoz, nem csak úttestként az autók számára vagy parkolóhelyként” – mondja a vezérigazgató, Helmut Dedy.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!