formulaautó

Bezárt a bajnokok ovija, ahová Kesjár Csaba is járt

2022.05.13.

A márkasorozat több legendás pilótát nevelt, szomorú szívvel tudatjuk, hogy 55 éves korában bezárt.

1963-ban a Motor Racing Stables tulajdonosa, Geoff Clarke áttelepült Brands Hatchbe, ahol pálya igazgatója, John Webb rábeszélte egy új kategória indítására. Jó döntés volt, mert a legsikeresebb utánpótlás-nevelővé vált a Formula Ford széria, mely 1967-ben indult a brit Brands Hatch versenypályán, és ugyanott rendezték utolsó futamát is.

Globális műfajjá nőtt

A siker titka egyszerű: azonos technikával mindig nagyobb az esély a tehetségek felismerésére, pontosan ennek köszönhette népszerűségét és fejlődését a Formula 1 ovijának is becézett pilótaképző. Nemzetközivé válásával 5 regionális, 19 nemzeti és Európa-bajnokságban versenyeztek négyhengeres Ford-motorral szerelt formula-autókkal.

Szárnyak nélkül

Miközben a motorok mindig korszerűbbek és erősebbek lettek, a versenyek továbbra is izgalmasak maradtak, mert a pilóták képességei domináltak. A mezőny kiegyenlítettségét szolgálta és a Formula Ford sorozat látványosságát garantálta, hogy sokáig nem használtak légterelőket, így nagyobb szerepe volt a vezetési tudásnak.

Az első Formula Ford versenyt a Brands Hatch pályán rendezték 1967 július 2-án, a húsz autós mezőnyben az MRS Lotus 51-essel induló Ray Allen nyert.

Bajnok nevelde

A mezőnyt joggal nevezték a királykategória előszobájának, olykor óvodájának, mert itt kezdett James Hunt, aki 1968-as bajnokként került a Formula-1-be. Az első világbajnoki címet a dél-amerikai szériából érkező Emerson Fittipaldi nyerte. Michael Schumachert, az 1972-es német Formula Ford bajnokság második helyezettjét Willi Weber szerződtette az F3-ba, majd az F1-es Jordan-Ford csapatba, első világbajnoki címét Benetton-Forddal szerezte.

Formula Fordból érkezett Ayrton Senna, Damon Hill, Rubens Barichello, Mark Webber, Jenson Button, Daniel Ricciardo és Lando Norris.

Technika

Induláskor a raliban is sikeres és a London-Mexikó, valamint London-Sydney maratoni győztes Ford motorjára épült a sorozat. Először a Consul Cortina 1,6 literes, 106 lóerős négyhengereséből a Ford 54 darabot adott a sorozathoz.

1993-ban már az 1,8-as Zetec motor 145 lóerős változatát, 2006-ban a Duratec-motorcsalád 1,6-osának 155 lóerősét használták, majd 2012-től 1,6-os, 165 lóerős EcoBoost turbó benzinesre váltottak.

Az észak-amerikai Formula Ford sorozat motorjait a Honda szállította.

Költségek

Az F1600-asként ismert Formula F sorozat koncepciója hasonló volt mint a Formula Renault, Formula BMW, vagy a nőpilótáknak szánt Formula W. Az együléses versenyautók építése 1960-ban indult, akkoriban még a keleti blokkban is megpróbálkoztak a Formula V és Formula Eastern szériával.

Formula Ford szülőhelye Jim Russell versenyiskolája, a Motor Racing Stables, mely Formula Junior autókat használt. Az 1,1-literes Coventry Climax FJ, majd Kent motorok a későbbi Harry Potter filmekből ismertté vált utcai Ford Anglia 105E modellből származtak.

A monopostók ára akkoriban 3000 angol fontba került, erre jött még a nyolcvan fontnyi Dunlop abroncs költsége. A sorozatban később beszállított a a Continental, a Cooper Tire és a Hoosier Racing Tire.

Magyar tragédia

Kesjár Csaba öt bajnoki cím (négy Formula Eastern és egy F3) után 1986-ban lett első az osztrák Formula Ford sorozatban.

1987-ben, a második F1-es Magyar Nagydíjon 150 ezer néző előtt a pénteki szabadedzésen kipróbálhatta a 900 lóerős Zakspeed versenyautót, amivel harmadik körében már gyorsabb volt, mint Christian Danner, aki helyett beszállhatott a Hungaroringen.

Sokan reménykedtek sikeres karrierjében, de hiába: Kesjár Csaba a németországi Norisringen 1988. június 24-én 6 óra 8 perckor Dallara autójával egy balkanyarban kétszáz feletti tempóval féknyom nélkül rohant a fejmagasságú korlátnak, ezzel a halálos tragédiával ért véget az egyetlen magyar Formula Ford bajnok élete.

Kesjár Csaba és Formula Ford versenyautója      Forrás: Fortepan

F1-es pilóták, akik a Formula Fordban rajtoltak

1968. James Hunt, 93 nagydíj, 10 győzelem, 1 vb-cím

1969. Emerson Fittipaldi, 149 nagydíj, 14 győzelem, 2 vb-cím

1981-82. Ayrton Senna, 162 nagydíj, 41 győzelem, 3 vb-cím

1985. Damon Hill, 308 nagydíj, 22 győzelem, 1 vb-cím

1988. Michael Schumacher, 308 nagydíj, 91 győzelem, 7 vb-cím

1989. David Coulthard, 247 nagydíj, 13 győzelem

1989. Rubens Barrichello, 326 nagydíj, 16 győzelem

1995. Mark Webber, 217 nagydíj, 8 győzelem

1998. Jenson Button, 309 nagydíj, 15 győzelem, 1 vb-cím

1999-2000. Anthony Davidson, 24 nagydíj

2005. Daniel Ricciardo, 208 nagydíj, 8 győzelem

2015. Lando Norris, 58 nagydíj

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....