Busexpo

Buszparádé a Zsámbék-ringen

2016.04.20.

Ez már rég nem csak szakmai bemutató, hanem zarándokhely.

                                                                                                                   A szerző felvételei

Konferencia a felső szinten

Buszokat kiállítani helyigényes vállalkozás, így ha valaki kíváncsi az újdonságokra és persze a csodás veteránokra, akkor bizony jó néhány kilométert kell autóznia. Éveken át a tököli repülőtéren rendezték a buszfesztivált, mely nevéhez illően igazán közönségbarát volt: tágas parkolóhelyek, gyors transzfer és bőséges placc a kiállítóknak. Aztán jött a konkurens rendezvény, a Busexpo, melyet már negyedszer rendeztek meg a Zsámbék ringen.

A helyszűkével nem sokat lehet kezdeni, mert behatárolt a mezők közé szorított a parkolási lehetőség, így csak a tanpályához vezető bekötő út egyik oldalán lehet személyautóval megállni. A midibuszos transzfer némileg enyhíti a gondot, az viszont jó, hogy a Zsámbékon kulturált tanácskozóhely van. Nem véletlenül tartották a Busepóval egy időben és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szervezésében a XXII. Országos Személyszállítási Szakmai Konferenciát, melyen rangos magyar és külföldi előadók közreműködésével vitatták meg a piac aktuális helyzetét és perspektíváit.

Buszflotta a szerpentinen

A látványos bemutatókat természetesen egy szinttel lejjebb, a ringen tartották. Ami jó volt, hogy nem csak álltak a kiállítási darabok, hanem többségüket menet közben is ki lehetett próbálni. Ráadásul új gyártók is megjelentek a kiállításon, mint például a Temsa és a Solaris, utóbbit trolibuszairól már ismerhetik a fővárosiak. A negyven kiállító között volt a Rába, a Kravtex, a K-F Service Solutions, és a kiállított típusok között megtaláljuk a Fordot, az ISUZU-t, az IVECO-t, a MAN-t, a Mercedest, a Scaniát, a SETRA-t, a VDL BOVA-t és a VOLVO-t is. A minden eddiginél nagyobb érdeklődés miatt az idei expót 4400 négyzetméter szabadtéri és 600 négyzetméter sátras kiállítási területen rendezték meg.

Négykarikás stand

Külön szervizkamionnal jelent meg a kiállításon az Audi Motorsport Akadémia, melynek fiatal magyar hallgatója is van a 15 éves magyar Keszthelyi Vivien személyben. Vivi kedvesen pózolt a TT Coupé mellett, az RS6-os Avant társaságában. Csatlakozott még a flottához egy távirányítású TT Roadster, melyet nemcsak a legfiatalabb csodáltak sóvárogva. Nagyjából ilyeneket lehetett hallani, hogy bár csak most lennénk gyerekek, meg hogy egy pedálos Moszkvicsnak is hogy örültünk volna annak idején. Viviennek már nem kell tekernie, mert 375 lóerőnyi ménes hajtja Audiját, amit fiatal kora miatt egyelőre csak zárt pályán vezethet, de ő ennek is örül, mert a versenyzés volt az álma, ami most megvalósult.

Veterán sor

Szokás szerint az újdonságoknál is nagyobb érdeklődés övezte a veteránnegyedet, ahol a hazai gyártású klasszikusok mellett felsorakozott az egykori Malév flotta, melynek része a gyönyörű fényezésű farmotoros 55-ös, az arany-metál Setra, és egykor ugyancsak a repülőtéren szolgáló Lada kombi és felvezető kocka Wartburg, vagyis a 353-as. Nem annyira látványos, mint inkább nevezetes a másik Setra, mely a Rába flottájában szolgált, és egykor államelnököket, pártfőtitkárokat fuvarozott Győrben. A megszokott modell sor idén kiegészült a frissen restaurált MÁVAG TR5-ös és TR3-as buszokkal, melyek a többi magyar busz mellett parkolt. Szokás szerint zarándokhellyé vált az Ikarus 311-es, az 55-ös, 266-os, a 180-as csuklós, és persze a nejlonbuszként emlegetett 30-as, vagy a kabrióvá alakított 630-as. Ahogy a járművek élete, úgy a pilóták sorsa is igazi életregény, miközben maguk is megszállottjai a műfajnak, ezért lelkesen fotózzák is a gyönyörű darabokat. Günder Attila BKV egyenruhában ugrik le nyitott Ikarusból, nem lehetett könnyű útja, mert iszonyatos szélben, de nem iszonyatos tempóban, 50-60 km/órával gurult Zsámbékra a régi 1-es úton, mert hogy a rövid áttételű, tehát városi közlekedésre konstruált sebességváltó csak kínozná az autópályán a gépet. Márpedig azt nem tenné egyik sofőr sem, így a 42 éves Attila sem, aki egykor Ganz Gyártmányú UV villamosokat is vezetett a 47-es járat vonalán, mostanság pedig veterán buszokat hajt.

Tinédzser parti

Ahogy a többi buszos rendezvényen, nyilvános garázslátogatáson és busexpón, úgy Zsámbékon is sok a fiatal, már kialakult egy kemény mag, melynek tagjai az országban bármilyen messzire elzarándokolnak, ha buszos esemény, vagy akár csak egyetlen ritka járat példánya látható. Ezek a srácok nem csak a buszokért, de a villamosokért is rajonganak, így olykor bizony kerülik az iskolát is, ám szüleik igazolják mulasztásukat, ami azért is inkább dicséretes, mert így megismerik a magyar közlekedés és járműipar ritka darabjait, melyek többsége már eltűnt az utakról, szerencsére azért jó néhány példány megmenekült, igaz sajnos sok már örökre elpusztult.

Villanybuszokkal köröztek

Járművet sem kell váltani ahhoz, hogy villamossal, pontosabban villanymotoros busszal utazzunk: a bemutató alatt egész nap folyamatosan köröztek a budapesti-kékre színezett Modulók, melyek tendert és díjat is nyertek már, előbbit Párizsban, utóbbit Budapesten. A zsámbéki pálya megfelelő helyszín volt a teszteléshez, hiszen a hosszabb egyenesekben és az erős szerpentint alkotó kanyarkombinációkban is meg lehetett tapasztalni, hogy mire képesek a magyar midik.

A turizmus fontos szereplője a busz

Miközben a betonon a tömeg megszállta az új és veterán gépeket, az emeleti konferenciateremben Stephen Smith, a European Alliance for Coach Tourism (EACT) ügyvezetője az EU buszos turizmusáról tartott előadást. Idén is kiemelt téma volt a küszöbön álló hazai közszolgáltatási piacnyitás, illetve a szolgáltatások környezetét meghatározó folyamatok, változások áttekintése a turisztikai célú személyszállításban. Az Autós Nagykoalíció által is támogatott Busexpo valódi szakmatársadalmi elismertséget vívott ki az elmúlt években, és ahogy Dittel Gábor, a NiT Hungary főtitkára fogalmazott: Mára az egyetlen olyan autóbuszos szakmai rendezvénynap Magyarországon, amely képes szakmai tömegeket megmozgatni, és egy platformra hozni a személyszállítási szolgáltatásokat, a járműgyártói, forgalmazói és beszállítói kört, és a szakma iránt érdeklődő buszrajongókat. A kiállítási helyszín egyedülálló adottságai optimális környezetet biztosítanak az exkluzív kiállítói megjelenésre, és lehetőséget biztosítanak az Országos Személyszállítási Szakmai Konferencia magas színvonalú megtartására is.

A megbízott levele

Az autóbuszos közszolgáltató társaságok a települések 99 százalékát fedik le, a helyközi utazások 80 százalékát autóbuszok bonyolítják, és évente közel 400 millió utast szállítanak. Ebben a közszolgáltatási tevékenységben jelenleg mintegy 5600 autóbusz vesz részt, és további mintegy ezer busz helyi szolgáltatást nyújt. Miközben az árukat 2-4 éves, a legszigorúbb környezetvédelmi normáknak és közlekedésbiztonsági feltételeknek megfelelő kamionok szállítják, a hazai utasokat 14,6 éves átlagéletkorú buszok szolgálják ki. Miközben a szakemberek folyamatosan felhívják a figyelmet arra, hogy a közúti személyszállítás fejlesztése meghatározó a mindennapi élet minősége szempontjából.

Wáberer György miniszterelnöki megbízott, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke levélben üzent és emlékeztetett: a buszos vállalkozások működési feltételeinek javítását, a közösségi személyszállítás piacán a kis- és közepes vállalkozások szerepének növelését célzó - múlt év nyarán elfogadott - kormányhatározat számos elemében történt előrelépés. Kiemelte az autóbuszokra is vonatkozó átírási illetékmentességet, vagy a külföldről új járműként behozott autóbuszok vizsgamentességét.

Wáberer szerint kiaknázatlan tartalékok rejlenek ebben az ágazatban a hatékonyság, az utazás minősége és a környezetet kímélő működés területein egyaránt. A közösségi személyszállítás megújítása sürgető feladat, és nyilvánvaló, hogy a legjobb eredményt a piacnyitás, a buszos szolgáltatók versengése az utasokért hozná. A piacnyitással összefüggésben az MKFE műhelyeiben és szakértők bevonásával kidolgozták és benyújtották javaslataikat, amelyek legfőbb elvei: az állam megrendelői funkcióinak megtartása, személyszállítási központ felállítása, nyílt pályáztatás, a magyar tulajdonú magánvállalkozások aránya legalább 25 százalék legyen.

Fontos a turistabuszok biztonságos és kulturált utascseréjének, parkolási lehetőségeinek javításán dolgoznak, valamint olyan kormányzati intézkedések kidolgozásán, amelyek az önkormányzatokat ebbe az irányba ösztönzik.

Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára a konferencián sürgette, hogy mihamarabb dolgozzák ki a személyszállítási piac 2017. január 1-jével történő liberalizációjának részletes koncepcióját.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....