járműmérnök képzés

Csodagépekkel rajtolnak a magyar egyetemisták

2015.05.14.

A hatékony energiafelhasználás a főiskolai és egyetemi sportokban is fontos szempont: van, ahol a megtett távolság, van ahol a sebesség és a gyorsulás számít a győzelemnél, de van olyan Formula, ahol mindegyiket értékelik, olykor igazi túlélőtúrán.

 

 

 

A kecskeméti főiskolások MegaLux napelemes járműve

Csapattagnak lenni is elismerés

Nemcsak iskolapadban lehet rengeteg tudást szerezni, a technikai sportok is alkalmasak erre: világszerte szaporodnak a fiataloknak kiírt versenysorozatok, itthon is egyre több egyetem és főiskola csapata épít autókat. Van, amelyiket villany, van, amelyiket benzin hajt, de olyan is akad, amelyiket levegő. Nagyjából kéttucatnyi kollektívában ezer hallgató dolgozik tanulás mellett műhelyekben, a rendszer egyfajta duális képzésnek is felfogható, a különbség „csak” annyi, hogy itt nem kapnak bért a munkáért, sőt némelyikük még tandíjat is fizet, mármint a hallgatói képzésért, pluszt azért, hogy egyáltalán tagja lehessen valamelyik csapatnak. Őket tényleg a lelkesedés hajtja, nemcsak minden szabadidejüket, de éjszakáikat is feláldozzák azért, hogy a legjobb autót építsék meg. Így van ez a budapesti, a győri, a kecskeméti, a miskolci és a pécsi egyetemistákkal, akik különböző versenyágakban építenek versenykocsikat.

Napfényben hajtani

A legmesszebbre a kecskemétiek akarnak eljutni, és nem csak távolságban. Megameter után MegaLux: nemcsak a név és az autó lesz új, hanem a versenyág is, melyen rajtolni akarnak a kecskeméti GAMF főiskolásai. A járműépítő csapat már bizonyított az eco-marathon futamokon, ahol versenyt is nyertek: Megameterük legjobb eredménye 1 liter benzin/3082 kilométer. MegaLux néven napelemes autót is építenek, és októberben elindulnak az Ausztráliát átszelő háromezer kilométeres World Solar Challenge futamon. Az eco-marathonhoz hasonlóan ez is az energiatakarékosságról szól, hiszen a mezőny járművei csak a napenergiát hasznosíthatják, de itt a sebesség már 80-110 km/óra. A tavalyi futamon 33 indulóból csak tíz ért célba. A járművek minden reggel 8-tól délután 5-ig haladhatnak, akkor kötelező a megállás, ami olykor sivatagi táborverést jelent.

Eger után Rotterdam

Az Óbudai Egyetem Eco Marathon csapata májusban rajtol Rotterdamban, a magyar közönség itthon is drukkolhatott az egyetemistáknak: hét ország negyvennyoc csapatának kétszáz hallgatója állt rajthoz sűrített levegővel hajtott autókkal május 8–9-én Egerben, a VIII. Nemzetközi Aventics Pneumobil versenyen, melyet a BME Műszakik nevű csapata nyert.

Klasszikus műfaj a Formula Student, melyet még tanszékvezetőként segített honosítani Magyarországon Palkovics László, aki jelenleg a felsőoktatásért felelős államtitkár, és Bári Gergely, aki hallgatóként kezdte, és már oktat is, miközben évek óta a túraautó-világbajnokságban sikeres Michelisz Norbert versenymérnöke.

Jön a FREC 005

Az első Formula Student versenyen, 1981-ben, az USA-ban még csak hat csapat negyven diákja vett részt, napjainkban 130 csapat közel kétezer mérnökhallgatójával, hasonlóan sokan jelentkeznek a nagy európai versenyekre is. A világsorozat naptárában két amerikai és egy kanadai mellett ázsiai, valamint több európai helyszín szerepel brit, német, cseh, osztrák, magyar, spanyol, olasz és orosz pályákkal.

A BME mérnökhallgatóinak négykerék-hajtású villanyautója első lesz a régióban

A Széchenyi István Egyetemen motort fejlesztenek és autót építenek a győriek, a kecskemétiek, miskolciak, a pécsiek és a budapestiek. A Techtogether-győztes BME Formula Racing Team csapata a magyar konstruktőri csapatok között és a közép-európai régióban elsőként épít négykerék-hajtású elektromos Formula Student versenyautót. Az FRT nyolcéves története alatt 350 hallgató volt aktív csapattag, és eddig kilenc autót, köztük öt benzinest építettek. Jelenleg hatvan mérnökhallgató dolgozik a tizediken: az FREC–005-öst a kerékagyba épített – egyenként 35 kilowattos és 21 newtonméteres nyomatékú – villanymotorok hajtják, és a szimulációk szerint a 2015-ös verseny autó álló helyzetből három másodperc alatt éri el a százas tempót, ami már Forma–1-es tempó.

Villanymotor minden kerékben, ez a BME FRT új autójának hajtása

Győzelmek magyar rokonokkal

Ahogy WTCC győztes Michelisz Norbertet, úgy az ETCC futamgyőztes szerb Dusan Borkovicsot és a Hungaroringen ugyancsak futamelsőséget szerző Ficza Ferencet is magyar szervizcsapat segítette. A WTCC-ben Norbi versenymérnöke Bári Gergő, az ETCC egyik futamát nyerő Borkovicsot kiszolgáló B3 Racing team technika igazgatója, Bári Dávid, míg a Zengő Junior Team győztes versenyzőjének szerelőcsapatát a Bári fivérek unokatestvére, Kathi Sándor vezeti. Valamennyien a BME Formula Student csapatában kezdtek.

 

Az írás a Népszabadság 2015. 04. 08. számában jelent meg.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A Bridgestone-t választotta a Maserati, hogy egyedi 20"-os gumiabroncsokat fejlesszen első teljesen....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..