abroncsgyártás
2020 első negyedévében, amikor a világjárvány Európába ért, már látható jelei voltak az értékesítés jelentős visszaesésének. Ahogy az várható volt, a második negyedévben még nyilvánvalóbbá vált a vírus hatása.
Az ETRMA tagok értékesítésének változása (Európa):
ezer darabban kifejezve |
2019. II. n.é. |
2020. II. n.é. |
Változás %-ban |
2019. január-június |
2020. január-június |
Változás %-ban |
Személyautók |
50.927 |
35.002 |
-31% |
106.010 |
83.050 |
-22% |
Teherautók |
2.958 |
2.270 |
-23% |
5.957 |
5.100 |
-14% |
Mezőgazdasági járművek |
306 |
295 |
-4% |
664 |
606 |
-9% |
Motorkerékpárok és robogók |
2698 |
1.990 |
-26% |
6.196 |
4.755 |
-23% |
Az európai gumiabroncs-gyártó üzemek a Covid-19 miatt átlagosan 33 napig szüneteltették a termelésüket; májusban – amikor a legtöbb országban enyhítettek a zárlati intézkedéseken – már lassú újrakezdést regisztráltak. Ennek megfelelően a negyedév végén már növekedést mértek a gyártók, illetve az ETRMA, de egyelőre kérdéses, hogy a tendencia tartós marad-e. Mivel globális iparágról beszélünk, a fellendülés nem csupán az európai helyzettől, de a világ többi részének állapotától, illetve a kereskedelmi útvonalak kitettségétől is függ.
Az európai gumiabroncs-ipar üdvözli az európai és nemzeti szinten eddig meghozott, a válság hatásának enyhítésére szolgáló intézkedéseket, és várakozással tekint a további ösztönző és támogató rendszerek bevezetése elé, amely a gazdasági fellendülés egyik előfeltétele.
„A gumiabroncs-ágazat fellendülése még messze van. Jelenleg csak remélhetjük, hogy a piac stabilizálódik az év második felében.”- nyilatkozta Fazilet Cinaralp asszony, az ETRMA főtitkára, hozzátéve, hogy „kilátásaink 2020-ra meglehetősen sötétek; valamennyi szegmensben az értékesítése két számjegyű csökkenésével számolunk.”