Toyota

Brüsszelben debütált a megújult Toyota Auris

2015.06.16.

Két vadonatúj motorral, egy átdolgozott erőforrással, sokkal szebb külsővel Brüsszelben mutatták be a megújult Toyota Aurist. A budapesti nyárból a belga őszbe utaztunk, hogy ki is próbálhassuk.

Harminc fok után a tizenhat-tizennyolc csípősnek tűnik. A belga főváros időjárását még a Toyota sem tudja befolyásolni, így aztán meglehetősen barátságtalan időben kezdődik az autók kiosztása a Brüsszeltől 29 kilométerre fekvő wellness hotel udvarán. Titkon drukkolok, hogy egy hibriddel kezdhessek, ha már hibridben egy nagyhatalomnak számító autógyártó meghívását élvezhetem. Jól indul minden, mert kívánságom teljesül. Az Auris hibridbe szinte bemenekülök a hideg elől, talán majd másnap kisüt a nap, a fotózás is könnyebb lesz, mert ahogy a régi mondás tartja, a jó fotóhoz három dolog kell: fény, kép és ész. A külső tehát marad későbbre, kezdjük a belsővel.

Gyorsan otthon érzem magam, bár az i-padot nem hoztam magammal, mégis szembe köszön velem egy 7 colos érintőképernyő. Rögtön kényszert is érzek, hogy megnyomjak valamit, ehhez azonban be kell indítani az autót. Gombnyomásra életre kel a képernyő, a Toyota figyelmességének köszönhetően magyar nyelvre állították, így figyelmeztet a GPS, hogy óvatosan vezessek. Nem csak a képernyőt, az autó műszerfalát is végigsimítom, kellemes tapintásúak az anyagok, legyen műanyag vagy fém. És persze szagolok is. Mióta jártam egy másik nagy gyártó szagláskutató részlegében, megtanultam, nem mindegy, milyen szaga van egy autónak. Az Aurisé kellemes.

Negyven évi benzines múlttal a hátam mögött – magyarán csak belső égésű motorral szerelt autót tulajdonoltam, - mindig különleges érzés egy hibridet vezetni. Ahogy az autó hang nélkül elindul, az elektromotor csendben duruzsol. A szálloda belső útján tartom a harmincat, hangtalanul halad az Auris. Majd a főútra ráfordulva padlógázzal elstartolok. Az első benyomás mindig a legfontosabb, az pedig egyértelmű: dinamikus gyorsulás, erőt sugall az autó. Száznegyvenig könnyen eljutok, aztán a belga forgalom megálljt parancsol. Tíz perc után olyan érzésem van, mintha mindig Toyota Auris hibridet vezetnék.

Alattam, pontosabban a motorháztető alatt egy 1,8 literes VVT-i Atkinson ciklusú benzinmotor, illetve egy elektromos motor dolgozik, amelyek együttes teljesítménye 136 LE, 10,9 másodperc kell a százas tempóig. . A hibrid végsebesség 180 km/óra, amelynek elérését lehetetlenné tette a Brüsszel környéki folyamatos forgalom, meg persze a közlekedési szabályok betartása.

Este a Toyota vezetői prezentálják a részletes adatokat. Toshio Kanei, a Toyota European projektigazgatója elmondja, a Toyotának rendkívül fontos piac Európa, ahol az ügyfelek igényesek, a verseny nagy, különösen a C-szegmensben. Ezért a Toyota úgy döntött, hogy a 2012-ben megjelent második generációs Aurist a vásárlók és a kereskedők visszajelzései alapján megújítja.

A megújulás a motorválasztékra is kiterjedt. Az eddig is elérhető, 1,33 literes Dual VVT-i, valamint az 1,6 literes Valvematic erőforrások mellett a vadonatúj, közvetlen befecskendezéses 1.2T turbómotor egészíti ki az Auris benzinmotoros kínálatát. A 2,0 literes turbódízel motor helyére egy új fejlesztésű, 1,6 literes D-4D erőforrás lépett, míg az 1.4 D-4D motort alapvetően átdolgozták.

Az új Auris a brüsszeli EU-központ előtt.

Az 1.2T turbómotor 1197 cm3-es, 16 szelepes, négyhengeres, közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotorja egy hagyományos, 1,6 literes erőforráshoz mérhető teljesítményszintet képes nyújtani, számottevően kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás és CO2-kibocsátás mellett. Az új motor maximális teljesítménye 116 LE, maximális forgatónyomatéka 185 Nm a lenyűgöző 1500/perctől egészen 4000/perc fordulatszámig. Hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltóval társítva a motor igen versenyképes 10,1 mp alatt gyorsítja az új Aurist 100 km/óra sebességre, a modell végsebessége 200 km/óra.

Az új erőforrás emellett beéri mindössze 4,7 liter üzemanyaggal 100 kilométeren, CO2-kibocsátása pedig csupán 109 g/km, ami igen kedvező üzemben tartási költségeket jelent. A motor Multidrive S (CVT automata) sebességváltóval is társítható; ebben az esetben az üzemanyag-fogyasztás 4,6 l/100 km, a CO2-kibocsátás 106 g/km.

Az Auris kínálatában most első ízben megjelenő, új, 1598 cm3-es turbódízel motor a leköszönő, 2,0 literes erőforrás helyére lép. Az új motor maximális teljesítménye 112 LE, legnagyobb forgatónyomatéka 270 Nm (1750- 2250/perc között). Az Auris 1.6 D-4D így kategóriáján belül igen versenyképes menetdinamikai sarokszámokkal büszkélkedhet: 0-100 km/óra 10,5 másodperc alatt, 80-120 km/óra (5. fokozatban) 10,9 másodperc alatt, 190 km/óra végsebesség. Az üzemanyag-fogyasztás 4,1 l/100 km.

Megtudhatjuk azt is, a 2015-ös Auris modellcsalád öt alapvető területen újult meg számottevő mértékben: ezek a dizájn, az érzékelhető minőség, a hybrid modell, a biztonság, valamint a modell eddigi piaci lefedettségét mintegy 40 százalékkal javító, új hajtáslánc-variációk.

És mitől hibrid nagyhatalom a Toyota?

A modell jelenleg a nyugat-európai Auris-eladások több mint 50 százalékát teszi ki, és az elkövetkező években ez a szám várhatóan tovább emelkedik. Azóta, hogy az Auris kínálatában megjelent a hibrid hajtáslánc, több mint 200 000 példányban talált gazdára a modell: az Auris jelenleg Európa legkeresettebb hibrid gépkocsija.

Itt van Brüsszelben Krajcsovits Sándor, a Toyota Central Europe  Kft. termék, marketing és PR-vezetője, akitől megtudjuk, típustól, felszereltségtől függően nagyon eltérőek az árak.  4,14 millió forinttól már beülhetünk egy új Aurisba. A hibrid verzió alapára 6.460.000 forint.

Másnap ragyogó napsütés fogad bennünket Belgiumban. Az új Aurist megmutatjuk Brüsszel jelképének, az Atomiumnak és az Európai Bizottság központjának is. A napsütésben egy áramvonalas, szép autó tárul elénk.

Az Auris első és hátsó traktusát mindenre kiterjedően áttervezték, ami szélesebb megjelenéssel és alacsonyabb tömegközépponttal ruházta fel a járművet. Az Auris kiállása ezzel elegánsabb, kifinomultabb lett.

Elöl krómozott „szárnyakban” folytatódik az új, eddiginél erőteljesebb Toyota logó. A motorháztető belépő éle alatt végigfutó, markáns felső szárny a jármű teljes szélességében végigfut. A kevésbé prominens, alsó szárny az első lökhárító felső felületén fut végig, a LED-es nappali fénnyel szerelt új, LED-es fényszóró belső éléig.

A LED-es világítástechnológia számos előnyt kínál a hagyományos izzókkal szemben: az általuk kibocsátott fény színhőmérséklete közelebb áll a természetes napfényéhez, energiafogyasztásuk alacsonyabb, élettartamuk pedig 100 000 óra –csaknem annyi, mint magáé a járművé.

Egy autóbemutató után két egyszerű kérdés adódik, amelyre válaszolni lehet. Kellemes-e vezetni az új Aurist? Tartós kapcsolatra lépnék-e vele?

Két határozott igen a legegyszerűbb válasz.   

És hogy a két napos program vége is emlékezetes maradjon, ellátogatunk a Toyota brüsszeli fejlesztő központjába, ahol élőben átélhetjük a Pre-Collision System áldásos hatását. A koccanásos baleseteket szinte száz százalékban kiszűri ez a biztonsági berendezés, amely harminc kilométeres sebességig teljesen lefékezi az autót, ha akadály tornyul előtte. Nyolcan kilométeres sebességig pedig jelentősen csökkenti a becsapódás erejét, ha a vezető elbambulna és elfelejteni fékezni. A Toyota Safety Sense a Pre-Collision Systemen kívül olyan funkciókat is kínál az ügyfeleknek, mint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, az automatikus távolsági fény vezérlés, vagy a jelzőtábla-felismerő funkció. Ennek ára Magyarországon 160 ezer forint. 

Brüsszelből Koloszár Tamás tudósított.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.20
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.06.20
A Múzeumok éjszakáján, szombaton nyílik meg a Földalatti Vasúti Múzeum új kiállítása, amely a 150....
2024.06.20
1999-ben történelmet írt a BMW V12 LMR, ami két Le Mans korszak között tudta megnyerni a 24 órás....
2024.06.20
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma májusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai....
2024.06.20
A Le Mans-i 24 órás versenyen debütált a Michelin bemutatja levegő nélküli holdjárókerekének....
2024.06.20
Május végén rendezték meg a szlovákiai Svidnikben az idei Big Rocket Cup-ot, melyre a Szegedi....
2024.06.20
A Miskolci Egyetem (ME) és a CATL Debrecen együttműködési megállapodást kötött, amely szerint a....
2024.06.20
Dubaj rendőrsége ezen a héten avatta fel a Tesla elektromosautó-gyár extravagáns terepjárójának....
2024.06.20
Májusban 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett villanyautók száma Magyarországon. ..
2024.06.20
A Mercedes jelenleg zajló beruházásai nyomán Magyarország legnagyobb kapacitással bíró autógyára....