gyorsulás

Bődületes gyorsulási világcsúcs: egy másodperc alatt százon

2023.09.29.

 

Bődületes gyorsulási világcsúcsot állított fel egy zürichi diákcsoport által fejlesztett mini versenyautó: mindössze 0,96 másodperc alatt érte el az óránkénti száz kilométeres sebességet.

 

Az eddigi rekord a Stuttgarti Egyetem csapatáé volt, elektromos autójuk pont egy évvel ezelőtt 1,461 másodperc alatt gyorsult fel álló helyzetből száz kilométeres sebességre. A zürichiek ezen az időn fél másodpercet javítottak, egyharmadot lefaragva az eddigi rekordból, ami igen tetemes előny. A Rimac Nevera labdába sem rúghat a három hónapja elért 1,81 másodperces idejével.

Mythen nevű mini elektromos versenyautót – vagy inkább go-kartot - a zürichi műszaki egyetem (ETH) és a Luzerni Alkalmazott Tudományok Egyetemének diákjaiból álló zürichi akadémiai motorsportklub (AMZ) csapata építette, amely évek óta kísérletezik rekordöntögető elektromos autókkal. Először 2014-ben, majd 2016-ban állított fel világcsúcsot. A kilenc évvel ezelőtti első világrekordjuk 1,785 másodperc volt, és harminc méter elengedő volt ahhoz, hogy a jármű felgyorsuljon nulláról százra.

A mostani rekordállításkor a szokatlan külsejű versenyautót egy hölgy, Kate Maggetti röpítette százra, vagyis az igen férfias versenyben jelen pillanatban nő áll az élen. Mindössze 12,3 métert kellett megtennie ahhoz, hogy háromszámjegyű adatot lásson a műszerfalon, és ekkor csaknem 3G gyorsulási erő tapasztotta a székhez. 

A Guinness World Records megerősítette, hogy a Mythen megdöntötte az elektromos autók gyorsulási világrekordját, és ezzel hihetetlenül magasra tette a mércét mindazok számára, akik a koronára pályáznak.

A Mythen összsúlya mindössze 140 kilogramm, köszönhetően a karbonból és alumíniumból készült méhsejtes szerkezetű váznak. A négy kerékagymotor összteljesítménye 326 lóerő, ami 2,32 lőerő/kilogrammot jelent, és ez olyan arány, amellyel a világ legerősebb elektromos hiperautói sem tudnak versenyezni.

Az autó teljesítménye tömegéhez képest akkora, hogy szinte lehetetlen a földön tartani.  A svájci diákcsapat ezért olyan vákuumos ventilátorrendszert fejlesztett ki, amely mint egy porszívó, az aszfalthoz szippantja az autót, rendkívüli stabilitást biztosítva. Az autónak nincsenek elől és hátul „szárnyai”, mint a Forma-1-es autóknak.

Az AMZ csapata olyan világcsúcsot állított fel, amely megdöntésére nem akármilyen mérnöki teljesítményre lesz szükség. De a svájci diákok nem is számítanak arra, hogy ez egyhamar megtörténik.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....