kiegyensúlyozás

A belső égésű motorok tömegkiegyenlítése

2017.12.04.

Az utazási komfort iránti igény és az azt számosító NVH-mérések miatt az autógyártóknak nem csak a motorok minél kisebb károsanyag-kibocsátására, hanem a zajossága és járásegyenletességére is megoldást kell találniuk. A 3 és 4 hengerű motorokban egyaránt alkalmazhatnak kiegyenlítő tengelyeket, de nem ugyanazon „motorremegtető” szabad nyomatékok kiegyenlítésére.

A 3 henger sajátossága

A háromhengerű motorok reneszánszukat élik, hiszen a Wartburg utáni (némi Suzukival enyhített) hosszabb szünet után 2012-ben az „Év motorja” díjat is egy háromhengerű szerezte meg, azóta pedig a gyártók sorra rukkolnak elő az újabbnál újabb háromhengerű konstrukciókkal. A lökettérfogat-csökkentés egyik velejárója, hogy a hengerszámot is csökkenteni kell, ha meg szeretnénk tartani az ideálisnak tekinthető 0,3-06 liter/henger lökettérfogatot. A háromhengerű motorokban a forgó tömegerők a főtengelyen elhelyezett sonkákkal kiegyenlíthető, viszont az alternáló tömegerők által keltett nyomatékok már első rendben is csak két, egymással szemben forgó kiegyenlítő-tengellyel egyenlíthető ki a térgeometriás főtengely miatt. Mivel elsőrendű nyomatékokról van szó, ezért a kiegyenlítő tengely fordulatszáma megegyezik a főtengelyével. A gyártási költségek és a megnövekedett súrlódás miatt mégsem szokták ezt a megoldást alkalmazni. Az Otto-motorok esetében a forgó tömegerők a meghatározók, így sok esetben még most sincsenek kiegyenlítő tengelyek a háromhengerű benzineseken. Az egyenetlen járást a főtengely és a hengerfurat középsíkjának eltolásával és a nagyobb méretű lendkerékkel próbálják csökkenteni.

A dízelmotorok alternáló tömegerőiből származó szabad nyomatékok miatt gyakran alkalmaznak kiegyenlítő tengelyt, melyet a javítások során a megfelelő pozícióba kell állítani.

A forgó tömegerők kiegyenlítését már nem csak a blokkon belül oldják meg, hiszen a lendkereket és a szíjtárcsát is lehet aszimmetrikusan vagy nem körszimmetrikusan gyártani, ezáltal ott is van lehetőség a tömegerők hatásának csökkentésére.

 

4 hengerű motorok kiegyenlítése

A négyhengerű motorok síkgeometriájú és szimmetrikus főtengelyének köszönhetően nem keletkeznek elsőrendű szabad nyomatékok, így általában nem is alkalmaznak kiegyenlítő tengelyt. A másodrendű szabad nyomatékok kiegyenlítésére a főtengely fordulatszámának kétszeresével, egymással szembe forgó kiegyenlítő tengelypár szükséges.

Kiegyenlítő tengelyek

Több szempont alapján is csoportosíthatók a kiegyenlítő tengelyek. Az első szempont a motorra rögzítés módja, mely alapján megkülönböztethetünk beépített és modulként szerelhető tengelyeket. A beépített tengelyeknek az ágyazása a blokkban található, a modulként szerelhető tengelyeket pedig kerettel együtt csavarozzák a blokkra, általában annak aljára.

A csapágyazás alapján nem lehet élesen elkülöníteni a tengelyeket, ugyanis több típusnál előfordul, hogy több csapágytípust is alkalmaznak egy tengely esetén, de elmondható, hogy mind a sikló-, a tűgörgős- és a mélyhornyú golyóscsapágy is elképzelhető a tengelyen.

A meghajtás szempontjából is minden opció előfordul, tehát lánccal, szíjjal vagy fogaskerékkel is hajtható a kiegyenlítő tengely

 

Extra funkciók

A kartergáz-olajszeparálásnak a benzinmotorok károsanyag-kibocsátásában és az öngyulladási hajlamban is szerepe van, ezért a motorgyártók egyre jobb olajleválasztási hatásfokot szeretnének megvalósítani. Ebben a kiegyenlítő-tengely úgy lehet segítségre, hogy a durva leválasztást a forgó tengely is elvégezheti, és úgy megy tovább a kartergáz a finom leválasztóba.

Mivel a kiegyenlítő tengely a motor tengelyével fut, hossza pedig a motorblokk hosszának közelében van, ezért a hajtó tengelyként is hasznát lehet venni, és a motor szabad végét össze tudjuk kötni a váltó felőli oldallal.

Javítás

A javítástechnológiában a kiegyenlítő tengelyek csapágyazása a gyakori feladat. A csapágycsere szinten minden tengelyen lehetséges, de ügyelni kell a tengely pozíciójára. Ugyanez az utasítás érvényes a vezérléscseréhez, hiszen ott is fontos, hogy minden a megfelelő pozícióba kerüljön vissza. A kiegyenlítő tengelyek rossz pozícióba történő visszaszerelésével többet ártunk a motornak, mintha nem is lett volna kiegyenlítő-tengely.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....