BMW
Az iX3 egyik fő újdonsága a Panoráma iDrive kijelző- és járművezérlő technológia, melynek műszaki alapját az ugyancsak új fejlesztésű X operációs rendszer adja, amelyet széleskörű személyre szabhatóság, intelligens vezetőtámogatás és átfogó szoftverfrissítések jellemeznek. A BMW „kezek a kormányon, szemek az úton” alapelvét a fizikai gombok és a digitális funkciók kiegyensúlyozott harmóniájával valósítja meg.
A BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatodik nemzedéke
A mérnökök a hatodik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia (Gen6) nagyfeszültségű akkumulátorának koncepcióját az alapoktól gondolták újra, amely így a továbbfejlesztett tisztán elektromos hajtáslánc-portfólióval mindegyik szegmensben optimális megoldást kínál. A Gen6 a BMW iX3 modellben ünnepli világpremierjét, majd fokozatosan mindegyik szegmensben megjelenik.
A nagyfeszültségű akkumulátor központi elemének – a BMW hengeres akkumulátorcellájának – energiasűrűsége 20 százalékkal nagyobb, mint az ötödik generációs akkumulátortechnológia prizmatikus celláinak energiasűrűsége. A cellákat ráadásul közvetlenül a nagyfeszültségű akkumulátorba integrálták, amely a NEUE KLASSE modellek járműarchitektúráját tekintve kulcsfontosságú.
Gyorsabb járműtöltés, nagyobb hatótávolság
A 400 kW maximális töltési kapacitásnak köszönhetően a modell mindössze 10 perc alatt akár 350 kilométerre (WLTP) elegendő energiát is képes felvenni. A Gen6 technológiája azt is lehetővé teszi, hogy a felhasználók a My BMW okosalkalmazásban figyelemmel kövessék a járműtöltés folyamatát. A gyors járműtöltés előtt a 800 Volt feszültségű technológia kövezi ki az utat. A technológiával a 400 kW töltési kapacitású DC ultratöltés is lehetséges lesz. A nagyfeszültségű akkumulátor teljesítménye, valamint a hajtáslánc-technológia és a járműarchitektúra hatékonyságra optimalizált kialakítása egy feltöltéssel akár 800 kilométer (WLTP) tisztán elektromos hatótávolságot is garantál.
További innovációk a járműtöltés vonatkozásában
A járműtöltés folyamatát az intelligens töltőajtó teszi még inkább felhasználóbaráttá, amely érzékeli, ha a vezető meg akar állni és feltölteni az autót, és így automatikusan kinyílik (majd becsukódik). Ehhez a töltőajtó egyik zárát mesterséges intelligencia vezérli: ha az autó egy ismert vagy előre jelzett töltőponthoz érkezik és a megközelítés mintája járműtöltési szándékot mutat, a töltőajtó automatikusan kinyílik.
Az új BMW iX3 piaci bevezetésével a kétirányú járműtöltés széleskörű funkciói is megjelennek – járműtöltő ponttá, a csatlakoztatott okosotthonba és a villamosenergia-hálózatba. Járműtöltő ponttá (V2L – Vehicle-to-Load) történő töltés során az autó egy mobil töltőponttá válik, amely egy vagy több ügyfél autóját is képes kiszolgálni energiával (Európában akár 3,7 kW töltési kapacitással), bárhol és bármikor. A kétirányú járműtöltés lehetőségével a BMW iX3 otthoni energiatároló egységgé is előléphet (V2H – Vehicle-to-Home), amely nagymértékben csökkentheti az okosotthon költségeit. A villamosenergia-hálózatba történő visszatáplálással (V2G – Vehicle-to-Grid) az autó és az energiapiac viszonyának új sztenderdjei jelennek meg. E funkciók az alacsonyabb emisszióhoz és a megújuló energiaforrások átfogóbb alkalmazásához is hozzájárulnak.
A kétirányú járműtöltés kulcsa – a kifejlesztett technológiák mellett – az új BMW Wallbox (DC) fali töltő, amely piaci körülményektől függően 19,2 kW töltési és átadási kapacitásra képes. A bajor prémiumgyártó újratervezte járműtöltő berendezését, amelyet még könnyebb lett használni, ráadásul számos adaptert is tartalmaz, megkönnyítendő például a járműtöltő ponttá történő töltést.
Vezetési élmény a „Heart of Joy” központi számítógéppel
A NEUE KLASSE modellek „Heart of Joy” központi számítógépe a menetdinamika új szintjével kecsegtet. A BMW Dynamic Performance Control szoftverrel együttműködve e „szuperagy” integráltan vezérli a hajtáslánc-technológiát, a fékrendszert, a lassítás során felszabaduló energia visszatáplálását és a kormánymű alfunkcióit. A rendszer tízszer gyorsabban* dolgozza fel az információkat, mint a korábbi rendszerek és minden korábbinál közvetlenebb módon reagál a vezető utasításaira. Állítólag az iránystabilitás a kevesebb behatás ellenére is pontosabb és magabiztosabb, amely az autót következetes és reprodukálható kanyarodási tulajdonságokkal ruházza fel. A modell minden korábbinál intuitívabban kormányozható. A fékrekuperáció a teljes sebességtartományban elérhető, egészen az autó álló helyzetbe fékezéséig. Az esetek 98 százalékában ezáltal az autó a manuális fékrendszer használata nélkül megállítható – bárminemű hang és súrlódás nélkül.
Az iX3-asban a szabályalapú vezetéstámogató rendszerét a BMW egy új, mesterséges intelligenciára épülő rendszerrel egyesíti. E két rendszer optimális szimbiózisa a kihívást jelentő közlekedési szituációkban még precízebben és megbízhatóbban segíti a vezetőt. Az automatizált járművezetésért felelős szuperagy egy erőteljes számítógépben egyesíti a részben és nagymértékben automatizált járművezetést lehetővé tevő funkciók összes számítási feladatát, ezáltal az előző generációhoz viszonyítva hússzor gyorsabb számítási teljesítményre képes. Az új, automatizált vezetést és parkolást lehetővé tevő funkciók csúcstechnológiás szenzor-, szoftver-, processzor- és mobilkommunikációs technológiákra épülnek.
Alapfelszereltségként a BMW iX3 olyan funkciókra képes, mint a sávváltásra figyelmeztető rendszer (Lane Change Warning), az elsőbbségadásra figyelmeztető rendszer (Priority Warning), a kiszállás-figyelmeztető funkció (Exit Warning) és az új Assisted View funkció. A kiszállás-figyelmeztető funkció (Exit Warning) folyamatosan figyeli a leparkolt autó környezetét és ajtónyitás előtt figyelmezteti az utasokat, ha közeledő objektumot érzékel. Az új Assisted View funkció pontosan és részletekbe menően mutatja az éppen aktuális vezetési szituációt a központi kijelzőn, a BMW Panorámakivetítőn és a BMW 3D Head-Up kijelzőn. A BMW iX3 modellhez az opcionális extrafelszereltség részeként az automatikus sávváltásra képes Autópálya Asszisztens (Highway Assistant) is megrendelhető lesz, amely kérésre egészen az autópályára való felhajtástól az autópályáról történő lehajtásig képes segíteni a vezetőt és lehetővé teszi, hogy a bajor prémiummárka ügyfelei hosszabb időre levegyék kezüket a kormányról. Aktív navigációval e vezetést támogató rendszer az automatizált autópálya-sávváltások közben is aktív marad. Az új Motorway & City Assistant az olyan összetett nagyvárosi szituációkban segíti a vezetőt, mint a szűk kanyarodások és a körforgalmak. Piros lámpához érkezve a technológia automatikusan lassít, zöld jelzésre pedig automatikusan elindul vagy indulásra figyelmeztető jelzést ad.
A szimbiózisban működő vezetést támogató rendszer kényelem és biztonság tekintetében egyaránt a technológia és a vezető tökéletes együttműködését ígéri, miközben a kooperatív kormányzás és a – világon első – kooperatív fékezés észrevétlen átmenetét kínálja. A vezető aktivált funkció esetén is bármikor állíthat a rendszer működési határértékein – a kormánykerék elforgatásával vagy fékezéssel –, anélkül, hogy a funkció kikapcsolódna. A parkolást segítő funkciók intuitívan aktiválhatók és olyan mesterséges intelligenciára épülő asszisztenseket kínálnak, mint a parkolóhely-felismerés, a manőverezés-tervezés és a fokozott parkolási élmény. A kibővített monitorozási funkciók a parkolás közben szerzett sérülések elkerülését segítik.
A NEUE KLASSE innovációi mesterséges intelligenciára épülnek
A vadonatúj vezérlőelektronikának és a négy szuperaggyal (nagyteljesítményű számítógéppel) működő szoftverarchitektúrának köszönhetően a BMW iX3 észrevehetően intelligensebb a hétköznapi szituációkban – például a továbbfejlesztett vezetést támogató rendszerekkel és BMW Intelligent Personal Assistant hangvezérléssel. Az erőteljes BMW Cloud háttértámogatás következtében az új modellgeneráció új vezérlőelektronikája és szoftverarchitektúrája számos olyan okos művelet elvégzésére képes, amelyeket a bajor prémiummárka ügyfelei a piaci bevezetést követően online is frissíthetnek és új szintre emelhetnek.
A BMW elmúlt évek során bejelentett technológiai szabadalmai nagyrészt a NEUE KLASSE modellgenerációban ünneplik világpremierjüket – így például a BMW Panorámakivetítő technológiája, a „Heart of Joy” központi számítógép innovatív számítási funkciói, a nagyfeszültségű akkumulátor vezérlőrendszere és cellakapcsolódási rendszere, az új elektromos motor, valamint az új, zonális vezérlőkből felépülő digitális idegrendszer.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!