járműgyártás

BMW 5-ös plug in hibrid: újból kivesézték

2020.10.29.

A modellfejlesztés végtelen történet, mindig van feljebb, a jó mindig lehet jobb. Így lehet ezzel a BMW is, amely az idén látta elérkezettnek, hogy tovább tökéletesítse a négy éve kihozott legutóbbi 5-ösét. Az immár 48 éves, hét modellciklust megélt sorozat alighanem örökzöld, eddig több mint 8,5 milliót gyártottak belőle. A hozzánk mostanában befutott bajor prémium ezúttal is egy sor innovatív technikával kábít, körítésként hibridizálva.

Szerző: Heimer György

A sportosnak mondott limuzin/kombi karosszéria vonalai maradtak ugyanúgy, mint a 2016-os évjáratú G30-as sorozatban, a tervezők jórészt a kocsi első és hátsó részén fazoníroztak. Szélesebbre húzták a márka védjegyének számító vese alakú hűtőrácsokat, de a formai változások közben tartalmilag is újítottak, többi között a világításon. A fényjátékokon túl, a led technikájú fényszórókban már benne vannak az adaptív kanyarfények, extraként pedig rendelhető matrix funkció szerint működő, vakításmentes távolságifény-asszisztens, sőt lézervilágítás, amely akár 650 méterig is átfúrja a sötétséget. Bent az utastérben – ugyanúgy, mint kívül – minden prémiumosan pazar, talán még mutatósabb, mint korábban.

Jó megmarkolni a vastag bőrkormányt, elterpeszkedni a motorosan állítható, hófehér napabőr-üléseken, végigtapogatni a dekorbetéteket, nyomogatni a precízen működő kezelőszerveket, -gombokat. A középkonzolon szembeötlő újdonság a nagyobb, 12,3 colos átmérőjű érintőképernyő – színes, tűéles rajzolatú, az információs-szórakoztató szolgáltatások hangra, és gesztusmutogatásra is vezérelhetők. A vezető előtti műszerfalon már itt is a BMW más modelljeiből ismert LCD óracsoport működik, bár megkockáztatom: a kombinált, digitális adatokkal zsúfolt elrendezést szokni kell, főként az idősebb, kerek számlapos, analóg órákon „szocializált” úrvezetőknek.

Talán mondani sem kell, hogy a tovább tökéletesített sportlimo is éppen olyan agilis, mint az elődmodell. Alapfelszerelés a nyolcfokozatú Steptronic automata sebességváltó, extraként lehet intelligens xDrive összkerékhajtás, vagy az első kerekekkel ellentétes irányba forduló aktív hátsókerék-kormányzás, amely 3 km/óra sebesség alatt a parkolás manőverét teszi még könnyebbé. Az önvezetés irányába mutató újabb lépés a vezetést támogató rendszerek innovációi is. Ilyen a Driving Assistant nevű csomagban a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (Lane Departure Warning), amely a sofőr elbambulása, azaz a forgalmi sáv elhagyása esetén nem csupán figyelmeztet, hanem aktív kormányzással vissza is „rántja” az autót a haladási sávba. A kormányzó- és sávtartó asszisztens (Steering and Lane Control Assistant) már magától aktív navigációra képes: a navi adataiból előre látja az úti célhoz vezető sávváltásokat, s a vezető helyett azokat meg is teheti. Újszerű az úgynevezett automatikus leállósáv-megkülönböztetés is, amely dugó esetén – ha például hátulról szirénázó mentőautó közelít – a kocsi automatikusan félrehúzódik, a leállósávba kormányoz. Nem kevésbé ötletes a parkoló asszisztens tolatási segédlete. Eszerint a parkolást megelőző 50 méteren megtett összes kormánymozdulatot a rendszer eltárolja, úgy hogy tolatáskor milliméterre pontosan ugyanazt a mozgást ismétli, csak éppen visszafelé.

A bajor prémiumatléta ugyanakkor minden korábbinál szélesebb választékú hajtáslánccal érkezik. A hagyományos benzines-dízeles motorok mellett első nekifutásra ötféle plug in hibrid hajtást kínálnak, s mint ahogy a márkaismertető kiemeli: a 2019 őszén bemutatott mild hibrid technikát most az összes négy- és hathengeres motorral szerelt modellváltozatban alkalmazzák. Eszerint a 48 volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild hibrid egység egy második akkumulátorba visszatáplálja a fékezéskor felszabaduló energiát, amellyel nem csupán a fedélzeti elektromos rendszert látja el, de 8 kW (11 lóerő) azonnali többlettel képes fokozni a belsőégésű motor teljesítményét. És hogy ez a gyakorlatban mit jelent, arról az 530e xDrive plug in tesztautó szolgált volán mögötti tapasztalatokkal. E modellváltozatban a kétliteres, TwinPower turbós benzinmotor és egy 80 kW (109 LE) elektromotor dolgozik össze, amelynek rendszerteljesítménye 215 kW (292 LE). Mindennek eredményeként a kocsi 5,9 másodperc alatt van fent százon, végsebessége 235 km/óra. Igen, nem újság, az 5-ös nagyon tud menni, ha odalépnek, de az emissziómentes haladás szempontjából azért némi kompromisszum szükségeltetik. A tesztautó elektromos hatótávolsága a gyárilag megadott 56-58 kilométerrel szemben nekünk inkább csak 50-re jött ki, tisztán elektromos hajtással a végsebesség 140 km/óra, a lemerült telepek feltöltése még nyilvános oszlopoknál is időigényes, eltartott vagy három óráig. Aztán a 100 kilométerre megadott 2 literes átlagfogyasztás jól hangzik, de nem teljesen korrekt. Autópályán – ahol az e-szufla gyorsan elillan, vagy legalábbis tartalékolható városi közlekedésre – a hibrid 5-ös megiszik 7 litert is, ami persze egy drabális, több mint 1,6 tonnás négykerekű esetében kiváló érték. Mindez azonban jelzi: jelenleg itt tart a hibridtechnika, jóllehet az már megfelel pufogtatás nélküli rövid városi közlekedés szokásainak, s nem utolsó sorban a szigorodó légtisztasági Euro normák kívánalmainak. A konnektoros bajor hibrid kellendőségét tovább fokozza a zöld rendszámmal járó parkolási és adózási kedvezmények, olyannyira, hogy a plug in hajtáslánc már nálunk is népszerűbb a dízelekénél.

Mindemellett az 5-ös nemcsak technikájában, hanem árképzésében is csúcskategóriájú. A legolcsóbb benzines, az 520i változat ára 14,75 millió forint, az 530 xDrive plug in hibrid valamivel 19 millió forint alatt startol, de a minden autós jóval felszerelt tesztautó 31 millió forintba kerül. Csak mutatóba: az integrált aktív kormányzás 422,2 ezer, a vezetést támogató Driving Assistant Professional 911,8 ezer, a lézervilágítás 675,4 ezer, az antracit színű alcantara tetőkárpit 405,3 ezer, az M sport csomag közel 2 millió forint, de a kapcsolók körüli kerámiafoglalatért is elkérnek vagy 200 ezret. Mellbevágó, ám az üzleti prémiumnak mondott szegmensben ez az árszint. Nálunk a 3-as, az X5-ös és az X3-as után az 5-ös csak a negyedik legkedveltebb BMW modell, az év első hat hónapjában csak abból 64 talált gazdára.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....