Formula Student

Bemutatjuk a SZEngine Motorfejlesztő Csapatot

2014.04.13.

Projektjüket az Audi Hungaria Belső Égésű Motorok tanszéke az Audi Hungaria motorfejlesztési részlegével közösen hívta életre 2008 év végén.

Szerző: Pusztai Dóra

Formula Student:

A versenysorozat során az FS csapatok kereskedelmi forgalomból szerzik be motorjaikat, melyek azonban a szabályok korlátozásai miatt csak komolyabb átalakítások után válnak igazán használhatóvá. Az átdolgozások és a kötelező fojtások miatt ezek a motorok túlsúlyosak, a sorozatban nem ideálisak.
A többi csapattal ellentétben a célunk egy versenymotor kifejlesztése, legyártása és folyamatos továbbfejlesztése. A versenysorozatban lévő tátongó űrt és kínálkozó lehetőséget töltjük be tevékenységünkkel. Európában mi vagyunk az első hallgatói csoport, akik egy teljesen egyedi, a Formula Student versenyszámaira optimalizált motort tervezünk és építünk.

Csapatunk jelenleg 40 taggal büszkélkedhet, melyben egyaránt megtalálható gépészmérnök, villamosmérnök, mechatronikai mérnök, közgazdász és joghallgató. Az egyetemmel, és a partner cégekkel lévő szoros kapcsolatunkat jelképezi logónk hármas egysége is.
 
A csapat életének első nagy mérföldköve, a 2012. november 22-i motorbemutató volt, ahol első körben bizonyíthattuk, hogy érdemes volt létrehozni ezt a nagyszabású projektet. A papírokon lévő tervek megvalósításra kerültek, a modellekből alkatrészek, majd legyártott, késztermék jött létre. A darabokat összeszerelve megkaptuk az első, saját fejlesztésű, egyedi, egyhengeres motorunkat. Sok év kemény munkája beérett!

2013 márciusában került sor – a saját építésű fékpadunkon - a motor első indítására. Több napon keresztül, éjjel-nappal mindenki azon fáradozott, hogy a „csodamasina” beinduljon. Nehéz napok voltak, de a kemény munkának meglett az eredménye. Elindult egy olyan motor, amit mi, saját kezűleg készítettünk. Hihetetlennek tűnik, de mégis igaz. Azóta a motorunk kisebb hibáit küszöböljük ki, a gyermekbetegségeket orvosoljuk, és igyekszünk a kapacitásoknak megfelelően annyit járatni a motort, amennyit csak tudjuk.

A csapat 2013-as évének a legfontosabb eseménye a november 28-ai EVO 2-es motor bemutatása volt. Szerettük volna megmutatni támogatóinknak, szponzorainknak, hogy érdemes ezt a fiatal, célokkal teli, lendületes csapatot támogatni.

A legfontosabb változtatásaink az EVO 1-hez képest a következőek voltak: módosítottunk a hengerfej öntvényén, teljesen új főtengelyt kapott a motor, illetve egy alaposan áttervezett forgattyús házat is, ami 33%- könnyebb, mint előző motorunké. Az első generáció 32 kg volt, így a súlycsökkentés a kitűzött tervek között szerepelt, mely meg is valósult, hiszen az EVO 2 súlyát sikerült 26 kg-ra lefaragni. A vezérlést illetve az olajpumpa hajtását teljesen átterveztük. A hengerfejben dupla szeleprugókat használtunk, és a befecskendezést is optimalizáltuk. További újítás, hogy a fém oldaldeknit átterveztük, és műanyagra cseréltük.

2014 tavaszára elkészülnek az EVO 3 tervei, illetve a feladatok között szerepel EVO 1-es motorunk FS versenyautóba való applikálása. Végső célunk a Formula versenysorozat hivatalos motorbeszállítóivá válni. Reméljük, álmaink a közeljövőben megvalósításra kerülnek.


 

 

 
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Megkezdte a Kia új elektromos modelljének gyártását a zsolnai gyárban. Stílusosan, egy-egy Kia EV4....
2025.12.06
Levélben fordult az olasz miniszterelnök az Európai Bizottsághoz a hibrid járművek 2035 utáni....
2025.12.06
A McLaren világbajnoki pontlistát vezető brit pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es szezonzáró....
2025.12.06
Ludwig Fazel december 1-jétől  a Volkswagen-csoport új csoportstratégiai, csoporttermék-stratégiai....
2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....