tömegközlekedés

BKK FUTÁR – versenyben az autózással

2021.10.06.

Fővárosunk élhetőségének fontos eleme megszabadulni az autózástól, amelyet gyorsaságban és kiszámíthatóságban is felülmúl már a közösségi közlekedés, a BKK FUTÁR irányításával.

Mekkora élmény volt a hatvanas-hetvenes években hátat fordítani az összevissza járó, kényelmetlen villamosoknak, autóbuszoknak, átülni saját autóba, amellyel vidáman robogtunk be a Vörösmarty térről a Váci utcába, és bárhol simán parkolhattunk!

Jelenleg fordított irányú a változás. Ugyan elvileg sokkal gyorsabbak a mai kocsik az akkoriaknál, de ettől csak még őrjítőbb dugóban araszolni és parkolóhelyet keresve keringeni. Budapest főútvonalain kerékpárutakat jelöltek ki, elvéve egy-egy forgalmi sávot a gépkocsiktól, egyre több a buszsáv, és tudatosan változtatták meg belvárosi egyirányú utcák forgalmi rendjét, hogy akadályozzák az autózást. Tehát a közösségi és a kerékpáros közlekedés kap előnyt, befellegzik az individuális motorizációnak.

Mindettől szerencsére nem rosszabbul jártunk, hanem jobban. A mai komfortos, kulturált metró, villamos és autóbusz menetrend szerint, percre pontosan érkezik, és előre tudjuk, mikor érhetünk célba. Tehát nem egyszerűen arról van szó, hogy kirúgják alólunk az autót, rákényszerítve egy utálatos tömegközlekedésre, hanem az európai nagyvárosok rangsorában is kiválónak számító rendszerre bízhatjuk magunkat, amely győzelemre áll az önmagába fulladó autóáradattal szemben. Egyre többen szoknak át rá, például én már átszoktam, és ez jó azoknak is, akik bármilyen okból – például sok szerszámmal, anyaggal házhoz járó mesterember – kénytelenek kitartani a négykerekű mellett, hiszen csökken a forgalomsűrűség.

Egyetlen példa: a világ leghosszabb villamosa, az 1-es vonalon közlekedő CAF 345 embert szállíthat egyszerre, amihez autóból 144 darabra lenne szükség (a villamosok és az autók átlagos kihasználtsága alapján számolva). Képzeljük ezt a sok-sok kocsit a Nagy Lajos király útjára – hányadik zöld lámpára jutna át az utolsó az Örs vezér téren?  

Jöjjön még néhány beszédes számadat! Budapest négy metró-, 35 villamos- és 280 autóbusz-vonalán naponta 2200 közösségi jármű mozog, 4,3 millió felszállással. Érdekes a napi járatindulások adata is: metró 2531, HÉV 876, villamos 6911, busz 29.240, troli 3550, hajó 71, azaz összesen 43.179. Hogy érhető el, hogy ne egy óriási káosz jöjjön létre, amely gigantikus forgalmi dugóvá tenné a várost? Éppen ez a BKK FUTÁR feladata.

A Kálvin tér mellett, a Szabó Ervin téri épületben működő forgalomirányítási központ szakemberei tartatják be a menetrendeket, hárítják el a közlekedési zavarokat, helyszínelnek baleseteknél, nyújtanak valós idejű utazási információkat, és tartanak kapcsolatot hatóságokkal, szervezetekkel. Behunyt szemmel is maguk előtt látják a metropoliszt, ismerik a neuralgikus pontokat – az egész emlékeztet a légi irányításra, csak itt nem radarképeket figyelnek, hanem számítógép-monitorokat. 1800 járművet tartanak szemmel közvetlenül, egy-egy munkaállomásra 12 vonal 70 járműve jut. 350 fix és forgatható térfigyelő kamera képét, valamint járműveik pontos pozícióját látják (mindegyikben van GPS), bármikor beszélhetnek bármelyik vezetőjével. Lehívhatják a forgalmasabb megállók kijelző tábláit (ezek rádiófrekvenciás, modemes kapcsolatban vannak a központtal), és az aktuális helyzethez igazíthatják az információkat, akárcsak a járműfedélzeti látható és hallható üzeneteket. Ha kell, új hangbemondást készíttetnek és játszanak be.

Elakadás a Kosztolányi Dezső téren, mert villamosvágányon robbant le egy kocsi? Azonnal észreveszik, villogó kék lámpával siet a helyszínre a forgalmizavar-elhárító autó (baj esetére van benne defibrillátor), és riasztják a műszaki segítségre, elvontatásra vagy elszállításra képes partnert. Előre nem bejelentett útfelbontás okoz torlódást egy busz vonalán? Rögtön megkeresik a kivitelezőt, és intézkednek. Mindig van tartalékban 16-18 csuklós busz, ezeket vehetik igénybe, ha például egy szakaszon villamos pótlására van szükség. Más európai városokban nem így van: ha elakad egy jármű, akkor mindenki magára hagyva oldhatja meg a problémáját.

Az utazóközönséggel több csatornán tartanak kapcsolatot. Évente 1200 facebook-posztot tesznek fel, háromszor ennyi a BKK infó bejegyzések száma, 11 ezer hírlevelet adnak ki, és 25 ezer rádióadásban szólalnak meg aktuális információik. A Waze navigációs applikáció is támaszkodik a BKK FUTÁR forgalmi adataira, eltereli az autósokat a bedugult területektől. A legfontosabb talán a BKK FUTÁR internetes utazástervező, több variánst ajánl fel az indulás helyétől a célpontig, térképen mutatva a gyaloglós szakaszokat, és hogy melyik járatra hol kell felszállni, percnyi pontossággal megadva az időtartamot.

Érdekes volt megnézni a BKK FUTÁR központi forgalomirányító termét, ahol csend és nyugalom honol, akármennyire zajlik odakinn az élet. Gyakorlott, hozzáértő emberek, képernyőket figyelve, tartják ujjukat Budapest forgatagának pulzusán. Végső soron nemcsak saját járműállományukat tartják szemmel és igazgatják, hanem áttételesen az autók közlekedését is, hiszen ugyanabban a térben nyüzsög a közösségi és az individuális módot választók tömege, és ha bármelyikben zavar támad, kihat a másik oldalra is.

Talán nem is gondolták volna autósok, hogy akkor is sokat köszönhetnek a budapesti közösségi közlekedésnek, ha sohasem veszik igénybe szolgáltatásait. Így talán könnyebben emésztik meg, hogy előbb-utóbb jobban járnak, ha legalább a városban mozogva, elengedik szeretett, netán imádott kocsijukat. Legyen így!   

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..